Nové měření spotřeby uškodí hybridům, myslí si bývalý manažer Fiatu

Elektřinu nečeká moc světlá budoucnost, zatímco CNG bude přechodné řešení k palivovým článkům. Diesely ale ze silnic nezmizí, i když jejich podíl výrazně klesne.

Rinaldo Rinolfi působil u Fiatu v letech 1985 až 2010 jako šéf vývoje motorů, mezi jeho poslední počiny patří vývoj bezvačkového systému MultiAir. Můžeme ho považovat i za otce systému common-rail u dieselů. Nyní se domnívá, že emisní skandál Volkswagenu ve výsledku neuškodí jen dieselům, ale i hybridům a plug-in hybridům. Pro Automotive News vysvětlil, proč si to myslí.

Podle Rinolfiho jsou totiž současné hybridy a plug-in hybridy (jako ostatně prakticky všechny motory) vyvíjeny především tak, aby prošly emisními testy. Reálným výsledkům spotřeby se nikdo nevěnuje, neboť důležitá je tabulková hodnota.

Život řidiče | Palivo | Dieselgate | Byznys

Aféra Dieselgate a nové testy emisí ohrozí hlavně diesely v malých autech

Chystaný přechod na měření v reálném provozu a také na nový měřící cyklus WLTP, který má více odrážet reálné použití auta, odhalí slabiny hybridních a benzíno-elektrických pohonů. Ty totiž budou muset častěji pracovat v neefektivním režimu a vykážou mnohem vyšší spotřebu a emise.

Podíl dieselů v Evropě klesne

Rinolfi odhaduje, že podíl dieselů v Evropě klesne do roku 2020 na zhruba 40 %. V současnosti je to přitom skoro 60 %. Myslí si ale, že samotný skandál VW na poptávku po dieselech vliv nemá. Je to norma Euro 6, která podle něj stojí za poklesem dieselové poptávky, neboť evropský trh stále preferuje menší a levnější auta a diesely plnící Euro 6 jsou velmi drahé. Nahrazují je downsizované benzínové motory.

Zajímavosti | Život řidiče | Palivo | Dieselgate | Renault

Dieselgate II: Renault asi svolá do servisu dalších 700 000 naftových aut

Skandál VW povede pouze k rychlejšímu přechodu na reálnější měření emisí v provozu, což ve výsledku změní složení motorového parku nejen v Evropě, ale i ve zbytku světa. Rinolfi také připomněl, že se automobilky vždy snažily „nějakým způsobem“ vejít do emisních testů v laboratoři a že reálným výsledkům se nikdo nevěnoval. To prý není žádná novinka.

Nové testy měření spotřeby a emisí prý nejvíce uškodí plug-in hybridům, neboť v současném testu NEDC jede auto nejprve na elektřinu (na tu zvládne ujet celý test) a podruhé bez elektřiny. Výsledek se jednoduše zprůměruje, proto mají plug-in hybridy naprosto nereálné a nedosažitelné hodnoty spotřeby (a emisí).

Technika | Život řidiče

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Rinaldo Rinolfi připouští, že současné plug-in hybridy vykazují o 30 až 40 % nižší spotřebu v testu než ve skutečném provozu. Reálné měření spotřeby ukáže tuto jejich slabinu a podle Rinolfiho o ně nebude takový zájem. U hybridů prý rozdíl nebude tak veliký, ale současné hybridy, jako třeba Prius, jsou stavěné hlavně do městského provozu a na popojíždění. Na dálnici, které budou nové zkoušky přikládat velký význam, se jejich výhoda změní v nevýhodu.

Budoucnost? Elektřina ne, vodík a CNG ano

Rinolfi také nevidí moc světlou budoucnost pro elektromobily, neboť mají omezený dojezd a nízkou efektivitu baterií. Sice připouští, že za posledních 25 let se účinnost akumulátorů zhruba ztrojnásobila, ale pro reálné využití by bylo potřeba další deseti- až patnáctinásobné zvýšení efektivity.

Zajímavosti | Život řidiče | Palivo | Dieselgate

Emise dieselů mohou v provozu překračovat limit o 110 %, schválila EU

Mnohem veselejší budoucnost prý čeká vozy s palivovými články na vodík, neboť nevypouštějí emise a zároveň nemají problémy s dojezdem a zdlouhavým tankováním. Cena palivových článků bude klesat s rostoucím objemem produkce a konkurence.

Rinolfi se domnívá, že přechodným řešením může být CNG. To má o 20 až 25 % nižší emise CO2 než srovnatelný benzínový motor, o ostatních emisí například dieselů ani nemluvě. Jinak toho prý ohledně tradičních pístových motorů s vnitřním spalováním už není moc co vymyslet. Máme proměnné časování ventilů, přímé vstřikování, přeplňování...

Vývoj nových technologií je ale velmi drahý a automobilkám se přestává vyplácet. Cestou je nyní hlavně eliminace třecích ztrát a větší podíl výkonné výpočetní techniky na řízení zapalování. Elektronika zřejmě časem bude řídit i ovládání ventilů, takže motory skutečně přijdou definitivně o vačkovou hřídel.

Fiat 500 L 1.368
Rok výroby: 2015
Stav: 4 759 km
Cena: 280 000 Kč
Fiat Stilo 1.91
Rok výroby: 2004
Stav: 205 530 km
Cena: 37 000 Kč
Fiat Ducato 2.287
Rok výroby: 2010
Stav: 108 595 km
Cena: 163 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků