Nová Škoda Octavia RS existuje i jako čtyřkolka

Pohon všech kol se objevil v některých vývojových prototypech, sériová výroba ovšem v plánu není. Zatím.

Škoda Octavia RS třetí generace – nejrychlejší a také řidičsky nejatraktivnější sériová Octavia všech dob – má vpředu napříč uložený čtyřválcový motor, který pohání přední kola. S přenosem výkonu jí pomáhá vyspělý elektronický stabilizační systém s funkcí elektronické simulace uzávěrky diferenciálu.

Díky tomu netrpí nová Octavia RS nadměrnou nedotáčivostí a dokáže efektivně zrychlovat i na mokrém povrchu. Její trakční schopnosti i ovladatelnost ale mohly být ještě o kus dál. Škoda totiž zkoušela i prototypy s pohonem všech kol. Na náš dotaz to připustil Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto.

„Čtyřkolka by byla krásná,“ řekl a vysvětlil, že jízdní prototypy Škody Octavia RS s pohonem všech čtyř kol sice existují nebo existovaly, ale šance, že by to dotáhly do sériové výroby, byla od začátku nepatrná. „Jak naše analýzy a ohlasy z trhu ukazují, zákazníci značky Škoda Octavii RS s pohonem všech kol nevyžadují. Pokud by se však situace nějak dramaticky změnila, byly bychom na tuto změnu po technické stránce připraveni,“ dodává.

Na rozdíl od většiny internetových diskutujících, kteří mají v otázce méněcennosti elektronicky ovládané lamelové spojky naprosto jasno, je Hrdlička jejím zjevným zastáncem. „Můžete přenést až sto procent (točivého momentu) na zadní kola, takže máte čistou zadokolku,“ říká. Pochopitelně s tím, že v praxi by taková situace nastala jen v případě nulové trakce předních kol.

Video | Škoda | SUV | Technika | Volkswagen | Audi | Volvo

Haldex V: co je nového? (doplněno)

Haldex (nebo jiné řešení na podobném principu) ale může efektivně distribuovat točivý moment například tehdy, když jsou přední kola nadlehčena vlivem plného zatížení zavazadlového prostoru nebo připojeného přívěsu. A přibrzďováním jednotlivých kol lze účinně vektorovat hnací sílu na vnější kola, která mají v zatáčce lepší záběr.

Na Nordschleife se testuje nejen RS

Jízdní vlastnosti a funkčnost elektronických systémů nové Octavie RS ověřoval Hrdličkův tým na zamrzlých jezerech ve Skandinávii i na Severní smyčce Nürburgringu. „Testujeme tam všechny modely od Roomsteru po Superb,“ řekl. Nejde o dosažení sportovních jízdních vlastností, ale o harmonické sladění reakcí podvozku, který je na Nordschleife nucen odkrýt celé spektrum svých schopností a nedostatků.

„Máme delší záď, jinak položené těžiště... je to jiné auto,“ vysvětluje syn legendárního konstruktéra Škody Favorit Petra Hrdličky, proč Octavia (včetně modelů RS) nemá nastavení podvozku shodné s Golfem. Pružiny a tlumiče se ladí zvlášť nejen pro každou karosářskou variantu, ale také pro každou motorizaci. „Například rozdíl v zatížení přední nápravy mezi TSI s manuálem a TDI s DSG je asi 90 kg,“ řekl.

Škoda | Ford | Volkswagen | Fascinace | Mazda | Sportovní auta | Názory | Škoda Octavia

Čtyři zajímavější alternativy k nové Octavii RS. Souhlasíte?

Připustil také, že výtky českých médií k jízdnímu komfortu nové Octavie byly oprávněné. Dodavatel dodal do nultých sérií jinou specifikaci tlumičů pérování, než bylo požadováno, ale kolotoč naplánovaných prezentací a prvních testů už nešlo zastavit. Octavie, které míří k zákazníkům, mají podle něj už tlumiče se správnou specifikací.

A sportovní Octavia RS s pohonem všech kol? Možná se přece jenom dočkáme, i když v současné generaci to asi nebude. „Věřím, že jednou takové auto mít budeme,“ říká český konstruktér.

Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2004
Stav: 155 281 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2001
Stav: 185 476 km
Cena: 40 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků