Japonská automobilka Mazda se stále nebrání dieselům na trhu v USA a pracuje na jejich vývoji. V dnešní atmosféře se sice může zdát, že přivést na trh v USA naftový motor je zhruba to samé jako přijet s autem s pražskou značkou do Ostravy (nebo s ústeckou do Prahy), ale když se do toho Mazdě chce, bránit jí v tom nebudeme.
Vývoj nové generace motorů Skyactiv trochu nabral zpoždění právě kvůli většímu důrazu na plnění emisních norem. Původně měla naftová Mazda přijít do USA v roce 2015, ale prozatím to vypadá, že se všechno odkládá zhruba na rok 2018.
Mazda věří, že se jí podaří najít ideální kompromis mezi jízdní dynamikou a reálnými emisemi, na které se nyní zaměřuje pozornost odborníků, úřadů i veřejnosti. Nová generace dieselů se ale určitě neobejde bez selektivní katalytické redukce (AdBlue) a filtru pevných částic.
Spolu s upravenými motory má být součástí nové generace balíčku Skyactiv také další odlehčování, například použití uhlíkových vláken a jiných kompozitů. Mazda se rovněž soustředí na další snižování tření v převodovém ústrojí, efektivnější chlazení a lepší aerodynamiku.
Vedle nového dieselu ovšem Mazda pracuje i na zážehových motorech. Nová generace benzinových motorů má mít rekordní kompresní poměr 18:1 a zvládne spalovat velmi chudou směs. Automobilka odhaduje zlepšení účinnosti o masivních 30 %.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5