Nová čínská zeď: averze k japonskému zboží trvá, trpí hlavně automobilky

Nová čínská zeď: averze k japonskému zboží trvá, trpí hlavně automobilky

Japonsko-čínské územní spory nadále poškozují firmy z ostrovů. Zejména automobilky hlásí pokračující pokles prodeje na obřím asijském trhu. Dalším zasaženým odvětvím je turistika.

Mazda uvedla, že její tržby v Číně v prvních třech měsících letošního roku meziročně poklesly o 21,5 procenta. Firma přitom v listopadu vyjádřila naději, že se do konce března situace vrátí k normálu.

Nissan na počátku týdne oznámil patnáctiprocentní pokles, Toyota vykázala téměř třináctiprocentní. Nejlépe si stojí Honda, její čínský prodej se propadl zhruba o pět procent. Pomohl jí zřejmě nový model CR-V, představený loni.

Přestože se od září situace zlepšila, odborníci nejsou nijak optimističtí ohledně rychlého návratu k původním číslům. „Myslíme si, že to bude pokračovat letos, příští rok i další rok,“ řekl Reuters Masatoši Nišimoto z analytické společnosti IHS Automotive.

Z čínské nechuti k japonským značkám se těší hlavně společnosti z Německa, Jižní Koreje a Spojených států.

Průzkum zveřejněný počátkem roku ukázal, že japonské zboží bojkotují dvě třetiny Číňanů. Podle některých analytiků jsou však Číňané ve svém hněvu poměrně pragmatičtí. Japonským značkám se vyhýbají hlavně v případě drahého a nápadného zboží. Této teorii odpovídají záměry oděvního řetězce Uniqlo otevřít v květnu v Šanghaji obrovský obchodní dům.

Bojkot se ale netýká jen koncových zákazníků. Asociace malého byznysu nedávno vyzvala své členy, aby ve svých obchůdcích a restauracích nic japonského neprodávali. Z některých pultů proto zmizely například cigarety Mild Seven a pivo Asahi.

Politické napětí má dopad také na turistiku. Číňané dosud tvořili skoro pětinu návštěvníků Japonska. Letos v lednu jich ale do země přijelo o polovinu méně než ve stejném měsíci loňského roku.

„Všechny cestovní agentury mapují terén, aby viděly, jak bude trh reagovat na japonské zájezdy, ale výsledky nejsou dobré,“ citoval server China Daily mluvčí jedné z největších cestovních agentur. 

Zdroj: E15.cz

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud