Nissan zavádí dvojitý nepřímý vstřik

Ačkoli si to ekologové nechtějí přiznat, spalovací motor v sobě skrývá ještě velký potenciál. Se zajímavým vylepším přišel nyní Nissan.

Přestože se zatím postupně smiřujeme s postupným nástupem elektromobilů, spalovací motor nás bude díky habridním soustavám či biopalivům provázet jistě ještě řadu let. Také z tohoto důvodu každé další zlepšení, zejména páně Ottova čtyřtaktu, vítáme.

Do hry nyní vstupuje Nissan, který předevčírem oznámil, že již od příštího modelového roku začne nabízet své zážehové motory s progresivním dvojitým vstřikováním. Zatímco větší motory budou i u Nissanu postupně osazovat přímým vstřikem do spalovacího prostoru, menší pohoné jednotky dostanou dva nepřímé vstřikovače na každý válec. Zatímco současné zážehové motory s čtyřventilovou technikou mají v dělícím se sacím traktu jen jednu vstřikovací jednotku, Nissan vůbec poprvé ve velkosériové produkci použije zvláštní vstřikovač před každým sacím ventilem. 

Nissan si od svého nového řešení slibuje snížení spotřeby benzínu o čtyři procenta, ano, je to málo, ale aspoň něco. Tím však přednosti této konstrukce teprve začínají. Rozdvojení vstřikovacího systému má rovněž zmenšit průměr kapek paliva až o 60 %, a tím výrazně zlepšit jeho kýžené odpařování, což má příznivý vliv na snížení množství nespáleného paliva a tvorbu škodlivých emisí. Kromě toho je třeba vyzdvihnout nižší výrobní náklady v porovnání s přímým vstřikováním benzínu. Dvojité nepřímé vstřikování (DIS) stojí o 60 % méně a vyžaduje o polovinu nižší podíl drahých kovů při výrobě katalyzátorů, ovšem při zachování optimálních emisí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dvojité nepřímé vstřikování bude kombinováno s proměnným časováním výfukových ventilů, což zlepší tepelnou účinnost motoru, sníží tlakové ztráty a v konečném důsledku povede k mírnému snížení spotřeby. Pro menší motory je dvojité vstřikování vhodnější také proto, že přímý vstřik vyžaduje instalaci vysokotlakého čerpadla s technologicky náročným vedením a v konečném důsledku se u levných motorů nakonec příliš nevyplatí. Tato konstrukce Nissan však pracuje s běžnými tlaky v palivovém traktu, což výrobní náklady snižuje. 

Dvojité vstřikování přichází v rámci firemní ideologie s honosným názvem Blue Citizenship. Její součástí je podle představitelů Nissanu zajistit kromě snižování emisí a spotřeby surovin rovněž dostupnost automobilu co nejširšímu spektru zákazníků. Japonský výrobce skrze DIS zároveň pokračuje v propagaci svého programu Nissan Green Program 2010, jenž se má vyznačovat pokrokovými technologiemi a tržními službami.

Nissan Micra 1.386
Rok výroby: 2006
Stav: 102 563 km
Cena: 75 000 Kč
Nissan Juke 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 130 600 km
Cena: 189 000 Kč
Nissan Qashqai 1.598
Rok výroby: 2007
Stav: 129 441 km
Cena: 164 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků