Nizozemci předběhli Slováky. Jejich létající auto se již prodává

Stroje z první limitované edice se budou prodávat za téměř půl milionu eur (13,5 milionu českých korun).

Na zemi je s ním možno jet až rychlostí sto šedesát kilometrů v hodině, ve vzduchu letět až 180 km/hod. To jsou jedny z klíčových parametrů létajícího vozu Liberty, který začala nabízet zákazníkům nizozemská firma PAL-V.

Vlastně se jedná o automobilovou tříkolku kombinovanou s vrtulníkem. Dovnitř se vejdou dva lidé a nějaká ta zavazadla.

Zajímavosti | Život řidiče

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

I když jsou dodávky vyrobených kusů naplánované až na rok 2018, prodej první limitované devadesátikusové edice s označením Pioneer již začal. Stalo se to díky tomu, že výrobce získal jak evropskou tak americkou homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, tak i ve vzduchu.

Bez pilotního průkazu to nepůjde

Cena 499 tisíc eur sice není lidová, ale lze předpokládat, že zájemci se najdou. Navíc výrobce počítá s tím, že později bude méně vybavený model prodávat již od 299 000 eur (8,1 milionu korun). Dalších 25 tisíc eur pak stojí kurz ovládání stroje. Zájemce rovněž potřebuje vlastnit pilotní průkaz.

Bezpečnost | Život řidiče | Motocykly

10 věcí, které možná nevíte (ale měli byste vědět) o motorkářích

Díky stolitrové zásobě paliva je PAL-V schopen ujet po silnici 1315 kilometrů s průměrnou spotřebou 7,6 litrů na sto kilometrů, ve vzduchu je akční rádius menší - pouze 400-500 kilometrů. Je to díky spotřebě kolem 26 litrů za jednu letovou hodinu. Vystoupat lze až do výšky 3500 metrů.

Aby se stroj mohl vznést, je třeba dodržet speciální postup, který zabere deset minut. Stejně tak dlouho trvá přeměně z "verze vrtulník na auto". Pro vzlet pak potřebuje plochu o rozloze 20x200 metrů, na přistání by měl stačit pouze třicetimetrový pozemek.

Zaparkovat stroj na zemi se složenými listy vrtule nebude příliš velký problém. Rozměry jsou totiž podobné jako u malého hatchbacku - na délku stroj měří čtyři metry a šířka i výška činí 1,6 metru. 

Pokusů o vytvoření stroje schopného pohybu na zemi i ve vzduchu se již objevilo mnoho. V současnosti usilují o vyvinutí takového výrobku minimálně další dvě firmy. Jedna z nich sídlí na Slovensku. Vývoj tohoto Aeromobilu se ale po havárii prototypu pozdržel, zahájení sériové výroby zatím v nejbližším období neplánuje ani americká firmy Terrafugia. V obou zmíněných případech se má jednat o stroje s křídly, tedy více podobné malému letadlu. 

Galerii zachycující sériový stroj i testovací prototypy, si můžete prohlédnout zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků