Nokia chce místo chytrých telefonů dělat chytrá auta

Finská Nokia končí po přechodu pod křídla Microsoftu končí s mobilními telefony, americký gigant tuto divizi přejmenuje na Microsoft Mobile. Firma jako taková ale existuje dál a hodlá se věnovat autům.

Změna orientace nenaznačuje, že by se snad chtěla Nokia stát automobilkou, to v žádném případě. Zbylé divize společnosti jsou ale stále samostatné a moderní auta používají elektroniku i software naprosto běžně. A bude hůř, tedy vlastně lépe.

No, uvidíme, každopádně se dosud jeden z nejvýznamnějších světových výrobců mobilů chce věnovat vývoji inteligentních vozidel. Opravdu nehodlá přemýšlet nad mechanickými komponenty, jen nad tím, v čem je dobrý. To znamená hlavně komunikaci z jednoho auta do druhého, také navigační mapy a podobně.

Snaží se i jiní

Nokia však v tomhle snažení není rozhodně sama a konkurentů už má víc než dost. Kupříkladu známý výrobce procesorů Intel si předloni vyčlenil 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun) na vývoj řešení pro komunikací vozidel se smartphony, infrastrukturou a ostatními auty. Hlavně poslední možnost je klíčová. Vozy si prostě budou „povídat“ na dálku, sdílet údaje o své poloze, rychlosti a tak dále. Jistě, výrobci se ohánějí hlavně bezpečností silničního provozu, protože stále na silnicích umírají lidé. A (ne)splnitelným snem je, aby se tak konečně nedělo. Tyto systémy mohou předcházet tragédiím i nehodám, když bude řidič vědět dopředu, jaké nebezpečí se například skrývá za zatáčku. George Orwell by se ale hodně divil...

Moderními vychytávkami se zabývají i samotné automobilky – BMW, Mercedes-Benz, Volvo a další. Pořád se hovoří o „autech bez řidiče“ v malosériové výrobě v roce 2020, ta se bez takových systémů pochopitelně neobejdou. Poměrně daleko jsou v tomto ohledu i alianční partneři Renault a Nissan, i když si každý z nich hraje tak trochu na vlastním písečku. Bez radarů a vzájemné komunikace ovšem nebude možné uvést takovou myšlenku vůbec v život.

Zajímavosti | Video | Bezpečnost | Technika | Nissan

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Nokia již před několika lety vyvinula operační systém Terminal Mode, který umožňoval automobilu používat některé aplikace a funkce mobilního telefonu. Po převzetí mobilní divize Microsoftem se ve vývoji ovšem nepokračovalo. Třeba Apple iOS to umí také. Firma s nakousnutým jablkem ve znaku má hotový CarPlay pro iPhony, který třeba Ferrari nebo Mercedes-Benz uvedou na trh ještě letos.

Mapová služba Nokie s názvem Here ovšem neusnula, Finové ve spolupráci s Continentalem stále pracují na jejím rozvoji. Google chce protlačit zase svůj Android na dotykové obrazovky moderních aut, zájem mají Audi, Honda a Hyundai.

Zajímavosti | Technika | Ostatní značky

Valeo na CES: Autonomní parkování a ovládání pohledem

Nové obchodní zájmy Nokie jsou podpořeny vznikem fondu ve výši 100 milionů dolarů, který poslouží k dalším investicím v této oblasti. Paul Asel z divize Nokia Growth Partners, která právě tyto finanční prostředky spravuje, to potvrdil serveru BBC News: „Auta již brzy dostanou techniku podobnou současným telefonům nebo tabletům.“ Pochopitelně musí existovat i patřičná legislativa. Za mořem v USA se už na ní pracuje, má ji na starost tamní ministerstvo dopravy ve spolupráci s Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA – National Highway Safety Traffic Administration).

Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2010
Stav: 117 453 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 130 119 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 152 372 km
Cena: 40 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků