„Novináři” mají novou modlu, policejní VW Passat R36

Začátek letošního se na českých dálnicích nese ve znamení naplňování jednoho z nejstupidnějších nápadů českých policistů, potažmo jejich nepřímých nadřízených z řad politiků - stíhat předpisy porušující řidiče individuálně rychlými auty. Zbavování silnic nebezpečných řidičů tak připomíná spíše hloupé soupeření nevybouřených mladíků, než promyšlenou snahu nečemu prospět a ničemu a nikomu přitom neublížit. Policie místo sofistikovaných metod ve stylu osvědčeného „nejrychlejším autem je policejní vysílačka” volí způsoby připomínající spíše divoký západ, popř. z novějších vzorů amerického drsňáka jménem Dirty Harry.

Bylo by to leda k pousmání stejně jako šroubování žárovky v pěti lidech, kdyby to v české realitě nenabíralo absurdních rozměrů, obracejících původní záměr k pravému opaku. Zvlášť pokud policista musí jet za stíhaným „pirátem” nějakou dobu stejnou rychlostí bez majáku či sirény, opravdu nevím, jak si později vůbec může dovolit označit stíhaného řidiče za piráta silnic a sebe za toho správného; oba v tu chvíli dělají totéž. O dalších nebezpečných situacích z toho vyplývajících ani nemluvě, ostatně jsme se jim již dávno věnovali třeba v článku Absurdita nahánění „silničních pirátů” v praxi.

K tomuto tématu jsem se už vyjadřovat nechtěl. Výše zmíněné dávno zaznělo, je mi jasné, že každý rozumný člověk to ví i beze mne a těm ostatním k nalezení obdobného závěru nepomohou ani stohy popsaného papíru. Chladným mě ale nenechal způsob, jakým většina médií o nových policejních vozech a jejich akcích informuje. Je jedno, jestli začneme u televize počinaje Novou a pokračuje Českou televizí, nejposlouchanějších českých rádií, nebo nejčtenějších internetových i tištěných periodik jako je MF Dnes a iDnes. Všude se setkávám s něčím, co nemohu označit jinak, než propagandou. Navíc neobyčejně průhlednou a hloupou.

Chápu, že spoustě lidí může být zmíněná aktivita sympatická a nemám problém to respektovat. Stejně tak novinář nemusí takové chování za každou cenu kritizovat. Ovšem nejen naprosto nekritický, ale více než obdivný přístup k hodnocení něčeho takového, jako je udělení čtyř pokut za čtyři hodiny práce někomu, kdo jede sotva 160 km/h po dálnici, tomu opravdu nerozumím. Proč se nikdo neptá, kde jsou ti piráti silnic (pirátem pro mě opravdu není někdo, kdo jede tempomatových 155 km/h po poloprázdné dálnici), které měl tento supervůz hledat a eliminovat? Proč se nikdo neptá, jak efektivní je zmařit osm člověkohodin a čtyři hodiny použití tak nákladného prostředku s výsledkem čtyř udělených pokut naprosto neškodným řidičům? Proč se nikdo neptá, o kolik bezpečnější je jet 160 km/h v Passatu než ve Vectře? Copak písmena R36 mění fyzikální zákony v okruhu 500 metrů okolo vozu? Nebo se snad řidiči, kteří strávili celý život ježděním ve služebních škodovkách, cítí být po dvou dnech na polygonu natolik zdatní, aby mohli tvrdit, že něco takového zvládají bezpečněji než kdokoli jiný? Proč nikdo nekritizuje porušování zákona samotnou policií, nezkoumá protiprávnost jednání těch, kteří mají právo vynucovat?

Neslyšel jsem na adresu těchto životu nebezpečných hrátek jedinou kritickou poznámku. Ani jednu. Naopak se setkávám s hodnocením ve stylu „Za tři hodiny dostalo za rychlost pokutu sedm řidičů. Výrazně nelibě to nesla pouze žena, která jela nejrychleji. Ostatní oželeli nějakou tu tisícovku, naříkali pro body a obdivovali rychlého dravce dálnic,” které se objevilo ve včerejším Blesku. Skutečně koruna celému seriálu o neohrožených borcích v bílých čepicích, větši erupci blbosti jsem na papíře ještě neviděl.

Kladu si otázku, jestli se už celý svět zbláznil, nebo si jen ministerstvo dopravy najalo opravdu dobrou PR agenturu plnou mimořádně schopných „spindoktorů”, kteří jsou s to donutit novináře s úsměvem na rtech prezentovat černou (či šedou, budu-li smířlivější) ne jen jako čistě bílou, ale dokonce jako zářivě růžovou.

Ale co to povídám. Ve skutečnosti bych se k těmto kritickým, naši svobodu, demokracii a zdravý rozum bránícím novinářům rád přidal a na počest Passatu R36 jsem jakožto bývalý šéfredaktor odborového časopisu Chvála průměrnosti složil báseň. Jmenuje se Vrazi v černých Audi.

Lid povolal nás do boje,
my roztáhnuli krofky
a do Passatu usedli,
místo do škodovky.

Kdyby snad vrahům v černých Audi,
zachutnala jízda prasat,
poznají záhy lidu hněv,
promluví náš Passat!

Mimochodem, zatím neuzavřený lednový účet nehodovosti na českých silnicích hovoří o 71 mrtvých, což představuje meziroční nárust o 8 obětí. Že by snad Passat nezabral, že by ty nehody byly způsobeny něčím jiným než absencí Passatu? Kdepak, to se jen jeho pozitivní efekt ještě nestačil projevit.

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků