Nové crashtesty: Golf VI, MiTo, Insignia ad.

Naposledy podle současné metodiky EuroNCAP byly vyhlášeny výsledky crashtestů nových automobilů. Kdo uspěl a kdo ne?

Jak jsme vás již informovali, od následujícího února dojde k vcelku zásadním změnám v metodice EuroNCAP. Letos naposledy tak bylo podle současné metodiky podrobeno nárazovým zkouškám dvanáct nových modelů, u nichž se předpokládá, že ve svých třídách patří nebo teprve budou patřit k nejprodávanějším. Devět z nich přitom obdrželo plný počet pěti hvězdiček, takže je jasné, že změna regulí je žádoucí i když jsme už dříve vznesli otazníky nad tím, zda je zrovna zvolený směr tím správným. Ať tak či onak, tentokrát jsme pro vás vybrali nejzajímavějších výsledků z „poslední várky”.

Ford Ranger

Zkoušený pick-up je zářným příkladem toho, že na velikosti nezáleží. Již od pohledu robustní automobil na klasickém žebřinovém rámu totiž propadl a za ochranu cestujících si vysloužil pouhé dvě hvězdy z pěti. Síly působící na řidiče byly velmi vysoké a prostor pro posádku byl výrazně deformován. Sloupek A se prolomil, volant se  posunul k řidiči, brzdový pedál se zaryl díky posunu o 400 mm figuríně do holeně a podlaha se zlomila. V řidičově airbagu nebyl dostatečný tlak k tomu, aby zabránil kontaktu jeho čela s volantem.  Palubní deska navíc výrazně ohrožuje kolena. Ranger dosud neprošel nezávislými nárazovými testy a EuroNCAP jim podrobilo vůz s řízením vpravo, takže nelze s určitostí tvrdit, že by byly výsledky stejné u variant prodávaných třeba v kontinentální Evropě.

Ranger přitom získal plný počet bodů za boční náraz, ačkoli pro něj nejsou k dispozici boční airbagy. Zadní sedačky nenesou závěsy pro dětské sedačky, i proto byla ochrana dětí hodnocena jako nedostatečná. Již při pohledu na mohutnou příď vozu je jasné, a test to potvrdil, že srážka s chodcem dopadne pro pěšího katastrofálně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Alfa Romeo MiTo

Nová Alfa patří k elitě prémiového segmentu kompaktních vozů a plný počet pěti hvězdiček je toho dalším důkazem. Kabina se projevila jako velmi stabilní a sloupek A se po čelním střetu posunul směrem vzad pouze o 4 mm. Cestující vpředu byli po všech stránkách dobře ochráněni, a to rovněž díky dvojitým předpínačům pásů a kolennímu airbagu pro řidiče. Zároveň se ukázalo, že Alfa MiTo nabízí velmi dobrou ochranu i řidičům různých postav a způsobů usazení.

Na hlavě figuríny tříletého dítěte v sedačce na zadním sedadle bylo naměřeno výrazné zpomalení, jež však nebylo způsobeno kontaktem s jinými prvky interiéru. Komisaři byli spokojeni s možností deaktivace spolujezdcových airbagů pro instalaci dětské sedačky, hudlali však na nepřesnou indikaci této deaktivace a na absenci nápisů, označujících závěsy Isofix. Kapota se ukázala být jako velmi nepřátelská vůči chodcům a jejich hlavám, zato nárazník si vysloužil maximální počet bodů za ochranu jejich dolních končetin.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dacia Sandero

Řadu z našich motoristů potěší uskutečnění testu nastupujícího rumunského matadora. A byl zkoušen hned ve dvou exemplářích, standardním a dovybaveným o všechny potřebné bezpečnostní prvky. V prvním případě získal tři a ve druhém pak čtyři hvězdičky z pěti. Kabina byla hodnocena jako stabilní a účinek airbagů jako optimální, i když se rozpojily bodové sváry na sloupích A. Části spodních dílů palubní desky však přinášejí riziko poranění dolních končetin řidiče. Komisaři EuroNCAP projevili zklamání z toho, že dodatečné bezpečnostní prvky včetně bočních airbagů jsou nabízeny pouze za příplatek nebo ve vyšších výbavových stupních.

Také Sandero nabízí možnost deaktivace spolujezdcova airbagu, ve výsledcích následuje obligátní litanie nad nedostatečně viditelnými nálepkami a visačkami. Přesto si vysloužilo za ochranu dětí celé čtyři hvězdičky. Oproti tomu ochrana chodců byla hodnocena jako špatná a byla ohodnocena jednou hvězdičkou ze čtyř možných.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf VI

Další generace wolfsburgského přeborníka nezklamala očekávání a ukázalo se, že nový Golf nemá z bezpečnostního hlediska žádných výrazných nedostatků. Proto obdržel plných pět hvězdiček, neboť kabina je tuhá a sloupek A se posunul vzad o 10 mm. Rovněž celá artilerie airbagů včetně toho kolenního pro řidiče se projevila jako dostatečně účinná. Boční testy včetně nárazu do sloupu dopadly velmi dobře a dostaly plný počet bodů, ačkoli Volkswagen musel upravit jeden z úchytů bočního airbagu a slíbit, že toto opatření zavede do sériové výroby.

Činovníci EuroNCAP si libovali v dostatečně jasném označení úchytů Isofix, ale žehrali na nedostatek nálepek, které varují před instalací sedačky na spolujezdcovo sedadlo, aniž by byl tamní airbag deaktivován. Přední nárazník se ukázal být velmi přátelským k chodcům, podobně na tom byla kapota, ovšem nikoli ve všech svých částech. Přesto však pomohla Golfu k zisku tří hvězd ze čtyř za ochranu chodců.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Opel Insignia

Nastupující favorit střední třídy od GM taktéž nezklamal a bez zaváhání si odvezl pět hvězd. Jeho výsledky nepotřebují rozsháhlých komentářů, struktura karosérie je velmi tuhá, dovjité předpínače pásů perfektně spolupracují s airbagy a nedovolí cestjícím vpředu přijít v kontakt s palubní deskou. Taktéž výsledky bočního nárazu jsou jednoduché: Insignia získala plný počet bodů.

Zisku plného počtu podů za ochranu dětí zabránily nevýrazná informace o stavu deaktivace spolujezdcova airbagu a nedostatečný počet nálepek, zobrazujících různá nebezpečenství stran airbagů a závěsů Isofix. Přední nárazník je při ochraně nohou sražených chodců bezchybný, což ale nelze říci o kaptotě, takže Insignia získala jen dva body za „chodce“. 
 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 37 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků