38
Fotogalerie

Nové BMW Z4 je venku: předčasně, leč zcela

S měsíčním předstihem unikly BMW oficiální snímky a informace o svém novém modelu Z4. A je to únik pořádný, víme téměř vše.

Nové BMW Z4 si svoji premiéru, pokud nepřijde do měsíce konec světa, odbyde na autosalonu v Detroitu, neboť právě USA jsou i přes tolik diskutovanou recesi stále klíčovým trhem pro podobná auta. Do prodejů by se nové vozy BMW Z4 měly dostat vzápětí. Nová Z4 se vyznačuje kromě hliníkové sklápěcí střechy take svébytným designem, který vychází ze současné ho trendu značky BMW, ale ve značné míře aplikuje klasické prvky, ovšem interpretované ryze moderním stylistickým jazykem. A patří sem také znaky, jež nový vůz odkazují k někdejšímu modelu 507, jež nám jaksi napovídají, že nízké hodnoty CO2 nemusí být ani v dnešní době při vývoji auta jediným klíčovým parametrem.

BMW Z4 03.jpg BMW Z4 02.jpg BMW Z4 04.jpg

Střecha z pevných panelů z vozu i v uzavřené poloze přináší vzhled úhledného kupé a zavřít či otevřít ji lze během pouhých 20 sekund, přičemž manipulovat s ní lze až do rychlosti 50 km/h. Nárůst hmotnosti je oproti předchozí generaci se střechou plátěnou poměrně drastický (u základního provedení téměř 200 kg), ale přináší posádce větší bezpečí a lepší komfort a výhled. Plocha bočních oken je větší o 40 % a zadní okno je o 52 % rozměrnější. Nová generace si však přesto zachovává působiví linie původního roadsteru s dlouhou kapotou, krátkými převisy a masivními boky. Modernizace však přinesla i široké využití světelných zdrojů LED, a to v předních i zadních reflektorech a na předních blatnících. 

BMW Z4 14.jpg BMW Z4 01.jpg BMW Z4 19.jpg

BMW Z4 25.jpg BMW Z4 26.jpg BMW Z4 27.jpg

Jak už to tak bývá, nový vůz je zvenčí do všech stran poněkud rozměrnější, zato nabízí svým pasažérům podstatně větší interiér a rozměrnější zavazadlový prostor. Na severoamerickém trhu budou při zahájení prodeje k dispozici zatím jen dvě pohonné jednotky. V obou případech se bude jednat o osvědčené třílitrové zážehové šestiválce. Základní model s nápisem sDrive30i na předních blatnících bude při atmosférickém plnění dosahovat výkonu 258 koní a točivého momentu 310 Nm, zatímco výkonnější verze, v duchu tradice značená sDrive35i, bude produkovat 306 koní. Později se v nabídce objeví také čtyřválce a diesely.

BMW Z4 10.jpg BMW Z4 08.jpg BMW Z4 09.jpg

Opět je třeba zdůraznit vynikající průběh točivého momentu dvojitě přeplňované pohonné jednotky, která dává maximum točivého momentu 400 Nm v širkoém rozmezí otáček od 1 400 do 5 000 ot./min. Díky tomu nový vůz ve verzi sDrive35i zrychlí z klidu na 100 km/h za rovných 5 sekund, přičemž jeho nejvyšší rychlost bude v americké verzi omezena na pouhých 210 km/h, v případě použití sportovního paketu na 240 km/h. V Evropě lze očekávat obvyklých 250 km/h. Ale ani BMW Z4 sDrive30i nebude jistě brzdou provozu, protože „stovku udělá“ za 5,6 s. I když budou obě verze k dispozici se šestistupňovými převodovkami s manuálním řazením, nemusí se milovníci „automatů“ obávat. Provedení sDrive35i bude k mání také se sedmistupňovým, dvouspojkovým agregátem, zatímco pro sDrive30i je připravena konvenční automatická převodovka šestistupňová. Pro obě tyto převodovky jsou určeny volanty s tlačítky pro jejich manuální ovládání. 

BMW Z4 28.jpg BMW Z4 29.jpg BMW Z4 30.jpg

Automatická převodovka dává řidiči běžný výběr plně automatizovaného řazení (poloha D) a manuálního ovládání skrze zmíněných tlačítek na volantu. Prvkem standardní výbavy je stabilizační systém DDC a řidič může volit také ze třístupňového nastavení pohonné jednotky a pérování. Důležitým pomocníkem bude jistě elektronické řízení zadních brzd, jež bude individuálním přibrzďováním simulovat diferenciál s omezenou svorností a umožní tím efektivnější přenos výkonu na vozovku zejména v zatáčkách. 

BMW Z4 37.jpg BMW Z4 38.jpg BMW Z4 39.jpg

Příplatkový systém Sport Package zahrnuje také pérování Adaptive M a elektronickou regulaci pérování EDC. S těmito systémy spolupracuje DDC svojí citlivostí na polohu plynového pedálu nebo natočení volantu. Přednastavené režimy nesou názvy Normal, Sport a Sport+. Standardem pro obě verze jsou sedmnáctipalcová litá kola s hlídáním tlaku a pneumatikami runflat, jež umožňují jízdu i po defektu a při následné návštěvě pneuservisu nad jejich vlastnictvím peněženka majitele zaplesá. Bohužel, po zbytek času bude majitel (tedy alespoň ten český) s runflaty spíše trpět, ale jinak tomu není ani u současné Z4.

Také na novém Z4 výrobce uplatnil svoji technologii EfficientDynamics, která má přinášet vyváženější vztah mezi dynamickými parametry a spotřebou paliva. Zastřešuje širokou škálu konstruktérskéhu úsilí, jde například o lehkou konstrukci vozu, příslušenství ovládané pouze v případě konkrétní nutnosti chodu jeho jednotlivých součástí, olejové čerpadlo s proměnným účinkem nebo optimalizovanou aerodynamiku. Bohužel, pro samotné funkční vlastnosti vozu jsou tyto prvky ryzím negativem, majitelé novějších BMW s elektickými posilovači řízení namísto hydraulických by mohli vyprávět. Snad každý z nich by si raději připlatil za pár deci paliva na sto km, kdyby díky tomu mohl alespoň trochu vnímat, co dělají přední kola jeho vozu...

BMW Z4 13.jpg BMW Z4 11.jpg BMW Z4 12.jpg

Interiér může být čalouněn kůží Kansas ve třech barevných odstínech, za příplatek pak bílou kůží Nappa, nabídka laků karosérie pak sestává z devíti barev. V roadsteru BMW se pak vůbec poprvé objevuje palubní systém iDrive, kombinovaný nyní s navigační soustavou. Systém iDrive sestává z multifunkčního ovladače na středové konzoli  za řadicí pákou, resp.  voličem a výklopného, velkoplošného displeje v horní části palubní desky. Ovladač si do typu Z4 našel cestu ve své modernizované podobě, takže si na něj lze snadno zvyknout a lze jím snadno ovládat přehrávač CD, rádio, telefon nebo navigaci. Data pro navigační soustavu jsou uložena na vestavěném pevném disku s celkovou kapacitou 80 GB, z nichž 15 GB je určených pro hudbu.

BMW Z4 05.jpg BMW Z4 06.jpg BMW Z4 07.jpg

BMW Z4 se bude vyrábět v továrně v německém Regensburgu po boku řad 1 a 3. Americká fabrika Spartanburg, kde se vyráběl předchozí model, se totiž od nynějška bude soustředit pouze na produkci vozů BMW řad X.
 
BMW Z4 16.jpgBMW Z4 17.jpgBMW Z4 18.jpg
BMW Z4 15.jpgBMW Z4 20.jpg 
BMW Z4 22.jpgBMW Z4 23.jpg BMW Z4 24.jpg


BMW Z4 31.jpgBMW Z4 32.jpgBMW Z4 33.jpg
BMW Z4 34.jpgBMW Z4 35.jpgBMW Z4 36.jpg

 


 

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud