Nové Audi S4: 333 koní a spotřeba pod deset

Audi obohatí svoji modelovou nabídku o sportovní sedan a kombi s tradičním označením S4 a S4 Avant s novým motorem 3,0 TFSI.

Model S4 a S4 Avant bude jednou z nejvýznamnějších premiér značky Audi na letošním pařížském autosalonu. Srdcem nové Audi S4 je vidlicový, zážehový šestiválec TFSI s objemem rovných tří litrů, přímým vstřikováním benzínu a přeplňováním mechanickým kompresorem. Naladěn je na výkon 333 koní, díky čemuž sedan S4 zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,1 s (u kombi S4 Avant 5,2 s), ale v kombinovaném provozu si řekne jen o velmi zajímavých 9,7 litru benzínu na 100 km. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. O distribuci točivého momentu na vozovku se stará systém pohonu všech kol quattro a značka Audi za příplatek vybaví nové vozy pokrokovými technologiemi. Patří mezi ně sedmistupňová převodovka Speed S Tronic nebo „sportovní diferenciál“, který v zatáčce aktivně přerozděluje točivý moment mezi zadní kola a podílí se na zlepšení jízdní stability.

Jak se ukazuje, písmeno „T“ v názvu motoru neznačí osazení turbodmychadlem, ale přeplňování obecně. Použití mechanického kompresoru se nakonec v konfrontaci s přímám vstřikováním ukázalo jako řešení, jež přináší bleskovou reakci na práci s plynem v celém spektru otáček, ale také relativně nízkou spotřebu paliva. Úhel rozevření řad válců je rovných 90 stupňů a je do něj vloženo celé sací potrubí a kompresor je poháněn ozubeným řemenem. Motor 3,0 TFSI díky tomu dosahuje točivého momentu 440 Nm při 2 500 ot./min. a drží jej bez poklesu až do 4 850 ot./min. V porovnání s předchozí generací klesla průměrná spotřeba paliva o výrazných 3,4 l/100 km. Přemístění předního diferenciálu před spojku umožnilo posunout motor o 154 mm vpřed.

Sedmistupňová dvouspojková převodovka S Tronic s možností řazení páčkami pod volantem je alternativou ke standardně dodávanému šestistupňovému ústrojí s manuálním řazením. Při běžných podmínkách je 60 % točivého momentu distribuováno ke kolům zadní nápravy pro zvýšení pocitu ze sportovní jízdy. Zřejmě nejvýznamnější novinkou je však v úvodu zmíněný „sportovní diferenciál“ na zadní nápravě. Ten při akceleraci v zatáčce podle polohy plynového pedálu a natočení volantu zvyšuje přísun točivého momentu k vnějšímu zadnímu kolu, což přispívá ke stabilitě a zvýšení rychlosti. Jde o jakési aktivní ESP, které energii pohonné soustavy neomezuje, ale naopak podporuje. Jedná se o jednu z prvních praktických aplikací aktivního diferenciálu, jímž se v současnosti kromě značky Audi zabývá prakticky jen BMW.

Převážná část obou náprav je vyrobena z hliníku a přední i zadní kola spočívají na víceprvkových závěsech. Tužší jsou silentbloky uložení ramen, pružiny i tlumiče, díky těmto úpravám se snížila světlá výška o 20 mm. Standardní litá kola mají průměr 18 palců, ta příplatková pak 19. Třmeny brzd jsou černé a vpředu opatřené  logem S a svírají destičky z nově vyvinutého materiálu.

Sportovní sedadla mají elektricky stavitelné bederní opěrky, přístoje mají šedé ciferníky a bílé ručičky. Interiér je černý a doplněný prvky z leštěného hliníku, jež lze nahradit i dalšími materiály včetně dřeva. Audi S4 je dodáváno s novým multimediálním systémem MMI či audiosoustavou Bang & Olufsen. Za příplatek lze mít aktivní světlomety nebo třízónovou klimatizaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi S4 a S4 Avant
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků