Nové BMW Z4 je venku: předčasně, leč zcela

S měsíčním předstihem unikly BMW oficiální snímky a informace o svém novém modelu Z4. A je to únik pořádný, víme téměř vše.

Nové BMW Z4 si svoji premiéru, pokud nepřijde do měsíce konec světa, odbyde na autosalonu v Detroitu, neboť právě USA jsou i přes tolik diskutovanou recesi stále klíčovým trhem pro podobná auta. Do prodejů by se nové vozy BMW Z4 měly dostat vzápětí. Nová Z4 se vyznačuje kromě hliníkové sklápěcí střechy take svébytným designem, který vychází ze současné ho trendu značky BMW, ale ve značné míře aplikuje klasické prvky, ovšem interpretované ryze moderním stylistickým jazykem. A patří sem také znaky, jež nový vůz odkazují k někdejšímu modelu 507, jež nám jaksi napovídají, že nízké hodnoty CO2 nemusí být ani v dnešní době při vývoji auta jediným klíčovým parametrem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Střecha z pevných panelů z vozu i v uzavřené poloze přináší vzhled úhledného kupé a zavřít či otevřít ji lze během pouhých 20 sekund, přičemž manipulovat s ní lze až do rychlosti 50 km/h. Nárůst hmotnosti je oproti předchozí generaci se střechou plátěnou poměrně drastický (u základního provedení téměř 200 kg), ale přináší posádce větší bezpečí a lepší komfort a výhled. Plocha bočních oken je větší o 40 % a zadní okno je o 52 % rozměrnější. Nová generace si však přesto zachovává působiví linie původního roadsteru s dlouhou kapotou, krátkými převisy a masivními boky. Modernizace však přinesla i široké využití světelných zdrojů LED, a to v předních i zadních reflektorech a na předních blatnících. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jak už to tak bývá, nový vůz je zvenčí do všech stran poněkud rozměrnější, zato nabízí svým pasažérům podstatně větší interiér a rozměrnější zavazadlový prostor. Na severoamerickém trhu budou při zahájení prodeje k dispozici zatím jen dvě pohonné jednotky. V obou případech se bude jednat o osvědčené třílitrové zážehové šestiválce. Základní model s nápisem sDrive30i na předních blatnících bude při atmosférickém plnění dosahovat výkonu 258 koní a točivého momentu 310 Nm, zatímco výkonnější verze, v duchu tradice značená sDrive35i, bude produkovat 306 koní. Později se v nabídce objeví také čtyřválce a diesely.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Opět je třeba zdůraznit vynikající průběh točivého momentu dvojitě přeplňované pohonné jednotky, která dává maximum točivého momentu 400 Nm v širkoém rozmezí otáček od 1 400 do 5 000 ot./min. Díky tomu nový vůz ve verzi sDrive35i zrychlí z klidu na 100 km/h za rovných 5 sekund, přičemž jeho nejvyšší rychlost bude v americké verzi omezena na pouhých 210 km/h, v případě použití sportovního paketu na 240 km/h. V Evropě lze očekávat obvyklých 250 km/h. Ale ani BMW Z4 sDrive30i nebude jistě brzdou provozu, protože „stovku udělá“ za 5,6 s. I když budou obě verze k dispozici se šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením, nemusí se milovníci „automatů“ obávat. Provedení sDrive35i bude k mání také se sedmistupňovým, dvouspojkovým agregátem, zatímco pro sDrive30i je připravena konvenční automatická převodovka šestistupňová. Pro obě tyto převodovky jsou určeny volanty s tlačítky pro jejich manuální ovládání. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Automatická převodovka dává řidiči běžný výběr plně automatizovaného řazení (poloha D) a manuálního ovládání skrze zmíněných tlačítek na volantu. Prvkem standardní výbavy je stabilizační systém DDC a řidič může volit také ze třístupňového nastavení pohonné jednotky a pérování. Důležitým pomocníkem bude jistě elektronické řízení zadních brzd, jež bude individuálním přibrzďováním simulovat diferenciál s omezenou svorností a umožní tím efektivnější přenos výkonu na vozovku zejména v zatáčkách. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Příplatkový systém Sport Package zahrnuje také pérování Adaptive M a elektronickou regulaci pérování EDC. S těmito systémy spolupracuje DDC svojí citlivostí na polohu plynového pedálu nebo natočení volantu. Přednastavené režimy nesou názvy Normal, Sport a Sport+. Standardem pro obě verze jsou sedmnáctipalcová litá kola s hlídáním tlaku a pneumatikami runflat, jež umožňují jízdu i po defektu a při následné návštěvě pneuservisu nad jejich vlastnictvím peněženka majitele zaplesá. Bohužel, po zbytek času bude majitel (tedy alespoň ten český) s runflaty spíše trpět, ale jinak tomu není ani u současné Z4.

Také na novém Z4 výrobce uplatnil svoji technologii EfficientDynamics, která má přinášet vyváženější vztah mezi dynamickými parametry a spotřebou paliva. Zastřešuje širokou škálu konstruktérskéhu úsilí, jde například o lehkou konstrukci vozu, příslušenství ovládané pouze v případě konkrétní nutnosti chodu jeho jednotlivých součástí, olejové čerpadlo s proměnným účinkem nebo optimalizovanou aerodynamiku. Bohužel, pro samotné funkční vlastnosti vozu jsou tyto prvky ryzím negativem, majitelé novějších BMW s elektickými posilovači řízení namísto hydraulických by mohli vyprávět. Snad každý z nich by si raději připlatil za pár deci paliva na sto km, kdyby díky tomu mohl alespoň trochu vnímat, co dělají přední kola jeho vozu...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Interiér může být čalouněn kůží Kansas ve třech barevných odstínech, za příplatek pak bílou kůží Nappa, nabídka laků karosérie pak sestává z devíti barev. V roadsteru BMW se pak vůbec poprvé objevuje palubní systém iDrive, kombinovaný nyní s navigační soustavou. Systém iDrive sestává z multifunkčního ovladače na středové konzoli  za řadicí pákou, resp.  voličem a výklopného, velkoplošného displeje v horní části palubní desky. Ovladač si do typu Z4 našel cestu ve své modernizované podobě, takže si na něj lze snadno zvyknout a lze jím snadno ovládat přehrávač CD, rádio, telefon nebo navigaci. Data pro navigační soustavu jsou uložena na vestavěném pevném disku s celkovou kapacitou 80 GB, z nichž 15 GB je určených pro hudbu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

BMW Z4 se bude vyrábět v továrně v německém Regensburgu po boku řad 1 a 3. Americká fabrika Spartanburg, kde se vyráběl předchozí model, se totiž od nynějška bude soustředit pouze na produkci vozů BMW řad X.
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek


Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 


 

BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 150 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 210 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 106 678 km
Cena: 185 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků