Nové crash testy: Honda CR-Z, Hyundai ix35 ad.

Institut EuroNCAP právě zveřejnil výsledky crash testů Hondy CR-Z, Suzuki Swift, Citroënu C4 a Hyundai ix35. Pojďme si je projít.

S uspokojením lze konstatovat, že všechny čtyři naposledy zkoušené modely, zahrnující široké spektrum tříd, získaly v celkovém hodnocení plný počet pěti hvězd. Představitelé EuroNCAP si to vysvětlují tím, že „se výrobci snaží plnit náročnější požadavky nové metodiky“. Metodika současných crash testů je však, jak už jsme několikrát zmiňovali, poněkud svérazná, a tak je otázkou, zda jejich výsledky svědčí opravdu o stále vyšší pasivní bezpečnosti aut (o nic jiného v crash testech nikdy z podstaty nepůjde), nebo spíše o jejich zaplevelení všemožnými pípátky či doplnění o prvky aktivní bezpečnosti (ESP apod.).

Za zmínku „bokem” nesporně stojí, že hybridní Honda CR-Z ukázala, že bezpečnostní hlediska nestojí v protikladu k moderním pohonným soustavám. Uvidíme, jak na tom bude nová generace elektromobilů, kterou nyní připravuje řada automobilek. Právě v souvislosti s tím budou od letošního podzimu zavedena nová pravidla (pod označením EuroNCAP Advanced) lépe odrážející vlastnosti právě strojů s alternativními druhy pohonu. Ty snad zákazníkům nabídnou přehlednější obraz o bezpečnosti nových automobilů, první praktické výsledky přitom EuroNCAP zveřejní již letos na autosalonu v Paříži.

Pojďme se však nyní podrobně podívat na to, jak obstály nově zkoušené modely. Na úvod nabízíme stručný globální přehled, následně si každý z nových testů probereme podrobněji.

Klepněte pro větší obrázek
Globální přehled výsledků nejnovějších testů

Citroën C4

Kompaktní produkt koncernu PSA byl zkoušen s levostranným řízením a motorem 1,6 HDI. Při čelním nárazu se jevila struktura karoserie jako tuhá. Na figurínách byla zaznamenána vynikající ochrana končetin obou cestujících na předních sedadlech, palubní deska je nijak neohrožuje. Slabá však byla ochrana hrudníku při bočním střetu a krční páteře při nárazu zezadu.

Spodní část přídě je k chodcům blahosklonná, což ale nelze říci o hraně kapoty a její ploše. Stabilizační systém ESP je standardní výbavou naprosté většiny modelů Citroënu C4 nabízených na evropských trzích, což tomuto vozu přineslo v rámci současné podvině metodiky body k dobru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Honda CR-Z

Testy EuroNCAp v této sérii prošel také třídveřový „hybrid“ od Hondy, jehož jádrem je zážehový čtyřválec s objemem 1,5 l. Při čelním nárazu se jevila struktura karoserie jako tuhá. Na figurínách byla zaznamenána vynikající ochrana končetin obou cestujících na předních sedadlech, palubní deska je nijak neohrožuje. Ochrana při bočním střetu byla hodnocena jako velmi dobrá, důraznější náraz na sloup přinesl hodnocení „přiměřená“. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu je dobrá.

Přední nárazník i kapota včetně své náběhové hrany jsou k chodcům vesměs přívětivé, pouze oblast, kde se očekává náraz hlavy dospělého pěšího, je na tom o málo hůř. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Hyundai ix35

Velké SUV značky Hyundai prošel testem osazený motorem 2,0 CRDi a levostranným řízením. Při čelním nárazu se jevila struktura karoserie jako tuhá. Na figurínách byla zaznamenána vynikající ochrana končetin obou cestujících na předních sedadlech, palubní deska je nijak neohrožuje. Ochrana při bočním střetu byla hodnocena jako velmi dobrá, důraznější náraz na sloup přinesl zklamání a ztrátu bodů: boční airbag se zachytil za část čalounění a dostatečně se nenafoukl. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu je dobrá.

Spodní část přídě je k chodcům přívětivá, což ale nelze říci o hraně kapoty, její plocha pak ve svých jednotlivých částech nabízí ochranu dobrou i špatnou. Standardní výbavou všech verzí jsou ESP a připomínání nezapnutých pásů na předních sedadlech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Suzuki Swift

Modernizovaná verze japonského matadora prošla testy ve verzi 1,2 GL a jako jediná se hodnotou pohotovostní hmotnosti 990 kg dostala pod hranici jedné tuny. Na figurínách byla zaznamenána vynikající ochrana končetin obou cestujících na předních sedadlech, palubní deska je nijak neohrožuje. Ochrana při bočním střetu byla hodnocena jako „přiměřená“, důraznější náraz na sloup přinesl hodnocení „špatná“. Ochrana krční páteře při nárazu zezadu je dobrá.

Nárazník chodci zřejmě příliš neublíží, horší to však bude s nebezpečně tvarovanou hranou kapoty i její plochou. Standardní výbavou všech verzí jsou ESP a připomínání nezapnutých pásů na předních sedadlech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tip: Kompletní výsledky testu naleznete zde.

Hyundai H 1 2.497
Rok výroby: 2008
Stav: 200 909 km
Cena: 135 000 Kč
Hyundai Matrix 1.599
Rok výroby: 2008
Stav: 73 355 km
Cena: 53 000 Kč
Hyundai i20 1.248
Rok výroby: 2013
Stav: 112 767 km
Cena: 115 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků