Nové motory Mercedes: 4,6 V8 biturbo a 3,5 V6

Mercedes-Benz představila své nové vidlicové pohonné jednotky s šesti a osmi válci. Downsizing to částečně je, ale ne až tak krutý.

Ani houstnoucí bitva o snižování emisí nás zřejmě v blízké budoucnosti zcela nepřipraví o výkonné víceválcové motory, i když i jejich objem a počet válců bude očividně postupně klesat. Také konstruktéři značky Mercedes-Benz v tomto ohledu dělají, co je v jejich silách, aby jejich pohonné jednotky byly výkonné, ale zároveň zůstaly „zelené“, samozřejmě hlavně na papíře.

Příkladem mohou být dva nové zážehové motory, šestiválec je v porovnání se svým předchůdcem o 38 koní silnější a takřka o čtvrtinu hospodárnější, osmiválec pak nabízí o 43 koní více než dosud a relativní úspora paliva má v tomto případě činit 22 %. V obou případech se počítá s alternativní zástavbou do hybridní pohonné soustavy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pohonná jednotka 3,5 V6 dokonce ani neztratila na objemu, ale je naladěna na 306 koní (225 kW, o 25 kW více než dosadavní V6 tohoto objemu) a dosahuje nejvyššího točivého momentu 370 Nm (o 20 Nm více než dosud) v rozmezí od 3 500 do 5 250 ot./min. Její průměrná spotřeba paliva v kombinovaném cyklu má ve vozu třídy S činit pouhých 7,6 l/100 km (o 24 % lepší číslo než doposavad).

Těchto parametrů bylo dosaženo pomocí přímého vstřikování benzínu třetí generace s vícenásobným vstřikem pomoci piezoleketrických vstřikovačů, dvojicí zapalovacích svíček na válec, odlišným způsobem hoření paliva a snížením tření na blíže neurčených částech motoru. Použit byl též systém start/stop pro automatické zhašení a startování motoru při zastavení vozu. A ještě jedna poznámka, úhel rozevření řad válců se zmenšil z 90 na 60 stupňů.

Z těchto informací patrné, že motory s vnitřním spalováním mají stále co nabídnout a jejich další vývoj je i nadále možný. Výrobce zatím neuvedl, kam všude by tento motor chtěl instalovat, ale s jistotou se objeví v řadě S a CL ještě letos na podzim.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Osmiválec disponuje zdvihovým objemem 4 662 ccm a ve výrobě nahradí dosavadní jednotku 5,5 l (instalovanou např. v modelu CL 500), zde už jde tedy o downsizing v jeho ryzí podobě. Krom nižšího objemu totiž bude disponovat dvojitým přeplňováním a přímým vstřikováním, a tak není dívu, že jeho výkon narostl na 435 koní (320 kW) a i přes citelný pokles objemu (bezmála o litr) poskočila špička točivého momentu z 530 na 700 Nm, tedy o 32 % se spičkou v 1 800 ot./min. V rozmezí od 1 600 do 4 750 ot./min. dává motor 600 Nm, a tak má řidič k dispozici i adekvátní dávku koní.

Předchozí generace pod kapotou modelu CL 500 vykazovala průměrnou spotřebu paliva 12,3 l/100 km, nový motor ji však má snížit na 9,5 l/100 km (emise CO2 mají klesnout z 288 na 224 g/km). Zde už je třeba na rozdíl od upraveného šestiválce dodat, že jde o laboratorní čísla a v reálu budou při využívání alespoň významné části dostupného výkonu zásadně vyšší.

Mercedes-Benz povahu této jednotky přirovnává k atmosféricky plněnému motoru s objemem 7 l, tedy s výjimkou spotřeby paliva, která je nižší na papíře, ale bude mnohem vyšší v realitě. Tento osmiválec se v sériové výrobě objeví též koncem tohoto roku, a to pod kapotami modelů S a CL, čímž se zařadí do nové rodiny motorů zahrnující i novou jednotku AMG M157 s objemem 5,5 l a výkonem 571 koní (418 kW), která se má ještě letos představit ve voze S63 AMG.

Závěrem už jen dodejme, že nové motory se budou vyrábět v továrně v Cannstattu, jež otevřela své brány v roce 1997 a rozkládá se na ploše 150 000 m2.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nové motory Mercedes 4,6 V8 biturbo a 3,5 V6
Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 399 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.498
Rok výroby: 2010
Stav: 33 868 km
Cena: 150 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků