Nová Lancia Stratos: znovuzrození dovršeno

Následovník slavné soutěžní Lancie byl předán svému majiteli. A my konečně známe všechny technické detaily.

Před několika měsíci překvapila svět automobilů zpráva o tom, že jistý německý podnikatel objednal ve studiu Pininfarina výrobu prototypu moderního sportovního stroje, který by navazoval na odkaz Lancie Stratos HF. Nyní se sen stal definitivně skutečností a černý vůz vycházející z konstrukce Ferrari F430 Scuderia byl Michaeli Stoschekovi slavnostně předán. Krátce po této události byly zveřejněny všechny nejdůležitější technické parametry stroje, a tak si pojďme zrekapitulovat vše podstatné.

Pokud vám přestavba F430 na „pouhou” Lancii přijde jako svatokrádež, patrně nevíte, že již původní Stratos vycházel z Ferrari, tehdy to bylo kompaktní Dino V6. Nový Stratos tak vznikl na velmi podobném principu a jeho následovnictví nemůže být v tomto směru zpochybňováno. Zárovneň je třeba dodat, že pro použití v tomto novém a velmi neobvyklém modelu byly prakticky všechny skupiny F430 důsledně přepracovány, Stoschekův vůz totiž nemá být jen výstavním exemplářem, ale postaven byl také pro vynikající jízdní výkony.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podvozek byl zkrácen o 200 mm, čímž se rozvor náprav smrsknul na 2 400 mm, a opatřen bezpečnostní klecí podle předpisů FIA. Torzní tuhost skeletu tím byla navýšena, konstruktéři se zároveň postarali o posunutí těžiště směrem vpřed. Ačkoli byl vůz opatřen těžkou klecí (55 kg) a klimatizací (28 kg), nový Stratos je údajně o 80 kg lehčí než výchozí Ferrari. Tlumiče ZF Sachs mají elektronickou regulaci ovládanou přímo z volantu, nové jsou i vinuté pružiny, jež dodal Eibach.

Stratos je opatřen devatenáctipalcovými ráfky nazouvajícími pneumatiky Dunlop Sport Maxx o rozměru 265/30 vpředu a 315/30 vzadu a keramickými brzdami Brembo. O modifikacích vidlicového osmiválce s objemem 4 308 ccm nemáme podrobnější informace, jisté však je, že přepracovaný program řídicí jednotky vede k navýšení výkonových parametrů ze sériových 510 koní na 540 koní (375 kW) při 8 200 ot./min. a 500 Nm při 3 750 ot./min.

Interiér je vesměs vyroben z kombinace hliníku a uhlíkových kompozitů a dominuje mu závodní volant s páčkami řazení šestistupňové převodovky, jež údajně řadí za méně než 60 milisekund. Novodobý Stratos je dlouhý 4 181, široký 1 971 a vysoký jen 1 240 mm. Pohotovostní hmotnost 1 247 kg je na nápravy rozložena v poměru 44:56. A jízdní výkony? Muži od Pininfariny tvrdí, že jejich Stratos zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,3 s, přičemž hranice 200 km/h padne 9,7 s od startu. Nejvyšší rychlost má dosahovat 274 km/h. Další podrobnosti najdete v přiložených tabulkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na začátku tohoto týdne byl vůz po dvou letech usilovné práce konečně předán svému majiteli, došlo k tomu ve středisku ateliérů Pininfarina na turínském předměstí. Ale o Stratosu určitě neslyšíme naposledy. Zatím totiž chybí oficiálně změřené jízdní výkony, Michael Stoschek navíc oznámil, že svůj klenot představí novinářům při ostrých jízdách na okruhu Paul Ricard. Je hezké, že pan Stoschek „své dítě“ nehodlá uzavřít v garáži, a hodlá se s ním pochlubit veřejnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová Lancia Stratos
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků