Nokia chce místo chytrých telefonů dělat chytrá auta

Finská Nokia končí po přechodu pod křídla Microsoftu končí s mobilními telefony, americký gigant tuto divizi přejmenuje na Microsoft Mobile. Firma jako taková ale existuje dál a hodlá se věnovat autům.

Změna orientace nenaznačuje, že by se snad chtěla Nokia stát automobilkou, to v žádném případě. Zbylé divize společnosti jsou ale stále samostatné a moderní auta používají elektroniku i software naprosto běžně. A bude hůř, tedy vlastně lépe.

No, uvidíme, každopádně se dosud jeden z nejvýznamnějších světových výrobců mobilů chce věnovat vývoji inteligentních vozidel. Opravdu nehodlá přemýšlet nad mechanickými komponenty, jen nad tím, v čem je dobrý. To znamená hlavně komunikaci z jednoho auta do druhého, také navigační mapy a podobně.

Snaží se i jiní

Nokia však v tomhle snažení není rozhodně sama a konkurentů už má víc než dost. Kupříkladu známý výrobce procesorů Intel si předloni vyčlenil 100 milionů dolarů (necelé dvě miliardy korun) na vývoj řešení pro komunikací vozidel se smartphony, infrastrukturou a ostatními auty. Hlavně poslední možnost je klíčová. Vozy si prostě budou „povídat“ na dálku, sdílet údaje o své poloze, rychlosti a tak dále. Jistě, výrobci se ohánějí hlavně bezpečností silničního provozu, protože stále na silnicích umírají lidé. A (ne)splnitelným snem je, aby se tak konečně nedělo. Tyto systémy mohou předcházet tragédiím i nehodám, když bude řidič vědět dopředu, jaké nebezpečí se například skrývá za zatáčku. George Orwell by se ale hodně divil...

Moderními vychytávkami se zabývají i samotné automobilky – BMW, Mercedes-Benz, Volvo a další. Pořád se hovoří o „autech bez řidiče“ v malosériové výrobě v roce 2020, ta se bez takových systémů pochopitelně neobejdou. Poměrně daleko jsou v tomto ohledu i alianční partneři Renault a Nissan, i když si každý z nich hraje tak trochu na vlastním písečku. Bez radarů a vzájemné komunikace ovšem nebude možné uvést takovou myšlenku vůbec v život.

Zajímavosti | Technika | Video | Bezpečnost | Nissan

Nissan 360 živě: Jeli jsme Leafem, ve kterém řidič jen překáží

Nokia již před několika lety vyvinula operační systém Terminal Mode, který umožňoval automobilu používat některé aplikace a funkce mobilního telefonu. Po převzetí mobilní divize Microsoftem se ve vývoji ovšem nepokračovalo. Třeba Apple iOS to umí také. Firma s nakousnutým jablkem ve znaku má hotový CarPlay pro iPhony, který třeba Ferrari nebo Mercedes-Benz uvedou na trh ještě letos.

Mapová služba Nokie s názvem Here ovšem neusnula, Finové ve spolupráci s Continentalem stále pracují na jejím rozvoji. Google chce protlačit zase svůj Android na dotykové obrazovky moderních aut, zájem mají Audi, Honda a Hyundai.

Zajímavosti | Technika | Ostatní značky

Valeo na CES: Autonomní parkování a ovládání pohledem

Nové obchodní zájmy Nokie jsou podpořeny vznikem fondu ve výši 100 milionů dolarů, který poslouží k dalším investicím v této oblasti. Paul Asel z divize Nokia Growth Partners, která právě tyto finanční prostředky spravuje, to potvrdil serveru BBC News: „Auta již brzy dostanou techniku podobnou současným telefonům nebo tabletům.“ Pochopitelně musí existovat i patřičná legislativa. Za mořem v USA se už na ní pracuje, má ji na starost tamní ministerstvo dopravy ve spolupráci s Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA – National Highway Safety Traffic Administration).

BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 150 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 120 724 km
Cena: 210 000 Kč
BMW Řada 3 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 106 678 km
Cena: 185 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků