Nová Mazda RX dostane Wankel s el. turbem. Tohle jsou její předchůdci

Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nová konstrukce.

Mazda letos představila zajímavý koncept RX-Vision, který dal především naději všem fanouškům neobvyklé koncepce motoru s rotačním pístem. Ten vynalezl v 50. letech dvacátého století německý konstruktér Felix Wankel. Mazda je jediná automobilka, která udržela Wankel ve výrobě téměř padesát let. Ostatní výrobci tuto koncepci postupně opustili.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda Cosmo Sport byl první model s motorem Wankel, na trh přišel v roce 1967. Mazda RX-7 se dočkala hned tří generací, model RX-8 ale z trhu zmizel po roce 2012

Nejen emisní normy, ale především měnící se potřeby zákazníků donutily Mazdu stáhnout poslední model s motorem Wankel z prodeje. Mazda RX-8 je tak už minulostí, ale to neznamená, že se nedočká nástupce. Koncept RX-Vision napovídá, že nový Wankel bude. Jenom trochu jiný.

Retro | Sportovní auta | Fascinace | Kupé | Mazda

Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelem proti Porsche

Nová generace motoru se jmenuje Skyactiv-R a je to od základu nový motor, nikoliv jen upravená jednotka 13B Renesis z Mazdy RX-8. Experimentální prototyp nese označení 16X a to napovídá jeho kubaturu, motor má „zdvihový“ objem 1,6 litru, píše australský Motoring. Opět bude mít dvě spalovací komory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sportovní kupé Mazda RX-7 nebyl jediný model s motorem Wankel v nabídce. Dostal se i do poměrně obyčejných aut. Vrcholem bylo luxusní kupé Eunos Cosmo s třírotorovým motorem 20B o výkonu až 220 kW

Mazdě se údajně podařilo vyřešit největší úskalí rotačního motoru. Tím je těsnění pístu a jeho životnost kombinovaná se spotřebou oleje. Navíc spalování probíhá při nižších teplotách, což má sice za následek principielně horší účinnost (vyšší spotřebu), ale zároveň to snižuje emise NOx. A o těch se bude ještě několik let mluvit hodně nahlas.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejen z prvního modelu Cosmo Sport, ale pomalu už i z první generace Mazdy RX-7 se stávají velice ceněné sběratelské exponáty. Investiční potenciál je obrovský

Vnitřnosti motoru jsou ještě tajné, ale už víme i něco o jeho periferiích. Vrátí se totiž přeplňování, ale půjde nikoli pouze o turbo poháněné výfukovými plyny, ale také o elektricky ovládaný systém, který bude čerpat elektrickou energii z kondenzátorů. Jde o druhou generaci systému i-ELOOP, který známe třeba z Mazdy6. Klasické výfukové turbo zabere až ve vyšších otáčkách.

Zajímavé je, že nová Mazda RX, která se představí v roce 2017 při příležitosti 50. výročí uvedení Wankelu na trh, bude mít převodovku umístěnou vzadu u poháněné nápravy, půjde tedy o koncepci transaxle.

Mazda 3 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 120 530 km
Cena: 180 000 Kč
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2004
Stav: 233 320 km
Cena: 40 000 Kč
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2007
Stav: 134 737 km
Cena: 79 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků