Nové Audi A8: vlajková loď pro rok 2011

Velké Audi je zde a má na to vrátit se na špici luxusních evropských sedanů, kterou se svým rostoucím věkem postupně opouštělo.

Možná vás napadne, že jsme se spletli a přiložili k tomuto článku fotografie menšího modelu A4, ale není tomu tak. Nová A8 totiž skutečně vypadá jako zvětšnina typu A4, neboť v Ingolstadtu se stále drží hesla „jeden styl sluší všem“. To však nemění nic na tom, že Audi A8 bude patřit k vůbec nejelegantnějším automobilům své třídy, někteří z nás ale přesto možná čekali něco poněkud odvážnějšího po vzoru konkurenční řady 7 a třídy S. Audi A8 tak i v této generaci zůstává věrno spíše konzervativním liniím, jež zřejmě lépe sedí majoritní skupině zákazníků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nejdůležitější změnou v porovnání s dosavadními řadami má být snížená spotřeba paliva, k čemuž se dostaneme později. Konstruktéři Audi odvedli znamenitou práci a podařilo se jim dosáhnout koeficientu odporu vzduchu jen 0,26, což je hodnota v podstatě srovnatelná s vysloveně ekologicky laděnou Toyotou Prius s hybridním pohonem (jde však pouze o součinitel, odpor vzduchu jako takový bude u A8 nesporně vyšší).

Při pohledu do interiéru je jasné, že i přes použití stylingu opět převzatého z typu A4 se budou majitelé stávající generace velkého sedanu za volantem té nové cítit jako doma. Podle tvrzení výrobce byl uskutečněn výrazný pokrok v otázce kvality použitých materiálů a jejich zpracování.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Také nové Audi A8 ve své nosné struktuře (ASF) v rozsáhlé míře používá lehkých a tuhých hliníkových slitin, což údajně zvýšilo pevnost karosérie v krutu o plnou čtvrtinu. Stojí na podvozku s rozvorem náprav plných 2 992 mm, dlouhé bude 5 137 mm, široké 1 949 mm a vysoké jen 1 460 mm, prodloužená verze bude k dispozici krátce po uvedení té základní. Na podrobné technické údaje zatím čekáme, ale podle tvrzení Audi má být novinka v porovnání s dosavadním modelem zhruba stejně těžká, ačkoli se její vnější rozměry zvětšily. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nová A8 bude zpočátku nabízena s dvojicí pohonných jednotek, zážehovou a vznětovou. V obou případech přitom půjde o vidlicový osmiválec s objemem 4,2 l, benzínové provedení dosahuje výkonu 372 koní (275 kW) a točivého momentu až 445 Nm při 3 500 ot./min. Tyto hodnoty vozu umožní zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,7 s a dosažení elektronicky omezené rychlosti 250 km/h. V porovnání se svým předchůdcem tento motor dává o 22 koní více, ale kombinovaná spotřeba paliva činí 9,5 l/100 km, což představuje citelné snížení o 1,4 l/100 km, resp. 13%.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„Diesel“ za popsanou jednotkou ve výkonu příliš nezaostává (naladěna je na produkci 350 koní, tj. 256 kW), ale citelně ji překonává hodnotou nejvyššího točivého momentu 800 Nm, jež je navíc k dispozici v rozmezí od 1 750 do 2 750 ot./min. Díky tomu Audi A8 TDI zrychlí z 0 na 100 km/h již za 5,5 s. Také v tomto případě je snížení spotřeby citelné, její průměrná hodnota byla stanovena na 7,6 l/100 km, což je o 1,8 l/100 km, resp. o 19 % méně než dosud. Nová jednotka přitom tu stávající překonává o 24 koní vyšším výkonem a o 150 Nm mohutnějším točivým momentem. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po těchto osmiválcích mají následovat dva šestiválce 3,0 TDI. Silnější provedení dává 250 koní (183 kW) a točivý moment 550 Nm, což postačí k akceleraci na 100 km/h za 6,6 s a průměrné spotřebě 6,6 l/100 km. Základní verze pak dosahuje výkonu jen 204 koní (149 kW), ale spotřeba nafty u ní klesla o dalších 0,6 l/100 km. Američané se budou muset spokojit jen se zážehovým osmiválcem.

Všechny verze modelu Audi A8 budou standardně osazeny novou osmistupňovou převodovkou a trvalým pohonem všech kol (s výjimkou nejslabšího dieselu). Za příplatek bude k dispozici diferenciál s proměnnou svorností, pro variantu 4,2 TDI má být základní výbavou. Na své palubě ponese velký sedan například multimediální zábavní a informační systém MMI, sedadla s ventilací a masáží, soustava pro předcházení kritickým situacím, adaptivní vzduchové pérování, systém pro noční vidění s detekcí chodců nebo plně automatický tempomat s radarem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A na závěr malé srovnání pohotovostních hmotností zážehového osmiválce A8 s nejbližší konkurencí v podobě adekvátně vybeveného Mercedesu S Class a BMW 7. Audi A8 je nepatrně těžší než S Class s pohonem zadních kol, ale o 90 kg lehčí než provedení AWD. Suverénně však překonává BMW 7, neboť je lehčí o 90 kg, resp. o 181 kg v porovnání s verzí AWD.

Do evropských showroomů dorazí Audi A8 modelového roku 2011 již na jaře příštího roku, na její ceny si ještě budeme muset chvíli počkat.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nové Audi A8
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 157 711 km
Cena: 365 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 199 739 km
Cena: 140 000 Kč
Audi A6 1.984
Rok výroby: 2009
Stav: 88 051 km
Cena: 240 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků