Nová Lancia Stratos: znovuzrození dovršeno

Následovník slavné soutěžní Lancie byl předán svému majiteli. A my konečně známe všechny technické detaily.

Před několika měsíci překvapila svět automobilů zpráva o tom, že jistý německý podnikatel objednal ve studiu Pininfarina výrobu prototypu moderního sportovního stroje, který by navazoval na odkaz Lancie Stratos HF. Nyní se sen stal definitivně skutečností a černý vůz vycházející z konstrukce Ferrari F430 Scuderia byl Michaeli Stoschekovi slavnostně předán. Krátce po této události byly zveřejněny všechny nejdůležitější technické parametry stroje, a tak si pojďme zrekapitulovat vše podstatné.

Pokud vám přestavba F430 na „pouhou” Lancii přijde jako svatokrádež, patrně nevíte, že již původní Stratos vycházel z Ferrari, tehdy to bylo kompaktní Dino V6. Nový Stratos tak vznikl na velmi podobném principu a jeho následovnictví nemůže být v tomto směru zpochybňováno. Zárovneň je třeba dodat, že pro použití v tomto novém a velmi neobvyklém modelu byly prakticky všechny skupiny F430 důsledně přepracovány, Stoschekův vůz totiž nemá být jen výstavním exemplářem, ale postaven byl také pro vynikající jízdní výkony.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Podvozek byl zkrácen o 200 mm, čímž se rozvor náprav smrsknul na 2 400 mm, a opatřen bezpečnostní klecí podle předpisů FIA. Torzní tuhost skeletu tím byla navýšena, konstruktéři se zároveň postarali o posunutí těžiště směrem vpřed. Ačkoli byl vůz opatřen těžkou klecí (55 kg) a klimatizací (28 kg), nový Stratos je údajně o 80 kg lehčí než výchozí Ferrari. Tlumiče ZF Sachs mají elektronickou regulaci ovládanou přímo z volantu, nové jsou i vinuté pružiny, jež dodal Eibach.

Stratos je opatřen devatenáctipalcovými ráfky nazouvajícími pneumatiky Dunlop Sport Maxx o rozměru 265/30 vpředu a 315/30 vzadu a keramickými brzdami Brembo. O modifikacích vidlicového osmiválce s objemem 4 308 ccm nemáme podrobnější informace, jisté však je, že přepracovaný program řídicí jednotky vede k navýšení výkonových parametrů ze sériových 510 koní na 540 koní (375 kW) při 8 200 ot./min. a 500 Nm při 3 750 ot./min.

Interiér je vesměs vyroben z kombinace hliníku a uhlíkových kompozitů a dominuje mu závodní volant s páčkami řazení šestistupňové převodovky, jež údajně řadí za méně než 60 milisekund. Novodobý Stratos je dlouhý 4 181, široký 1 971 a vysoký jen 1 240 mm. Pohotovostní hmotnost 1 247 kg je na nápravy rozložena v poměru 44:56. A jízdní výkony? Muži od Pininfariny tvrdí, že jejich Stratos zrychlí z klidu na 100 km/h za 3,3 s, přičemž hranice 200 km/h padne 9,7 s od startu. Nejvyšší rychlost má dosahovat 274 km/h. Další podrobnosti najdete v přiložených tabulkách.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na začátku tohoto týdne byl vůz po dvou letech usilovné práce konečně předán svému majiteli, došlo k tomu ve středisku ateliérů Pininfarina na turínském předměstí. Ale o Stratosu určitě neslyšíme naposledy. Zatím totiž chybí oficiálně změřené jízdní výkony, Michael Stoschek navíc oznámil, že svůj klenot představí novinářům při ostrých jízdách na okruhu Paul Ricard. Je hezké, že pan Stoschek „své dítě“ nehodlá uzavřít v garáži, a hodlá se s ním pochlubit veřejnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová Lancia Stratos
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků