Nová Toyota Prius je na světě

Hybridní Prius třetí generace se oficiálně představil v Detroitu. Je civilnější, výkonnější a přitom stále velmi úsporný.
Seznam kapitol
  1. Nová pohonná soustava
  2. Typický zevnějšek
  3. Nové technologie a materiály, Stručné technické údaje

Postupně jsme vás informovali o vynořujících informacích k novému modelu, naposledy to bylo na tomto místě. Třetí generace Priusu v modelovém provedení 2010 spadajícího do střední třídy nabídne ještě příznivější spotřebu paliva, vyšší výkon a novátorské prvky v oblasti designu. Nový vůz bude tišší, prostornější a bude se nabízet s řadou standardních i příplatkových prvků výbavy, jako je např. posuvná střecha se solárními panely, čtyři jízdní režimy, inteligentní parkovací asistent (IPA) a dotykové ovládání na volantu se zobrazováním na displeji zabudovaném do přístrojové desky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nová pohonná soustava

Model Prius první generace se objevil na trhu již v roce 1997 jako celosvětově první sériově vyráběný vůz s hybridním pohonem. Samotný název, který v latině znamená „jít před“, nebo též „předcházet“, symbolicky označuje vůz, který se na trhu objevil ještě před tím, než se z ekologického smýšlení stalo hlavní celospolečenské téma. Plně hybridní systém firmy Toyota byl od počátku vyvíjen vlastními silami a stal se hybnou silou pokrokových technologií v automobilovém průmyslu. V roce 2004 Toyota poprvé představila systém pohonu Hybrid Synergy Drive, který byl nasazen ve druhé generaci modelu Prius. Od té doby se jen ve Spojených státech prodalo více než 670 tisíc těchto vozů. Při návrhu nové generace modelu Prius, v pořadí již třetí, se konstruktéři Toyoty zaměřili na pečlivé odladění stávajících systémů v kombinaci s rozsáhlým nasazením nových technologií nezbytných pro automobily budoucnosti. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Nový Prius se bude vyrábět za použití procesů, jejichž cílem je snížit míru znečištění v celém životním cyklu vozu, od výroby přes každodenní používání až po konečnou likvidaci. Prius první generace vykazoval kombinovanou spotřebu 5,7 l / 100 km (dle metodiky EPA) a byl nahrazen současným modelem, který v kombinovaném cyklu město/dálnice (dle metodiky EPA) vykazuje spotřebu 5,1 l / 100 km. Nejnovější Prius využívá řadu nových technologií, a tak došlo k dalšímu snížení spotřeby paliva na předpokládaných 4,7 l / 100 km. Nový Prius bude pohánět výkonnější čtyřválcový agregát o větším zdvihovém objemu (1,8 l) používající Atkinsonův cyklus. Oproti zažitým představám je větší objem motoru z pohledu spotřeby paliva v mimoměstském provozu výhodnější volbou. Díky většímu točivému momentu tak může nový motor na dálnicích pracovat s nižšími průměrnými otáčkami. Pokud motor pracuje v nižším pásmu otáček, spotřebuje i méně paliva. K výraznému poklesu spotřeby paliva došlo zejména při studených startech a za vyšších rychlostí.

K vysoké účinnosti motoru přispívá i použití elektrického vodního čerpadla a nového systému recirkulace výfukových plynů (EGR). Motor 1,8 l pod kapotou modelu Prius je vůbec první pohonnou jednotkou značky Toyota, která nepoužívá žádné rozvodové řemeny, což znamená příznivější spotřebu paliva a nižší nároky na údržbu. Ve voze standardně najdeme multifunkční displej sledující spotřebu paliva a toky energií. Dodává zpětnou vazbu o fungování pohonné jednotky. Řidič tak pomocí tří různých zobrazení může postupně získat návyky nutné k hospodárnější jízdě. Na rozdíl od jiných vozů s hybridním pohonem na dnešním trhu byl Prius od začátku prezentován jako „plně hybridní“ vůz. Znamená to, že vůz může pohánět samotný spalovací motor, může jet pouze na baterii, nebo může používat spalovací motor v kombinaci s elektromotorem. Systém pohonu spojuje to nejlepší z paralelních i sériových konstrukcí hybridního pohonu. Výsledkem je to, že vůz může jetčistě na bateriový pohon a také je schopen dobíjet baterie za provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Patentovaný systém pohonu Hybrid Synergy Drive použitý v Priusu modelového provedení 2010 je z 90 procent zcela nový a oproti předchozím verzím přichází s řadou zlepšení. Hnací ústrojí transaxle je lehčí a oproti předchozímu modelu omezuje ztráty točivého momentu až o 20 %. Invertor měnící stejnosměrný proud na střídavý má nový systém přímého chlazení, což znamená menší rozměry i hmotnost. Vše dohromady, tedy invertor, elektromotor a hnací ústrojí transaxle, jsou menší a o 20 % lehčí. Ve voze byl použit nově vyvinutý elektronicky řízený systém rekuperačního brzdění s optimalizovanou řídicí logikou, která zlepšuje parametry rekuperace energie. Nový Prius nabídne řidiči možnost volit ze tří různých režimů jízdy. Režim „EV-Drive“ umožňuje jízdu na samotné baterie, a to nízkou rychlostí na vzdálenost asi 1,5 km (dovoluje-li to situace). Dalším režimem je „Power“, kdy se zvyšuje citlivost škrticí klapky na pokyny od pedálu plynu, a jízda je tak sportovnější. Nakonec je zde režim „Eco“, který pomáhá řidiči dosáhnout nejlepší možné spotřeby paliva.

Následující kapitola
Honda Civic 1.339
Rok výroby: 2009
Stav: 120 888 km
Cena: 115 000 Kč
Honda CR-V 2.204
Rok výroby: 2008
Stav: 99 796 km
Cena: 205 000 Kč
Honda CR-V 2.204
Rok výroby: 2010
Stav: 176 486 km
Cena: 204 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků