Nová Toyota Prius: hybridní hvězda podruhé

Prius již několik let nenápadně přesvědčuje o životaschopnosti hybridní technologie. Nyní se dočkal druhé generace.

Mezi největší odbytiště modelu Prius patří USA, takže se předpokládá, že si jeho nová generace odbude svoji premiéru na lednovém autosalonu v Detroitu již příští rok. Zachytili jsme pro vás první snímky nového vozu, ačkoli nepocházejí ze zcela ověřeného zdroje. Objevily se totiž na jednou z chatů příznivců řady Prius. Již letos v létě se přitom objevily také snímky nového Priusu z jeho silničního testování, kde je však vůz celkem důkladně maskován. A o nich jsme vás informovali zde.

Lze se domnívat, že si nová Toyota Prius zachová profil typický pro její předchozí generace, ale interiér se z přiloženého snímku jeví být výrazně komplikovanější. Středové konzoli vévédí rozměrná obrazovka, kde se kromě údajů o aktuálním nastavení pohonné soustavy budou zobrazovat zřejmě také informace z nevigačního a zábavního systému nebo palubního počítače. Další změny vyplývají z úprav přídě a zádě vozu, ale karosérie bude zřejmě v souladu s trendem rozměrnější. Podobně se podle dostupných informací prodlouží rozchod kol i rozvor náprav. 

Nová verze specifického systému Hybrid Synergy Drive obdrží na místo dosavadního čtyřválce 1,5 l větší jednotku s objemem 1,6 l. Výkon celého vozu bude vyšší než dosud, ale spotřeba benzínu naopak klesne. Podle amerických měřítek EPA by měla spotřeba ve městě dosahovat 4,9 l/100 km a na dálnici pak 5,22 l/100 km. K vylepšení provozních vlastností přispěly úpravy celého hybridního systému včetně nových akumulátorů, které prodlužují vzdálenost, jíž bude možno urazit na čistě elektrický pohon. K nižším energetickým výdajům mají přispět i solární panely na střeše vozu, jež budou napájet třeba klimatizaci nebo posilovač řízení. Karosérie je prostornější a tužší, ale rozsáhlejší využití vysokopevnostní oceli a kompozitních materiálů snížilo její hmotnost.

Pro výrobu nové generace akumulátorů pro hybridní vozy i budoucí modely s vodíkovými články, ohlášené Toyotou již pro rok 2010, byla v Japonsku založena nová továrna. O ceně nového Priusu zatím není nic známo, ale lze předpokládat, že bude mírně přesahovat cenu stávající generace. Americký závod Toyoty v Mississippi zače s výrobou nového Priusu na počátku roku 2010 a její produkce stoupne až o 70% ve srovnání se stávající řadou, tedy na 480 000 vozů ročně. Vzhledem k ekonomické situaci totiž poptávka po tomto alespoň relativně hospodárném voze stále roste. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová Toyota Prius

 

Toyota Yaris 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 133 600 km
Cena: 110 000 Kč
Toyota Avensis 2.231
Rok výroby: 2012
Stav: 115 244 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Avensis 1.995
Rok výroby: 2005
Stav: 172 019 km
Cena: 80 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků