51
Fotogalerie

Nová Toyota Prius je na světě

Kapitoly článku:


Nové technologie a materiály

Opět se ukazuje, že malé změny mohou mít významný dopad. Díky lepšímu uložení jednotky chlazení baterií bylo možné zvětšit zavazadlový prostor nového Priusu o 10 mm na délku a o 64 mm na šířku. Prostor pro nohy cestujících vzadu se zvětšil prostorově výhodným tvarováním předních sedadel. Při pohledu z pozice řidiče zaujmou sdružené přístroje hladce rozmístěné od přístrojového panelu až po středovou konzoli. V prostoru pod řadicí pákou vznikl praktický úložný prostor, k čemuž napomohl i elektronický přenos pokynů mezi voličem převodových stupňů a převodovkou. Funkční vzhled kabiny vozu je dobře sladěn s jednoduchými výdechy ventilace s žebrováním. Vhodně rozmístěné doplňky ve stříbrné barvě dodávají technicky pojatému interiéru ucelený charakter.

Prius 35.jpg Prius 36.jpg Prius 37.jpg
Prius 38.jpg Prius 39.jpg Prius 40.jpg

Dotyková čidla na spínačích rozmístěných na volantu jsou navržena tak, aby řidič co nejméně namáhal svůj zrak a mohl se soustředit na vozovku. Když se řidič dotkne spínače audio soustavy nebo informačního systému na volantu, objeví se stejný obrázek i na přístrojovém panelu bezprostředně před řidičem. Systém označovaný jako Touch Tracer („sledovač pokynů“) je celosvětově prvním svého druhu, který na přístrojovém panelu zobrazuje veškeré pokyny z ovládacích prvků na volantu. Ukazatel ECO na multifunkčním displeji slouží jako zpětná vazba pro řidiče přispívající ke snížení spotřeby paliva.

Nový Prius v modelovém provedení 2010 bude využívat plasty s nulovou uhlíkovou stopou, vzešlé z vlastního vývoje Toyoty. Jedná se o součást úsilí tohoto výrobce přicházet s moderními technologiemi k zajištění trvale udržitelné mobility. Nově vyvinuté plastové materiály označované jako „ekologický plast“ se objeví v čalounění sedadel, na obložení pod čelním oknem, na vnitřních i vnějších prahových lištách a na krytu motoru. Ekologické plasty znamenají nižší emise CO2 v rámci celého životního cyklu výrobku (od výroby po likvidaci) než plasty vyráběné výhradně z ropných materiálů; zároveň přispívají ke snížení spotřeby ropy.

Prius 46.jpg Prius 47.jpg Prius 48.jpg
Prius 49.jpg Prius 53.jpg Prius 54.jpg
Prius 50.jpg Prius 51.jpg Prius 52.jpg

Nový Prius byl navržen tak, aby splňoval bezpečnostní nároky v případě nehody na samotném vrcholu třídy, a to na všech globálních trzích, kde bude prodáván. Zároveň by měl vyhovět i stále přísnějším bezpečnostním požadavkům, které se v budoucnu teprve objeví. Součástí standardní výbavy jsou airbagy pro řidiče a předního spolujezdce, hlavové airbagy pro přední i zadní cestující, boční airbagy montované do sedadel řidiče a spolujezdce a dále kolenní airbagy. Obě přední sedadla jsou vybavena aktivními opěrkami hlavy, které omezují riziko poranění krční páteře při nárazu do vozidla zezadu. Standardní bezpečnostní systém Toyoty, označovaný jako Star Safety System, zahrnuje i protiblokovací brzdový systém ABS, elektronické rozdělování brzdné síly (EBD), brzdový asistent (BA), elektronické řízení trakce (TRAC) a systém řízení stability vozu (VSC). Jako výbava na přání je k dispozici adaptivní tempomat s moderním radarem pracujícím v pásmu milimetrových vln. Bezpečnostní systém lze zároveň doplnit o systém udržení vozu v jízdním pruhu (LKA), který brání řidiči v neúmyslném opuštění jízdního pruhu, a dále přednárazový bezpečnostní systém, který v případě nevyhnutelné nehody automaticky zatáhne bezpečnostní pásy a posílí brzdový účinek.

Prius 41.jpg Prius 42.jpg Prius 43.jpg

Součástí volitelně dodávané navigace s hlasovým ovládáním je i couvací kamera ukazující překážky za vozem při zařazení zpětného chodu. Několik měsíců po uvedení nového modelu na trh bude k dispozici i „Safety Connect“, což je označení pro první bezpečnostní a zabezpečovací službu firmy Toyota.  

Při vývoji modelu Prius bylo celosvětově podáno celkem přes 1000 patentových žádostí, z toho 292 v USA. Cena modelu Prius v modelovém provedení 2010 bude oznámena krátce před uvedením na americký trh koncem letošního jara.

Stručné technické údaje

Čtyřválec 1,8 l s technologií VVT-i
Výkon spalovacího motoru: 98 k při 5200 ot./min.
Točivý moment spalovacího motoru: 142 Nm při 4000 ot./min.
Elektromotor: Synchronní motor s permanentním magnetem
Výkon elektromotoru: 80 k / točivý moment 207 Nm
Čistý výkon hybridního systému: 134 k
Emisní norma: SULEV (s AT-PZEV)
Elektronicky řízená bezestupňová převodovka
Systém pohonu: pohon předních kol
Hybridní bateriový modul: Nikl-metal-hydrid
Odhadovaná spotřeba paliva: 4,7 l/100 km (v kombinovaném cyklu)*

* Předběžný údaj na základě interních testů společnosti Toyota. Skutečná spotřeba se může lišit.

Rozměry

Celková délka: 4460 mm
Celková šířka: 1745 mm
Celková výška: 1491 mm
Rozvor náprav: 2700 mm
Světlá výška: 140 mm
Součinitel aerodynamického odporu: 0,25
15" kola z hliníkové slitiny
Pneumatiky: 15": 195/65R15
17" kola z hliníkové slitiny (výbava na přání)
Pneumatiky: 215/45R17 (výbava na přání)
Počet cestujících: 5
Klasifikace třídy EPA: Střední třída

Prius 19.jpg Prius 20.jpg Prius 21.jpg
Prius 22.jpg Prius 23.jpg Prius 24.jpg

 



 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud