Nová studie: Mercedesy, BMW a Peugeoty jsou v reálu o 50 % žíznivější

Rozdíl mezi udávanou a skutečnou spotřebou není nic nového pod sluncem. Podle nové studie ale v posledních letech vzrostl z jednotek procent na celé desítky.

Začala houbařská sezóna a proto očekávejme, že se teď budou jako houby po dešti objevovat „nečekané a šokující“ studie o tom, jak to které auto vypouští v reálném (značně proměnném a laboratorně neopakovatelném) provozu o tolik víc emisí a má o tolik větší spotřebu, než by podle homologačních údajů mít mělo.

Nová studie zveřejněná na webu Transport & Environment uvádí, že některé modely BMW, Mercedesu a Peugeotu mají vyšší spotřebu, než výrobci udávají.

To není nic nového pod sluncem. Každý, kdo se někdy třeba jen zběžně zajímal o metodiku měření spotřeby, to ví a chápe také, proč tomu tak je. Studie však upozornila na zajímavý fenomén: rozdíl proti udávané spotřebě se zvětšil ze zanedbatelných 8 % v roce 2011 na 40 % v roce 2014. Automobilky se naučily na test spotřeby v cyklu NEDC vyzrát.

Klepněte pro větší obrázek
Infografika Transport & Environment ukazuje, jak moc se hodnocené modely vzdalují udávaným hodnotám spotřeby. Autoři reálnou spotřebu neměřili, vycházeli z údajů uživatelů na webu Spritmonitor

Mercedes-Benz má podle studie v průměru o 48 % horší emise CO2 a spotřebu paliva, modely třídy A, C a E dokonce o více než 50 %. Na 50 % se drží i BMW řady 5 a Peugeot 308. Z hodnocených aut dopadlo nejlépe nové Twingo, které překročilo homologační údaje o 10 %.

Odborná veřejnost poukazuje na rozpor mezi udávanými a reálnými hodnotami spotřeby paliva a emisí CO2 (jedno je úměrné druhému) již dlouho. Dnes používané měřicí cykly neodrážejí realitu běžného provozu. Jedná se však o jedinou oficiální metodiku, proto výrobci logicky nastavují auta tak, aby prošla co nejlépe.

Změnu k lepšímu by mohl přinést nový standard WLTC:

Technika | Život řidiče

Normované měření spotřeby dnes a zítra: Ztratí start/stop smysl?

Zatím se však auta stále homologují podle NEDC. Proto mají downsizované motory řídící jednotku schopnou rozpoznat cyklus měření spotřeby či jiné pro řidiče spíše otravné funkce. Například systémy start-stop, které ničí motor, miniaturní nádrže (kvůli tabulkovému snížení hmotnosti) či extrémně dlouhé zpřevodování.

To ale není vše. Kvůli testu NEDC mají auta třeba i malý katalyzátor, aby se rychleji ohřál (auta totiž začínají zkoušku se studeným motorem). V důsledku toho dochází například při rychlé jízdě k přehřívání katalyzátoru. Aby nedošlo k jeho zničení, musí auto obohatit směs spalování. A tak malý downsizovaný motor, který při malém zatížení mimo město skutečně umí jet za pět litrů, si na dálnici ve 130 km/h vezme svých devět...

Zajímavosti | Technika | Život řidiče | Palivo

Skutečná spotřeba vs udávaná: Čím větší motor, tím lepší

Moderní přímovstřikové downsizované motory s turbodmychadlem také ve skutečnosti kouří víc než diesely a vypouštějí více škodlivin než starší velkoobjemový motor s nepřímým vstřikováním, který by v dané rychlosti pracoval při menším zatížení.

Zajímavosti | Technika | Život řidiče

Cena za rychlost: Jaká je reálná spotřeba při maximálce

V tomto směru nepřináší studie Transport & Environment žádné objevné zjištění. Srovnávat spotřebu v reálném provozu a v laboratoři zkrátka nelze. Pro testy musí existovat jasná opakovatelná pravidla, která je schopno dodržet i to nejpomalejší a nejslabší auto na trhu. To, že platná procedura měření je nastavená špatně a neodpovídá realitě (například na 50 km/h auto akceleruje bezmála půl minuty), je věc jiná.

BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 150 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 210 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 106 678 km
Cena: 185 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků