Nové auto není zárukou dobrého osvětlení, v testu IIHS bylo dobré jen jedno

K bezpečné jízdě v noci stačí dodržovat jednoduché pravidlo - vidět a být viděn. Vývoj nových technologií v oblasti osvětlení se zdá být markantní - za poměrně krátkou dobu přišly LED světlomety, které pomalu vytlačují klasické xenony i halogeny, některé modely se pak dokonce pyšní i laserovými světly s dosvitem až 600 metrů.

Americký institut IIHS si v nedávném testu doslova a do písmene posvítil na 31 aut, u kterých se zaměřil právě na funkčnost předních světlometů. Pokud byly u některého modelu k dispozici různé verze (například základní halogeny a příplatková LED světla), vyzkoušel je všechny. Dohromady tak prošlo testem 82 různých variant, ze kterých se jako dobré ukázaly být světlomety jen u jednoho jediného vozu. Z testu je navíc patrné, že vyšší cena vozu či světel automaticky neznamená lepší světla. 

V rámci testu se měřila svítivost až do vzdálenosti, kde měl paprsek hodnotu 5 luxů, a to ve výšce 25 centimetrů nad zemí. A to nejen v přímém směru, ale také v zatáčkách o dvou různých poloměrech. Měřilo se ale samozřejmě i to, zda světla příliš neoslňují. Plusové body pak světlomety získaly za adaptivní funkci, ale ani to mnohdy nestačilo k dobrému výsledku.

Vítězem se každopádně stala Toyota Prius+, která i při rychlosti 70 mil/h (112 km/h) poskytuje dostatek času k identifikaci případné překážky na vozovce. V jiném voze, které by bylo vybavené konvenčními halogenovými světly, by jeho řidič musel jet o 20 mil/h (32 km/h) pomaleji aby stihl zareagovat na překážku ve chvíli, kdy ji spatří. Naprostým propadákem se staly základní halogenové světlomety v BMW řady 3, které pro bezpečné vyhnutí překážce vyžadují rychlost nanejvýš 35 mil/h (56 km/h).

Zajímavosti | BMW | Sportovní auta | Hybridy

Přetahovaná o první laserová světla končí. BMW vytáhlo trumf

Zárukou nemusí být ani různé adaptivní systémy, což byl případ například Cadillacu ATS, modelu Kia Optima či Mercedesu třídy C. Všechny tyto vozy si totiž odnesly výsledek „špatné“ navzdory tomu, že disponují adaptivní funkcí jak pro potkávací, tak i pro dálková světla.

Zajímavostí je také případ Hondy Accord, která se na našem trhu sice neprodává, ale ukazuje, že ne vždy jsou dražší světla lepší. Zatímco základní halogeny si vysloužily druhé nejlepší hodnocení, příplatková LED světla s asistentem dálkových světel skončila u stupeň hůře. Detailní hodnocení všech modelů včetně grafů najdete na webu IIHS.

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Avensis 1.995
Rok výroby: 2005
Stav: 172 019 km
Cena: 80 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků