Nová chytrá světla Fordu ukážou ve tmě na člověka nebo psa

Výzkumníci americké automobilky nám předvedli některé z projektů, na nichž pracuje vývojové středisko v německých Cáchách.

V potemnělé podzemní garáži výzkumného střediska Fordu v německých Cáchách svítí jen úzký paprsek světla. Vychází z LED diod ve spodní části předního nárazníku Mondea a sleduje inženýra Michaela Koherra, který přechází sem a tam několik desítek metrů před autem. Na displeji systému SYNC uvnitř auta je vidět černobílý obraz kamery, ve kterém je Koherrova postava zvýrazněná žlutým rámečkem. Prototyp adaptivních světlometů Fordu s technologií Spot Lighting totiž dokáže ve tmě vyhledat lidi i zvířata.

Posvítí přímo na překážku

Orámovat postavy na displeji umějí třeba systémy nočního vidění, které nabízejí německé prémiové značky jako příplatkovou výbavu ve svých větších modelech. Chytrá světla Fordu navíc přidávají úzký paprsek jasného světla, který je viditelný i ve svitu normálních světlometů a ukáže přímo na objekt pohybující se po silnici. Názorně to ukazuje animace Fordu:

Technologie Spot Lighting je ve fázi prototypu. Koherr nechce mluvit o tom, kdy nebo jestli vůbec se objeví v sériových modelech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Funkce Spot Lighting rozpozná ve tmě lidi i zvířata a upozorní na ně řidiče; paprsek bodového světla svítí do výše pasu, aby člověka neoslnil (pejsek má smůlu)

„Naším úkolem je přicházet s novými nápady a zkoumat jejich proveditelnost. O zařazení do výroby rozhodují v oddělení produktového plánování spolu s marketingem. Závisí to na mnoha věcech, které jdou mimo nás,“ vysvětluje. Už samotný fakt, že Ford technologii předvádí novinářům, ale naznačuje, že s jejím zavedením do výrobního programu počítá.

Život řidiče | Technika | Ford | Bezpečnost | Ford S-Max

Nový Ford S-Max vám zachrání řidičák. Nedovolí překročit rychlost

Srdcem systému je infračervená kamera v předním nárazníku, která dokáže na vzdálenost až 120 m rozpoznat až osm lidí nebo větších zvířat. „Ukáže“ na ty, které považuje za nejrizikovější. Rozhodující je pochopitelně podélná vzdálenost od vozu a také poloha na vozovce ve vztahu k předpokládané jízdní dráze auta. Člověk stojící uprostřed pruhu patnáct metrů před autem má vyšší prioritu než pes na krajnici sto metrů daleko.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Bodové světlo vychází z přídavného LED zdroje umístěného u přední mlhovky; pokud se objekt pohybuje, paprsek ho stále sleduje

Aktuální Mondeo má tzv. předkolizní asistent s detekcí chodců. Ten však funguje jen ve dne a jeho poslání je jiné – zmírnit následky srážky s chodcem, která je už nevyhnutelná. Chytrá světla s funkcí Spot Lighting mají řidiče včas upozornit na nebezpečí, aby mohl sám zpomalit a vyhnout se člověku nebo zvířeti ve vozovce.

O zatáčce vědí s předstihem

Méně efektní, ale v praktickém životě nepochybně užitečnou funkcí prototypových světel Fordu je prediktivní přisvěcování do směru jízdy. Zatímco dnešní natáčecí světlomety reagují na otočení volantem, technologie s názvem Advanced Front Lighting System předvídá, kam silnice vede, a posvítí do zatáčky (třeba do ostré vlásenky) s předstihem. Částečně se řídí i údaji z mapových podkladů navigace, ty však nemají vždy potřebnou přesnost. Hlavní slovo má proto čelní kamera, která sleduje vodorovné i svislé značení. Představu o fungování systému vám opět nejlépe zprostředkuje video:

Koherr si na tomto řešení cení mimo jiné skutečnosti, že nevyžaduje žádný nový hardware. Systém je tvořen adaptivními LED světlomety (Fordu je dodává Valeo) a čelní kamerou s rozpoznáváním obrazu, která v sériových modelech zajišťuje rozpoznávání značek. Zbytek je softwarovou záležitostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prototyp adaptivních světel nečeká na otočení volantem jako dnešní systémy, díky kameře se o zatáčce dozví s předstihem; vedoucím projektu je Michael Koherr

Výzkumné středisko Fordu v Cáchách pracuje na řadě projektů, z nichž mnohé nikdy nepřekročí stadium prototypu. Lidé z Fordu nechtějí mluvit o tom, jaké nápady dali „k ledu“, ale říkají, že poměr dlouhodobě vychází asi půl na půl. O dalším osudu rozpracovaných nápadů rozhoduje technická proveditelnost, náklady i očekávaný zájem zákazníků. Někdy se stane i to, že sami výzkumníci jednoduše dospějí k závěru, že daný projekt je slepou uličkou. A které technologie z Cách se do sériových Fordů dostaly?

Technika | Ford

Vývoj podvozků pro globální modely nechává Ford na Evropanech

Zůstaneme-li u osvětlovací techniky, je to například automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, odstínění protijedoucího vozidla (v názvosloví Fordu Glare-Free High Beam) nebo adaptivní LED světlomety, které mění intenzitu světla a tvar světelného kužele podle rychlosti jízdy, natočení volantu, okolních podmínek i profilu silnice. Tzv. dynamické LED světlomety mají k dispozici sedm režimů, mezi kterými plynule přepínají v závislosti na aktuální situaci. 

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků