Ve filmových ateliérech Cinecittà, které založil v roce 1937 Benito Mussolini, si zahrála mnohá hvězda. Tady natáčel Fellini svého Casanovu nebo Zeffirelli romantický trhák Romeo a Julie. Nyní se tu objevila nová Fiesta. Má na to, aby se stala obdivovanou star na čtyřech kolech?
Při představení nové Fiesty v dnes už poněkud omšelých filmových ateliérech jsem si ale v první chvíli musel pro sebe hlavně vyřešit problém - co to vlastně je za akci?
Představuje nám Ford novou generaci Fiesty? Nebo jen facelift? Nakonec jsem došel k závěru, že pravda bude někde mezi.
Fiesta totiž prodělala opravdu velkou a dramatickou změnu designu exteriéru, stejně tak se proměnil i interiér, přibyly nové technologie a motory.
Ford Fiesta před vchodem do římských filmových ateliérů.
Vůz nám postupně představovala čtveřice specialistů Ford of Europe. Angličan James Anderson zdůraznil, že od roku 1976 bylo vyrobeno 15 milionů těchto malých vozů. Je to nejlépe prodávaný malý vůz v Evropě. Znají ho v 80 zemích světa.
„S tímto vozem nyní chceme oslovit hlavně mladé lidi mezi dvaceti třiceti lety. Lidi, kteří jsou s dobou, sledují módní trendy, zajímají se o techniku. Chtějí technologie, které jim umožní lépe zvládat tlaky současné doby, dnešní hektickou dobu. A pro které je důležitý styl,“ řekl Anderson.
O designu hovořil Eugen Enns, který se narodil v Rusku. „Fiesta je globální auto, má takzvaný globální design. Přichází se čtyřmi novými barvami: skandinávskou modrou, pak je tu pro aktivní lidi ostrá žlutá, pro ty vyzrálejší elegantní cihlová a červená barva pro sportovní typy.“
Mladý designér obcházel vůz a se zápalem ukazoval, jak se Fiesta proměnila. Nejprve se zastavil u linií na bocích. „Protáhli jsem je až dopředu. Nahoře i dole. Vůz má agresivnější výraz.“ Pak ukazoval na kapotu motoru. „Už není hladká, jsou tam hrany. Připomíná to zlehka ´muscle cars´.“ Dále hovořil asi pět minut o nových předních světlometech, o tom, jaký vozu propůjčily sebevědomý výraz.
"Zasahovat do karoserie úspěšné Fiesty byl problém. Hlavně ženy nechtěly nic měnit, jak jsme zjistili během našich nedávných průzkumů. Ale změna je život. Mini bylo původně také více holčičí a dneska je to auto pro muže. Stejnou proměnou prochází i Fiesta, je nyní sebevědomější,“ řekl Enns.
V interiéru zdůraznil hlavně kvalitu použitých materiálů. „Všimněte si třeba těch oválných rámečků, které vypadají, jako kdyby byly z kovu. Tak ano, jsou z kovu. V nové Fiestě se na ničem nešetřilo. Interiér nabízí téměř prémiový pocit.“
Prémiový pocit? Ne tak docela, ale jistě krok kupředu.
Němec Thomas Zenner představil motory. „Nová Fiesta rovná se šestnáct motorů. Je to opravdu neuvěřitelně široká nabídka. Počítáme s tím, že sedmdesát procent prodaných vozů budou ty se zážehovými motory, zbytek se vznětovými. U dieselových bude největší poptávka zcela jistě po 1,5 l. U benzinových pak po 1,0 l EcoBoost. Dnes už si tento motor, který byl představený ve Focusu, kupuje v tomto voze jedna třetina zákazníků.“
Pak s lehkými rozpaky, (jako kdyby snad tak ani nesměl mluvit) řekl: „Pro tohle auto se tento motor podle mého ale hodí více. Menší Fiesta je lehčí.“
Dále zdůraznil, že u motoru vyřešili také jeho rychlejší zahřátí. „To je dobré pro to, že většina lidí dnes jezdí jen velmi krátké trasy. A pak také v zimě, můžete rychleji topit.“
Na závěr se pustil do úvah na téma downsizingu. „Už i v Americe, kde si neuměli dříve představit jiné motory než šestiválce, tak přešli většinou na čtyřválce. A ani tento tříválec je brzy nebude ohromovat. S tímhle se vlastně vracíme k prazákladům automobilky, kdy Henry Ford vždy znovu a znovu opakoval, že je třeba nabídnout výkonné auto za velmi rozumnou cenu.“
Prodloužená ruka rodičů se jmenuje MyKey.
Hans Christian Zubert, Němec s íránskými předky, hovořil o systémech ve voze. „Až 51 procent havárií, kdy je na vině rychlá jízda, způsobí mladí řidiči. Stejně tak počet mrtvých mladých řidičů je alarmující, tvoří jednu pětinu z celkového počtu. Proto Ford přichází se systémem MyKey.“
Ten spočívá v tom, že rodiče budou mít šanci ovlivňovat chování svých dětí, kterým půjčí svoje auto. Po USA se nyní objevuje tento nápad v Evropě, v nové Fiestě.
Rodič má šanci na klíči od vozu, který pak předá své ratolesti, omezit maximální rychlost, kterou vůz může jet. Dále pak hlasitost přehrávání hudby, zapnutí bezpečnostního pásu (pokud si ho mladý řidič nevšímá, vůz se nerozjede), varování před malým množstvím paliva v nádrži.
Na dotaz, jak se na to tváří v USA pubescenti, odpověděl: „Nadšení nebyli. Ale jen zpočátku. Protože si brzy uvědomili, že mají šanci si půjčit auto svých rodičů častěji. Ti se o ně nyní tolik nebojí.“
Pak zmínil ještě další systémy nové Fiesty. Třeba Active City Stop, ten umožňuje vyhnout se kolizi v nízké rychlosti. Tento systém dosud ve voze tohoto segmentu nikdy nebyl. Nebo Ford SYNC.
Či Assistence Emergency. Ten je aktivován v případě havárie a „hovoří“ vždy řečí země, kde se nehoda udála. Informuje o poloze vozu, umožňuje přivolat pomoc.
Příště o prvních dojmech z jízdy…