Nová ŠKODA Fabia: Emocionální a praktická

Šéfdesignér značky ŠKODA Jozef Kabaň odpovídá na otázky týkající se požadavků na formu a funkci, které byly zohledněny při navrhování nového modelu ŠKODA Fabia.

Otázka: Designová studie ‚ŠKODA VisionC’ nabídla před několika měsíci první výhled na budoucí designový jazyk značky ŠKODA. V jaké formě se u modelu ŠKODA Fabia tento vývoj projeví?

Jozef Kabaň: Prostřednictvím designové studie ‚ŠKODA VisionC’ jsme ukázali, jak ŠKODA dokáže propojit vysokou funkčnost a výraznější emocionální design s ostřejšími liniemi. Tento nový směr designu je dalším krokem ve vývoji naší značky. Nová ŠKODA Fabia se těchto výrazových prostředků chopila poprvé. Díky tvůrčím prvkům designové studie ‚ŠKODA VisionC’ se její tvar stane výraznějším, dynamičtějším a sportovnějším.

Otázka: Proč více emocí?

Jozef Kabaň: Požadavky na automobilovou značku a její design se s časem dále vyvíjejí. ŠKODA si za poslední léta udělala jméno díky vysoké funkčnosti a nadprůměrně dimenzovanému prostoru. Cítíme, že nyní je ten pravý čas na silnější spojení funkčnosti našich automobilů s výrazným, emocionálním designem. Může vám připadat, že se tím vracíme trochu ke kořenům. ŠKODA vyráběla už v minulosti vysoce emocionální automobily s důrazem na design. Například legendární model ŠKODA Popular Monte Carlo ve třicátých letech. Tomuto požadavku chceme dostát i dnes.

Otázka: Jde více emocí na úkor praktických parametrů nové Fabie?

Jozef Kabaň: Ne, právě naopak. Při vší emocionalitě zůstává nový model ŠKODA Fabia naprosto věrný svým původním charakteristikám - je prostorný, praktický, úsporný a promyšlený jako nikdy předtím. Navzdory dynamickému designu jsme v důležitých oblastech vylepšili nabízený prostor. Zvětšili jsme zavazadlový prostor, který je tak největší v segmentu, prostor pro cestující je širší a delší. K tomu nabízíme až deset nových řešení ‚Simply Clever’, mezi nimi poprvé u modelu ŠKODA technologii MirrorLink, s jejíž pomocí lze propojit smartphone s vozidlem. Mimoto je tento malý vůz mezigeneračně až o 17 procent úspornější a ve výbavě jsou inovativními asistenční systémy převzaté z vozidel vyšších tříd. Naše nová Fabia dokazuje, že emocionalita a funkčnost se mohou výborně doplňovat.

Otázka: Co je z hlediska designu na novém modelu ŠKODA Fabia jedinečné?

Jozef Kabaň: Při vývoji třetí generace modelu Fabia jsme kladli větší důraz na sportovnější charakter, auto jsme celkově koncipovali ‚vzletněji’. Výsledkem je mladistvý, svěží a moderní malý vůz, který ve svém segmentu stanoví nová měřítka.

Otázka: Jakými designovými prvky jste toho dosáhli?

Jozef Kabaň: Především jsme upravili proporce vozidla. Nová ŠKODA Fabia bude nižší a širší než doposud a tím i stabilnější na silnici. Navíc bude mít ostřejší hrany, čisté linie a krystalické prvky designu. Tím dosáhneme větších kontrastů a velmi výrazné hry světla a stínů. To vše autu dodá svébytný, sebevědomý charakter.

Otázka: Vůz působí mnohem sebevědoměji než doposud. Je to jenom novými proporcemi?

Jozef Kabaň: Nejen jimi. Na přídi jsme například opticky zvýraznili mřížku chladiče a světlomety, které nyní vizuálně tvoří jeden celek. To podtrhuje větší šířku vozidla, stejně jako výrazně tvarovaná kapota s dvěma charakteristickými prolisy po stranách. Tento efekt posilují široké, ostře řezané přední světlomety a šířku zvýrazňující mlhové světlomety. Sílu demonstruje i jasné horizontální členění zadní části. Výrazná silueta s vysokou, ostrou „tornádo“ linií přidává modelu na dynamičnosti.

Otázka: Čím dál více zákazníků chce svému autu propůjčit osobní styl. Co nabízí nová Fabia v tomto směru?

Jozef Kabaň: Novou generaci modelu Fabia lze individualizovat více než kdy předtím. V nabídce bude na výběr mezi 15 barvami karoserie a k tomu navíc speciální barevný koncept s možností individuální volby barvy střechy, kol z lehkých slitin a krytů vnějších zpětných zrcátek. Nabízíme tři stupně výbavy a mnoho variant provedení interiéru.

Otázka: Jaký význam mají krystalické prvky?

Jozef Kabaň: ŠKODA je hrdá na své české kořeny. Ostře řezané rysy a vytříbená konstrukce světlometů u nového modelu Fabia jsou poctou českému sklářství, okouzlují maximální vizuální přesností a špičkovým provedením. Obzvlášť výjimečná jsou zadní světla.

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 172 195 km
Cena: 92 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2003
Stav: 142 369 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků