Novela silničního zákona: vyjádření MDČR

Vracíme se k novele silničního zákona a k povinné kontrole STK. Požádali jsme o vysvětlení přímo Ministerstvo dopravy.

Hned na úvod je potřeba říci jednu velice podstatnou skutečnost. Zákon sice umožňuje policistům poslat vůz na STK, pokud nebude zajížďka celkově delší než osm kilometrů, ale vzhledem k velkému množství problémů policie tento institut zatím využívat nebude. Jak někdo velmi výstižně napsal do diskuze pod prvním článkem týkajícím se nedávné novely “trochu moc problémů na jednu novelu“. Všechny detaily upřesňující konkrétní situace stanoví prováděcí vyhláška a do doby, než tahle vyhláška začne platit, nikdo nikoho na STK posílat nebude. Nabízí se logicky otázka, kdy bude zmíněná vyhláška hotová. Z různých legislativních důvodů nelze očekávat, že to bude za dva měsíce. Mluvčí Ministerstva dopravy uvedl, že se na předpisu pracuje a že v platnost vstoupí v průběhu příštího roku.

Má policie právo požadovat po STK kontrolu? Ano

Podrobnosti týkající se mimořádné kontroly na STK se teprve řeší, takže nám Ministerstvo dopravy na naše otázky nemohlo dát zcela konkrétní odpovědi, nicméně tiskový mluvčí poskytl alespoň obecná vysvětlení. O tom, zda pojedete na STK nebo ne, rozhoduje opravdu pouze a jenom policista. Pokud se mu něco nebude zdát a pokud dojde k závěru, že vaše další jízda neumožňuje bezpečný provoz, má právo vás poslat na technickou kontrolu. O tom, zda pojede policie s vámi, nebo ne, se zákon nezmiňuje. Proto je na uvážení konkrétních policistů, jestli vám chtějí dělat doprovod či nikoliv.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Další dotazy se týkaly toho, zda má vůbec policie právo přijet na STK a požadovat provedení kontroly. Ministerstvo toto přirovnává k případům, když je řidič poslán na kontrolu krve. Předpokládá se spolupráce (aby ne, když to je vlastně výhodné jak pro stát, tak pro STK), nicméně podle novely zákona policie opravdu má právo požadovat po soukromém subjektu STK provedení kontroly. A jak to bude v případech, kdy se dostavíte na STK tak trochu “nevhod“? Ministerstvo opět předpokládá. Počítá se s tím, že nastane flexibilní jednání a že vozidla poslaná na STK policií budou mít právo přednosti. Situace se ale musí přizpůsobit realitě. Mluvčí MDČR opět používá přirovnání k situaci s odběrem krve. Dotyčného taktéž vezmou na odběr přednostně, ale pokud zrovna přijede nějaký akutní případ, musí řidič počkat.

Kontrola nic neprokáže? Náklady (snad) uhradí stát

Ze zákona vyplývá, že v okamžiku, kdy STK opravdu najde nějakou závadu a nařízená kontrola se ukáže jako oprávněná, musíte náklady na kontrolu uhradit ze svého. Když se ale nic neprokáže, náklady ponese stát. Jak to bude celé probíhat, to se samozřejmě ještě neví. Není úplně jasné, zda kontrolu tak jako tak zaplatí řidič a zda pak někdy dostane peníze od státu zpět. Samozřejmě by bylo při neoprávněné kontrole jednodušší, aby řidič odjel bez placení a policie ať se stará… Jenže u nás se nedělají věci jednoduše. Kdyby vás náhodou zajímalo také to, proč je zákonem daná maximální vzdálenost STK 4 kilometry a proč to není třeba pět nebo tři kilometry, pak je to nápad pocházející z parlamentu ČR. Svou roli údajně hrála flexibilita a také únosné náklady na dojetí.

Nejsem zrovna dvakrát nadšen z toho, že záleží pouze na policistovi, zda řidiče pošle na technickou nebo ne. Pořád si to nedovedu v reálu představit a hlavně si myslím, že policista pouhou vizuální kontrolou podstatné technické závady stejně neodhalí. Od toho tu máme pravidelné kontroly na STK. Celá tahle věc mi připadá jako přehnaná pravomoc vložená do rukou policie. Nechci policistům křivdit, třeba se ukáže, že jsem je podcenil, že se mýlím a že díky této novince zmizí z českých silnic nebezpečná vozidla. Ale stále jsem toho názoru, že by bylo daleko účinnější důsledně se zaměřit na to, jak probíhají pravidelné kontroly STK a zda se na nich dělá vše tak jak má. Je veřejným tajemstvím, že za určitých okolností se tak trochu „přimhouří oči“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2002
Stav: 116 802 km
Cena: 65 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků