Nové Audi A4 Limuzína a A4 Avant

Nová generace modelů Audi A4 Limuzína* a A4 Avant* fascinuje progresivní syntézou techniky a estetiky. Bestseller značky se čtyřmi kruhy má kompletně nově vyvinutou techniku ve všech oblastech a opět definuje nová měřítka ve svém segmentu. Velká pozornost byla během vývoje věnována snižování emisí CO2. Všechna technická řešení směřují k minimalizaci jízdních odporů.

Příkladná je aerodynamika: A4 Limuzína stanovuje hodnotou cx = 0,23 nový rekord ve své třídě. Přesvědčivé jsou navíc nízké hodnoty emisí CO2 95 gramů na kilometr u modelu A4 Limuzína 2.0 TDI ultra s výkonem 110 kW (150 k), resp. 99 gramů na kilometr u modelu A4 Avant 2.0 TDI ultra. Motor 2.0 TFSI s výkonem 140 kW (190 k) má v modelu A4 ultra Limuzína emise CO2 109 gramů na kilometr, v modelu A4 Avant ultra 114 g/km. Na vrcholu nabídky motorů stojí dva vznětové šestiválce TDI s výkonem až 200 kW (272 k). Nová generace čtyřválcových motorů TFSI stanovuje díky nově vyvinutému spalovacímu procesu nová měřítka v oblasti spotřeby paliva, emisí a výkonových parametrů zážehových čtyřválců. Asistenční, informační a zábavní systémy odpovídají svou úrovní luxusní třídě. Prodej modelů A4 Limuzína i A4 Avant bude zahájen na podzim 2015.

Nové modely Audi A4 Limuzína a A4 Avant zanechávají s délkou 4,73 metru a rozvorem 2,82 metru suverénní dojem. Šířka vozu je umocněna markantními horizontálními liniemi na přídi a zádi. Ladný design s výraznými křivkami se vyznačuje typickou sportovní elegancí značky Audi. Maska chladiče Singleframe je široká a nízká, zatímco světlomety, dodávané na přání ve verzích LED a Matrix LED včetně dynamických ukazatelů směru, dávají technice nezaměnitelný vzhled.

Až o 120 kilogramů lehčí

Vnější rozměry se v porovnání s předchůdcem zvětšily, ale pohotovostní hmotnost výrazně klesla – až o 120 kilogramů v závislosti na motoru. Karoserie nových modelů Audi patří díky inteligentní kombinaci materiálů a lehké konstrukci mezi nejlehčí v rámci své třídy.

Také z hlediska akustického komfortu se Audi A4 řadí na vrchol své třídy. Všichni cestující si mohou užívat velkorysou nabídku prostoru. Šířka interiéru je zdůrazněna harmonickými liniemi. Čelo přístrojové desky je rozčleněno širokým obloukem výdechů ventilační soustavy a velkými plochami ozdobného obložení. Na přání se ve tmě rozzáří decentní osvětlení kontur ve dveřích a na středové konzole. Samozřejmostí je nejvyšší kvalita zpracování. Barvy a materiály byly vybrány pro jednotlivé linie výbavy v rámci nového konceptu, který poskytuje ještě větší volnost při konfiguraci výbavy vozidla.

Odjištění víka zavazadlového prostoru řízené senzorem: A4 Avant

Zavazadlový prostor nového modelu A4 Avant nabízí v základní konfiguraci objem 505 litrů, což je nejvyšší hodnota v prémiovém segmentu. Při sklopených opěradlech zadních sedadel a využití celé výšky interiéru až po strop je k dispozici objem 1510 litrů. Součástí sériové výbavy je elektricky ovládaný kryt zavazadlového prostoru a elektrický pohon víka zavazadlového prostoru. Kromě toho se na přání dodává senzor pohybu, který umožňuje bezdotykové otvírání a zavírání víka zavazadlového prostoru.

Oba nové modely nabízejí celou řadu inteligentních technických řešení. Zároveň je však ovládání vozidla ještě intuitivnější díky novému konceptu zobrazování a ovládání Audi MMI. Mezi technické skvosty nového modelu A4 patří mimo jiné Audi virtual cockpit, světlomety Audi Matrix LED, Audi smartphone interface, audiosystém Bang&Olufsen s prostorovým zvukem, Audi phone box s bezdrátovým nabíjením, průhledový displej HUD (Head-Up Display), jakož i nové asistenční systémy a služby Audi connect.

Informace a fascinace: Audi virtual cockpit a MMI

Hlavní pozornost k sobě přitahují dvě inovace. Na přání dodávaný Audi virtual cockpit, zcela digitální panel sdružených přístrojů, prezentuje na 12,3“ displeji LCD s vysokým rozlišením nejdůležitější informace v brilantním grafickém zpracování s vysokým stupněm vykreslení detailů a náročnými efekty.

Hlavním ovládacím prvkem je rovněž nový koncept ovládání MMI na středové konzole. U vrcholného informačního a zábavního systému MMI Navigation plus s MMI touch a 8,3“ monitorem je do otočného tlačítka integrován touchpad, který slouží k úpravě měřítka zobrazení a zadávání znaků.

Kompletní ovládací logika systému MMI odpovídá aktuálním chytrým telefonům, včetně inteligentního textového vyhledávání. Nové, přirozenější hlasové ovládání reaguje i na povely pronášené hovorovou řečí – například: „Chci telefonovat s Petrem Novákem.“

Koncentrovaný výpočetní výkon

Systém MMI Navigation plus používá výpočetní výkon druhé generace modulárního informačního a zábavního systému MIB, díky níž dokáže Audi rychle nabízet majiteli vozu nejnovější inovace ze světa spotřební elektroniky.

Pokud si zákazník zvolí systém MMI Navigation plus, získá automaticky hardwarový modul Audi connect, který připojí nové modely A4 a A4 Avant k internetu prostřednictvím rychlé mobilní telekomunikační sítě LTE. Spolucestující mohou svá přenosná koncová zařízení připojit pomocí hotspotu WLAN a surfovat po internetu nebo vyřizovat elektronickou poštu. Řidič může využívat na míru střižené služby Audi connect.

Novou nabídkou je rozhraní Audi smartphone interface, které integruje mobilní telefony iOS a Android do speciálně vyvinutého systémového prostředí v Audi MMI. Audi phone box propojí chytrý telefon s anténou vozidla a zajistí indukční nabíjení telefonu v souladu se standardem Qi. Pro náročné fanoušky Hi-Fi je připraven audiosystém Bang&Olufsen s novým prostorovým zvukem, který zpřístupňuje prostorovou dimenzi výšky. Rovněž nový Audi tablet funguje jako flexibilní zábavní systém pro cestující na zadních sedadlech.

Výkonné motory s šesti nebo čtyřmi válci

Nové modely Audi A4 a A4 Avant se začnou v České republice prodávat se sedmi motory, třemi TFSI a čtyřmi TDI. Jejich výkon je výrazně vyšší a pokrývá rozpětí od 110 kW (150 k) do 200 kW (272 k). Spotřeba paliva je však až o 21 procent nižší. Model A4 2.0 TDI ultra vystačí s 3,7 litru nafty na 100 kilometrů a má emise CO2 95 gramů na kilometr (verze Avant: 3,8 l/100 km a 99 g CO2/km). Veškeré agregáty spojují vysokou hospodárnost se sportovní výkonovou charakteristikou a mimořádnou kultivovaností běhu – to platí ve zvláštní míře pro oba šestiválce 3.0 TDI.

Nové Audi A4 přichází v oblasti zážehových motorů s průkopnickou inovací v podobě jednotky 2.0 TFSI ultra s výkonem 140 kW (190 k), která používá zcela nový spalovací proces pro mimořádně hospodárný provoz, o němž svědčí hodnoty spotřeby paliva 4,8 (5,0) litru na 100 km a emisí CO2 109 (114) g/km (údaje v závorce platí pro Avant). Později nabídku rozšíří také model g-tron na zemní plyn, resp. Audi e-gas, vyráběný trvale udržitelným způsobem.

S tronic, tiptronic a mechanická převodovka

Převodné ústrojí a podvozek nových modelů Audi A4 Limuzína a A4 Avant jsou zcela nové. Šestistupňová mechanická převodovka, sedmistupňová převodovka S tronic – nyní k dispozici i pro verze s pohonem předních kol – a osmistupňová převodovka tiptronic jsou nově koncipovány, přičemž převodovky s automatickým řazením nabízejí volnoběžnou funkci pro ještě úspornější jízdu. Činnost pohonu předních kol i pohonu všech kol quattro je optimalizována funkcí selektivního rozdělování točivého momentu. Pro nejvýkonnější TDI bude Audi nabízet od roku 2016 na přání sportovní diferenciál zadní nápravy.

Jízdní dynamika

Nové Audi A4 dosáhlo velkého pokroku v oblasti jízdních vlastností, které jsou na jedné straně sportovní s orientací na vysoké výkony, zároveň však také komfortní. Přestože podvozek včetně řízení účinně pohlcuje rušivé rázy od nerovností vozovky, předává řidiči také potřebné informace o působení bočních sil a směrové stabilitě. Základem pro skokové zlepšení provozních vlastností jsou nově vyvinuté pětiprvkové nápravy a řízení s elektromechanickým posilovačem, které se vyznačují extrémně nízkou hmotností. Jsou nezbytným předpokladem pro dosažení dynamických jízdních vlastností a prvotřídního jízdního komfortu, přičemž zároveň snižují spotřebu paliva. Na přání si může zákazník vybrat dynamické řízení, které mění převod v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu, a podvozek s adaptivními tlumiči, u něhož může řidič poprvé volit mezi dvěma verzemi, sportovní a komfortně orientovanou. Obě varianty tohoto podvozku jsou integrovány do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který patří k sériové výbavě verzí s výkonem od 140 kW (190 k).

Největší výběr v segmentu: Asistenční a bezpečnostní systémy

Nové modely Audi A4 Limuzína a A4 Avant stanovují nová měřítka ve své třídě také četnými asistenčními systémy. Prediktivní asistent efektivity podporuje řidiče při hospodárné jízdě, Audi active lane assist pomáhá s udržováním vozu v jízdním pruhu a adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go a asistentem pro jízdu v dopravní koloně usnadňují řízení ve váznoucí dopravě. Zvláštností asistenta pro jízdu v dopravní koloně je jeho strategie řízení, která zohledňuje velký počet parametrů, jako jsou podélné čáry vymezující jízdní pruh a kolona vpředu jedoucích vozidel. Parkovací asistent, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání, upozornění na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry, asistent pro odbočování a systémy Audi pre sense jsou důležité novinky, které slouží bezpečnosti. Součástí nabídky je rovněž kamerový systém pro rozpoznávání dopravních značek. Obě nové verze modelu Audi A4 budou uvedeny na trh v Německu a dalších evropských zemích včetně České republiky na podzim 2015.

Ve zkratce

Nové Audi A4 Limuzína a Audi A4 Avant

Vnější design a karoserie

- Sportovní proporce a sportovní elegance, Avant se skloněnými střešními sloupky D

- Délka 4,73 metru, rozvor 2,82 metru, šířka 1,84 metru, výška 1,43 metru

- Na přání světlomety LED a Matrix LED s dynamickými ukazateli směru

- Lehká karoserie: V porovnání s předchůdcem až o 15 kilogramů nižší hmotnost

- Nejnižší hodnoty cx ve své třídě: 0,23 u Limuzíny, 0,26 u Avantu. Aeroakustické řešení zajišťuje v interiéru suverénní klid

Interiér

- Nejdelší interiér ve třídě, největší šířka v úrovni ramen vpředu

- Avant s objemem zavazadlového prostoru 505 litrů

- Avant s elektricky ovládaným krytem zavazadlového prostoru v sériové výbavě

- Vnitřní design s velkými ozdobnými plochami a nepřerušovaným pásem výdechů ventilační soustavy. Nové barvy a materiály, velkorysý prostor, vnitřní osvětlení LED v sériové výbavě, vrcholná úroveň zpracování

- Největší nabídka sedadel s lehkou konstrukcí v prémiovém segmentu

- Automatická klimatizace s novým ovládacím panelem

- Na přání pakety vnitřního osvětlení LED s barevně nastavitelným dekoračním osvětlením

- Nový koncept výbav s liniemi sport a design – poprvé s odlišeným exteriérem

Ovládání

- Na přání průhledový displej HUD (Head-Up Display) a Audi virtual cockpit

- Zcela nový koncept ovládání MMI včetně textového vyhledávání

- Ovládání také prostřednictvím multifunkčního volantu a hlasového ovládání hovorovou řečí

Informační a zábavní systémy a Audi connect

- Na přání vrcholný informační a zábavní systém MMI Navigation plus s MMI touch včetně 8,3“ monitoru MMI, systému Audi connect, modulu LTE a hotspotu WLAN. Na přání Audi phone box s indukčním nabíjením

- Mnoho nových služeb Audi connect, včetně dálkového přístupu prostřednictvím aplikace pro chytré telefony pro ovládání funkcí a kontrolu stavu vozidla

- Audi smartphone interface pro připojení chytrých telefonů Apple a Android

- Audiosystém Bang & Olufsen s inovativním prostorovým zvukem a Audi tablet jako přenosný zábavní systém pro cestující na sedadlech vzadu

Motory

- Uvedení na trh s třemi motory TFSI a čtyřmi motory TDI, 110 kW (150 k) až 200 kW (272 k), až o 25 procent vyšší výkon

- Snížení spotřeby paliva až o 21 procent, Audi A4 Limuzína 2.0 TDI ultra s rekordně nízkou spotřebou pouhých 3,7 litru nafty na 100 km (95 gramů CO2 na km)

- Velmi hospodárný šestiválec 3.0 TDI ve dvou výkonových stupních

- Úsporný motor 1.4 TFSI se spotřebou 4,9 litru na 100 km (114 gramů CO2 na km)

- Nový model 2.0 TFSI ultra s výkonem 140 kW používá nově vyvinutý spalovací proces a spotřebuje pouhých 4,8 litru paliva na 100 km (109 gramů CO2 na km)

- A4 Avant g-tron – možný provoz na syntetický plyn Audi e-gas, vyráběný trvale udržitelným způsobem

Převodné ústrojí

- Nové generace převodovek S tronic, tiptronic a mechanické převodovky. S tronic poprvé v A4 i pro verze s pohonem předních kol, obě převodovky s automatickým řazením disponují volnoběžnou funkcí

- Pohon předních kol nebo trvalý pohon všech kol quattro, se selektivním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola

Podvozek

- Nově koncipovaná lehká přední a zadní náprava s pětiprvkovými závěsy, značné zvýšení komfortu při výrazně sportovních vlastnostech

- Nově vyvinutý elektromechanický posilovač řízení, na přání s dynamickým řízením

- Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select v sériové výbavě od 140 kW (190 k), na přání podvozek s adaptivními tlumiči

 

Asistenční systémy a integrovaná bezpečnost

- Adaptivní tempomat adaptive cruise control Stop&Go s asistentem pro jízdu v dopravní koloně

- Prediktivní asistent efektivity pro ještě nižší spotřebu paliva

- Audi active lane assist a Audi side assist

- Novinky: Parkovací asistent, asistent pro sledování vozidel přijíždějících ze stran při couvání, upozornění na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry, asistent pro odbočování a kamerový systém pro rozpoznávání dopravních značek

- Nové bezpečnostní systémy: audi pre sense city, basic a rear

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 35 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků