Pouhý den po zveřejnění prvních fotografií nové generace Audi A4 jsme si mohli prohlédnout sedan i kombi v prostředí fotografického studia na předměstí Ingolstadtu.
Kapitoly článku:
Audi A4 páté generace (s kódovým označením B9) je lehčí a úspornější než dosavadní model. To už víte, protože s klíčovými technickými údaji nového modelu jsme vás seznámili v pondělí:
Den nato jsme ale už mohli spatřit novou A4 na vlastní oči, dozvědět se několik dalších podrobností a také si ji vyfotografovat – zatím staticky a ve studiu. Vzhledově se Audi A4 B9 dosti přiblížilo většímu modelu A6 po faceliftu, alespoň při pohledu zepředu, kterému dominuje „erbovní“ provedení masky single frame s ostrými rohy a vykrojené světlomety. Mimochodem, ty budou sériově osazeny xenonovými výbojkami, halogenové žárovky už nedostane ani ten nejzákladnější model.
Kombi Avant se začne prodávat ve stejný okamžik jako sedan; jeho zavazadelník má objem 505 litrů a výšku otevření pátých dveří můžete jednoduše naprogramovat – stačí v požadované poloze dlouze stisknout tlačítko elektrického ovládání
Za čočkami v ostře řezaných „otvorech“ (ve skutečnosti jsou zaslepené, proto ty uvozovky) po stranách předního nárazníku se neschovávají mlhová světla. Jejich funkci zajišťují adaptivní LED světlomety. Místo nich se do nárazníku nastěhovala dvojice radarů.
Kromě přední a zadní kamery může mít nová A4 kamery také zespodu na krytech zpětných zrcátek (jako u některých SUV), takže dokáže na displeji systému MMI zobrazit okolí vozu v úhlu 360°.
Mlhovky? Ne, do rohů předního nárazníku se nastěhovaly radary adaptivního tempomatu s funkcí stop&go a schopností automatického popojíždění v koloně
Linií střechy a bočního prosklení zachovává sedan A4 věrnost dosavadním generacím, zezadu pak připomíná tříprostorovou variantu kompaktní á-trojky. Jak je u Audi téměř tradicí, kombi Avant působí atletičtějším dojmem než sedan. Proporce jsou zvládnuté prakticky dokonale, postojem na silnici (respektive na podlaze fotostudia) nový Avant dokonce trochu připomíná sportovní RS6.
Inspirace v TT i Q7
Pokud jde o vnější design, vesměs se jedná o evoluci toho, co už známe. Pokud vám model A4 dosud nic neříkal, nová generace na tom těžko něco změní. Přesvědčit by vás ale mohl její interiér.
Sedan má délku 4,73 m a rozvor 2,82 m – stejně jako kombi
I zde se vlastně jedná o kombinaci známých stylistických a funkčních prvků, v tomto případě z ostatních modelů značky. Virtuální přístrojový štít v podobě celoplošného barevného displeje jsme viděli už v TT, stejně jako nový ovladač systému MMI s touchpadem na horní plošce. Od nové generace Audi Q7 si nejnovější A4 zase vypůjčila velký displej dvouzónové klimatizace a také ventilační otvory natažené přes celou šířku palubní desky před spolujezdcem.
Sportovnější a modernější S Line (nahoře) vs. tradičnější Design Selection – dvě protikladná provedení interiéru, v obou případech pochopitelně za příplatek
Minimálně dva prvky jako by se nechaly inspirovat konkurenčním Mercedesem třídy C – mám na mysli do prostoru vystrčený displej systému MMI a pás tlačítek kovového vzhledu pod displejem klimatizace. Jejich provedení je ovšem chytřejší. Jakmile k nim přiblížíte prst, na displeji klimatizace se objeví malé kontextové menu.
Nová středová konzola s touchpadovým ovladačem MMI; klimatizace může být i třízónová
Konkrétní vyznění interiéru bude opět záviset na tom, jakou kombinaci výbavy, čalounění a dekoračních lišt si objednáte. Audi bude tentokrát nabízet dvě jasně odlišené linie – sportovně stylizovanou S Line a také její protipól Design Selection, která se blíží tradičnímu pojetí luxusu.
Samozřejmě nechybí podpora nejnovějších komunikačních protokolů pro chytré telefony a nabídka několika úrovní audio systémů. Na vrcholu stojí Bang & Olufsen s 19 reproduktory a výkonem 750 W.
Virtuální kokpit; napevno montovaný displej MMI; barvu LED podsvícení lze měnit
Zavazadlový prostor sedanu a kombi odpovídají tomu, co od auta této třídy čekáte. Avant ale přináší několik praktických vylepšení. Třeba roletka se už otevírá a zavírá automaticky spolu s pátými dveřmi (ano, bylo na čase) a příplatkový systém pro upevnění zavazadel lze šikovně uložit do tvarových přihrádek pod podlahou zavazadelníku.
Systém přepážek a popruhů pro upevnění zavazadel měla A4 Avant už dřív, novinkou je jeho uskladnění pod podlahou; zatažením za páčku se zadní opěradla uvolní, ale nesklopí
Zadní opěradla můžete uvolnit táhlem na bočnici kufru, ale nesklopí se sama – musíte do nich strčit. Lidé od Audi tvrdí, že je to záměr. Prý do opěradla strčíte tím předmětem, kvůli jehož naložení chcete opěradlo sklopit.
Žádný převlečený Passat
Před závěrem ještě pár konstrukčních záležitostí, které v našem prvním článku nezazněly. I nové Audi A4 má samozřejmě motor uložený podélně. Nejedná se tedy o žádného sourozence nového Passatu a Superbu, jak jste se mohli někde dočíst. Oproti nim se A4 vyznačuje také mnohem náročnější konstrukcí obou náprav, které mají pětiprvkové zavěšení a tudíž v principu umožňují daleko lepší oddělení příčných a podélných sil. Pohon všech kol je opět realizován diferenciálem Torsen a dvouspojková převodovka je sedmistupňová pro podélnou zástavbu.
Struktura LED světlomětů; logo nesmí chybět ani na ventilku; obě prezentované verze měly motor TFSI, ale naprostá většina zákazníků zvolí diesel
Dobrou zprávou je definitivní ústup variátorového Multitronicu. Samočinné řazení bude v závislosti na motorizaci zajišťovat buď zmíněný dvouspojkový S tronic, nebo osmistupňový Tiptronic s měničem.
Předprodej nové generace Audi A4 bude zahájen v srpnu, první kusy by se měly objevit u prodejců během podzimních měsíců. Obě karosářské varianty se začnou prodávat společně.
Další podrobnosti o novém Audi A4 najdete v přiložené tiskové zprávě:
Nové Audi A4 Limuzína a A4 Avant