Nizozemci předběhli Slováky. Jejich létající auto se již prodává

Stroje z první limitované edice se budou prodávat za téměř půl milionu eur (13,5 milionu českých korun).

Na zemi je s ním možno jet až rychlostí sto šedesát kilometrů v hodině, ve vzduchu letět až 180 km/hod. To jsou jedny z klíčových parametrů létajícího vozu Liberty, který začala nabízet zákazníkům nizozemská firma PAL-V.

Vlastně se jedná o automobilovou tříkolku kombinovanou s vrtulníkem. Dovnitř se vejdou dva lidé a nějaká ta zavazadla.

Zajímavosti | Život řidiče

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

I když jsou dodávky vyrobených kusů naplánované až na rok 2018, prodej první limitované devadesátikusové edice s označením Pioneer již začal. Stalo se to díky tomu, že výrobce získal jak evropskou tak americkou homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, tak i ve vzduchu.

Bez pilotního průkazu to nepůjde

Cena 499 tisíc eur sice není lidová, ale lze předpokládat, že zájemci se najdou. Navíc výrobce počítá s tím, že později bude méně vybavený model prodávat již od 299 000 eur (8,1 milionu korun). Dalších 25 tisíc eur pak stojí kurz ovládání stroje. Zájemce rovněž potřebuje vlastnit pilotní průkaz.

Život řidiče | Bezpečnost | Motocykly

10 věcí, které možná nevíte (ale měli byste vědět) o motorkářích

Díky stolitrové zásobě paliva je PAL-V schopen ujet po silnici 1315 kilometrů s průměrnou spotřebou 7,6 litrů na sto kilometrů, ve vzduchu je akční rádius menší - pouze 400-500 kilometrů. Je to díky spotřebě kolem 26 litrů za jednu letovou hodinu. Vystoupat lze až do výšky 3500 metrů.

Aby se stroj mohl vznést, je třeba dodržet speciální postup, který zabere deset minut. Stejně tak dlouho trvá přeměně z "verze vrtulník na auto". Pro vzlet pak potřebuje plochu o rozloze 20x200 metrů, na přistání by měl stačit pouze třicetimetrový pozemek.

Zaparkovat stroj na zemi se složenými listy vrtule nebude příliš velký problém. Rozměry jsou totiž podobné jako u malého hatchbacku - na délku stroj měří čtyři metry a šířka i výška činí 1,6 metru. 

Pokusů o vytvoření stroje schopného pohybu na zemi i ve vzduchu se již objevilo mnoho. V současnosti usilují o vyvinutí takového výrobku minimálně další dvě firmy. Jedna z nich sídlí na Slovensku. Vývoj tohoto Aeromobilu se ale po havárii prototypu pozdržel, zahájení sériové výroby zatím v nejbližším období neplánuje ani americká firmy Terrafugia. V obou zmíněných případech se má jednat o stroje s křídly, tedy více podobné malému letadlu. 

Galerii zachycující sériový stroj i testovací prototypy, si můžete prohlédnout zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků