Nokia chce místo chytrých telefonů dělat chytrá auta

Finská Nokia končí po přechodu pod křídla Microsoftu končí s mobilními telefony, americký gigant tuto divizi přejmenuje na Microsoft Mobile. Firma jako taková ale existuje dál a hodlá se věnovat autům.

Změna orientace nenaznačuje, že by se snad chtěla Nokia stát automobilkou, to v žádném případě. Zbylé divize společnosti jsou ale stále samostatné a moderní auta používají elektroniku i software naprosto běžně. A bude hůř, tedy vlastně lépe.

No, uvidíme, každopádně se dosud jeden z nejvýznamnějších světových výrobců mobilů chce věnovat vývoji inteligentních vozidel. Opravdu nehodlá přemýšlet nad mechanickými komponenty, jen nad tím, v čem je dobrý. To znamená hlavně komunikaci z jednoho auta do druhého, také navigační mapy a podobně.

Snaží se i jiní

Nokia však v tomhle snažení není rozhodně sama a konkurentů už má víc než dost. Kupříkladu známý výrobce procesorů Intel si předloni vyčlenil 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun) na vývoj řešení pro komunikací vozidel se smartphony, infrastrukturou a ostatními auty. Hlavně poslední možnost je klíčová. Vozy si prostě budou „povídat“ na dálku, sdílet údaje o své poloze, rychlosti a tak dále. Jistě, výrobci se ohánějí hlavně bezpečností silničního provozu, protože stále na silnicích umírají lidé. A (ne)splnitelným snem je, aby se tak konečně nedělo. Tyto systémy mohou předcházet tragédiím i nehodám, když bude řidič vědět dopředu, jaké nebezpečí se například skrývá za zatáčku. George Orwell by se ale hodně divil...

Moderními vychytávkami se zabývají i samotné automobilky – BMW, Mercedes-Benz, Volvo a další. Pořád se hovoří o „autech bez řidiče“ v malosériové výrobě v roce 2020, ta se bez takových systémů pochopitelně neobejdou. Poměrně daleko jsou v tomto ohledu i alianční partneři Renault a Nissan, i když si každý z nich hraje tak trochu na vlastním písečku. Bez radarů a vzájemné komunikace ovšem nebude možné uvést takovou myšlenku vůbec v život.

Zajímavosti | Video | Bezpečnost | Technika | Nissan

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Nokia již před několika lety vyvinula operační systém Terminal Mode, který umožňoval automobilu používat některé aplikace a funkce mobilního telefonu. Po převzetí mobilní divize Microsoftem se ve vývoji ovšem nepokračovalo. Třeba Apple iOS to umí také. Firma s nakousnutým jablkem ve znaku má hotový CarPlay pro iPhony, který třeba Ferrari nebo Mercedes-Benz uvedou na trh ještě letos.

Mapová služba Nokie s názvem Here ovšem neusnula, Finové ve spolupráci s Continentalem stále pracují na jejím rozvoji. Google chce protlačit zase svůj Android na dotykové obrazovky moderních aut, zájem mají Audi, Honda a Hyundai.

Zajímavosti | Technika | Ostatní značky

Valeo na CES: Autonomní parkování a ovládání pohledem

Nové obchodní zájmy Nokie jsou podpořeny vznikem fondu ve výši 100 milionů dolarů, který poslouží k dalším investicím v této oblasti. Paul Asel z divize Nokia Growth Partners, která právě tyto finanční prostředky spravuje, to potvrdil serveru BBC News: „Auta již brzy dostanou techniku podobnou současným telefonům nebo tabletům.“ Pochopitelně musí existovat i patřičná legislativa. Za mořem v USA se už na ní pracuje, má ji na starost tamní ministerstvo dopravy ve spolupráci s Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA – National Highway Safety Traffic Administration).

BMW Řada 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 200 510 km
Cena: 175 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 275 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 240 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků