Noční můry řidičů z povolání za totality a dnes

Co stresovalo řidiče z povolání před 35 lety? V 70. letech se uskutečnil psychologický průzkum mezi muži za volanty nákladních vozů a dálkových kamionů. Jeho závěry jsou zajímavé i dnes…

Psycholog Karel Havlík tehdy diagnostikoval dva největší problémy kamioňáků. Jedním byla jízda s kolegou „závozníkem“, se kterým si řidič nepadl do noty. Na druhém místě figurovala jízda v nedokonalém autě s malým výkonem a malým pohodlím.

Jiný svět, i na kolech

Po pětatřiceti letech se zátěžové faktory ze 70. let zásadně proměnily, spolu s tím, jak se výrazně změnily společenské a ekonomické podmínky – dnes tu jsou tahače s pohodlím, které dříve nemívali ve vládních limuzínách ani papaláši, v orientaci pomáhá satelitní navigace, není třeba v Evropě trávit nekonečné hodiny v kolonách při celních kontrolách na hranicích.

Dnes se řidičům dálkových souprav honí hlavami starosti jiné. Trápí je obavy ze ztráty zaměstnání, krachu speditérské firmy, selhání, kvůli kterému by mohli přijít o práci. Stresovým faktorem je také obava z nevyplácení mzdy.

Hlas z Břeclavi

To byly jedny z východisek, se kterými se do zajímavého regionálního výzkumu dopravní situace pustila Martina Kopečková, dopravní psycholožka z Břeclavi.

„Zajímalo mě, jak vidí zátěžové faktory profesionální řidiči nákladních aut a MHD i obyčejní řidiči a další účastníci silničního provozu,“ říká Martina Kopečková.

Břeclav sice patří k menším městům u nás, ale také místu s nadprůměrně vysokou intenzitou dopravy. Je rozdělená jednou páteřní komunikací I55 a lidé ze čtyř městských částí ji musejí při cestě z jedné části do druhé použít, ať chtějí, nebo ne. Jinou možnost nemají. V důsledku silné nákladní dopravy, provozu MHD a silného provozu cyklistů dochází denně k vypjatým a stresovým momentům.

„Pro profesionální řidiče tady představuje nejstresovější moment chování cyklistů. Přitom je to paradox, protože město Břeclav investovalo hodně peněz do nových cyklostezek,“ hodnotí situaci psycholožka. Jenže pruhy pro cyklisty na řadě míst najednou končí a kola se nebezpečně mísí s auty.

Mezi stresující faktory uváděli řidiči břeclavské MHD agresivní a opilé cestující nebo nevhodné provedení zastávek, kdy při neopatrném zastavení příliš blízko vysokého chodníku nejdou otevřít dveře. Nebo hrozí poškození vozidla kvůli stříškám zasahujícím do silnice.

„Ukázalo se, že v anonymním průzkumu označovali řidiči MHD jako nejvíc zatěžující faktor za volantem před všemi ostatními nespokojenost s finančními podmínkami. Ukázalo se, že jsou vyrovnáni s technickými nedostatky, kupodivu se nerozčilují nad neustálými kolonami, jsou prý za stání v kolonách placeni,“ doplňuje postřehy Martina Kopečková.

Špatná životospráva?

Každoročně umírá v České republice 5 až 7 tisíc lidí na infarkt. Ten se nevyhýbá ani řidičům. Podle policejních statistik zaznamenávají u těžkých nebo smrtelných nehod řidičů kamionů ročně několik případů, kdy souprava havarovala proto, že řidič dostal za volantem infarkt.

Do statistik se však dostanou jen ty nehody, kdy řidič zemřel. Infarktů, které řidiči přežili bez dopravní nehody, je prý ale podstatně víc.
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků