Nové měření spotřeby uškodí hybridům, myslí si bývalý manažer Fiatu

Elektřinu nečeká moc světlá budoucnost, zatímco CNG bude přechodné řešení k palivovým článkům. Diesely ale ze silnic nezmizí, i když jejich podíl výrazně klesne.

Rinaldo Rinolfi působil u Fiatu v letech 1985 až 2010 jako šéf vývoje motorů, mezi jeho poslední počiny patří vývoj bezvačkového systému MultiAir. Můžeme ho považovat i za otce systému common-rail u dieselů. Nyní se domnívá, že emisní skandál Volkswagenu ve výsledku neuškodí jen dieselům, ale i hybridům a plug-in hybridům. Pro Automotive News vysvětlil, proč si to myslí.

Podle Rinolfiho jsou totiž současné hybridy a plug-in hybridy (jako ostatně prakticky všechny motory) vyvíjeny především tak, aby prošly emisními testy. Reálným výsledkům spotřeby se nikdo nevěnuje, neboť důležitá je tabulková hodnota.

Život řidiče | Dieselgate | Byznys | Palivo

Aféra Dieselgate a nové testy emisí ohrozí hlavně diesely v malých autech

Chystaný přechod na měření v reálném provozu a také na nový měřící cyklus WLTP, který má více odrážet reálné použití auta, odhalí slabiny hybridních a benzíno-elektrických pohonů. Ty totiž budou muset častěji pracovat v neefektivním režimu a vykážou mnohem vyšší spotřebu a emise.

Podíl dieselů v Evropě klesne

Rinolfi odhaduje, že podíl dieselů v Evropě klesne do roku 2020 na zhruba 40 %. V současnosti je to přitom skoro 60 %. Myslí si ale, že samotný skandál VW na poptávku po dieselech vliv nemá. Je to norma Euro 6, která podle něj stojí za poklesem dieselové poptávky, neboť evropský trh stále preferuje menší a levnější auta a diesely plnící Euro 6 jsou velmi drahé. Nahrazují je downsizované benzínové motory.

Zajímavosti | Život řidiče | Dieselgate | Renault | Palivo

Dieselgate II: Renault asi svolá do servisu dalších 700 000 naftových aut

Skandál VW povede pouze k rychlejšímu přechodu na reálnější měření emisí v provozu, což ve výsledku změní složení motorového parku nejen v Evropě, ale i ve zbytku světa. Rinolfi také připomněl, že se automobilky vždy snažily „nějakým způsobem“ vejít do emisních testů v laboratoři a že reálným výsledkům se nikdo nevěnoval. To prý není žádná novinka.

Nové testy měření spotřeby a emisí prý nejvíce uškodí plug-in hybridům, neboť v současném testu NEDC jede auto nejprve na elektřinu (na tu zvládne ujet celý test) a podruhé bez elektřiny. Výsledek se jednoduše zprůměruje, proto mají plug-in hybridy naprosto nereálné a nedosažitelné hodnoty spotřeby (a emisí).

Život řidiče | Technika

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Rinaldo Rinolfi připouští, že současné plug-in hybridy vykazují o 30 až 40 % nižší spotřebu v testu než ve skutečném provozu. Reálné měření spotřeby ukáže tuto jejich slabinu a podle Rinolfiho o ně nebude takový zájem. U hybridů prý rozdíl nebude tak veliký, ale současné hybridy, jako třeba Prius, jsou stavěné hlavně do městského provozu a na popojíždění. Na dálnici, které budou nové zkoušky přikládat velký význam, se jejich výhoda změní v nevýhodu.

Budoucnost? Elektřina ne, vodík a CNG ano

Rinolfi také nevidí moc světlou budoucnost pro elektromobily, neboť mají omezený dojezd a nízkou efektivitu baterií. Sice připouští, že za posledních 25 let se účinnost akumulátorů zhruba ztrojnásobila, ale pro reálné využití by bylo potřeba další deseti- až patnáctinásobné zvýšení efektivity.

Zajímavosti | Život řidiče | Dieselgate | Palivo

Emise dieselů mohou v provozu překračovat limit o 110 %, schválila EU

Mnohem veselejší budoucnost prý čeká vozy s palivovými články na vodík, neboť nevypouštějí emise a zároveň nemají problémy s dojezdem a zdlouhavým tankováním. Cena palivových článků bude klesat s rostoucím objemem produkce a konkurence.

Rinolfi se domnívá, že přechodným řešením může být CNG. To má o 20 až 25 % nižší emise CO2 než srovnatelný benzínový motor, o ostatních emisí například dieselů ani nemluvě. Jinak toho prý ohledně tradičních pístových motorů s vnitřním spalováním už není moc co vymyslet. Máme proměnné časování ventilů, přímé vstřikování, přeplňování...

Vývoj nových technologií je ale velmi drahý a automobilkám se přestává vyplácet. Cestou je nyní hlavně eliminace třecích ztrát a větší podíl výkonné výpočetní techniky na řízení zapalování. Elektronika zřejmě časem bude řídit i ovládání ventilů, takže motory skutečně přijdou definitivně o vačkovou hřídel.

Fiat Punto 1.242
Rok výroby: 2006
Stav: 161 810 km
Cena: 40 000 Kč
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2006
Stav: 216 265 km
Cena: 107 000 Kč
Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 300 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků