Nissan zavádí dvojitý nepřímý vstřik

Ačkoli si to ekologové nechtějí přiznat, spalovací motor v sobě skrývá ještě velký potenciál. Se zajímavým vylepším přišel nyní Nissan.

Přestože se zatím postupně smiřujeme s postupným nástupem elektromobilů, spalovací motor nás bude díky habridním soustavám či biopalivům provázet jistě ještě řadu let. Také z tohoto důvodu každé další zlepšení, zejména páně Ottova čtyřtaktu, vítáme.

Do hry nyní vstupuje Nissan, který předevčírem oznámil, že již od příštího modelového roku začne nabízet své zážehové motory s progresivním dvojitým vstřikováním. Zatímco větší motory budou i u Nissanu postupně osazovat přímým vstřikem do spalovacího prostoru, menší pohoné jednotky dostanou dva nepřímé vstřikovače na každý válec. Zatímco současné zážehové motory s čtyřventilovou technikou mají v dělícím se sacím traktu jen jednu vstřikovací jednotku, Nissan vůbec poprvé ve velkosériové produkci použije zvláštní vstřikovač před každým sacím ventilem. 

Nissan si od svého nového řešení slibuje snížení spotřeby benzínu o čtyři procenta, ano, je to málo, ale aspoň něco. Tím však přednosti této konstrukce teprve začínají. Rozdvojení vstřikovacího systému má rovněž zmenšit průměr kapek paliva až o 60 %, a tím výrazně zlepšit jeho kýžené odpařování, což má příznivý vliv na snížení množství nespáleného paliva a tvorbu škodlivých emisí. Kromě toho je třeba vyzdvihnout nižší výrobní náklady v porovnání s přímým vstřikováním benzínu. Dvojité nepřímé vstřikování (DIS) stojí o 60 % méně a vyžaduje o polovinu nižší podíl drahých kovů při výrobě katalyzátorů, ovšem při zachování optimálních emisí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dvojité nepřímé vstřikování bude kombinováno s proměnným časováním výfukových ventilů, což zlepší tepelnou účinnost motoru, sníží tlakové ztráty a v konečném důsledku povede k mírnému snížení spotřeby. Pro menší motory je dvojité vstřikování vhodnější také proto, že přímý vstřik vyžaduje instalaci vysokotlakého čerpadla s technologicky náročným vedením a v konečném důsledku se u levných motorů nakonec příliš nevyplatí. Tato konstrukce Nissan však pracuje s běžnými tlaky v palivovém traktu, což výrobní náklady snižuje. 

Dvojité vstřikování přichází v rámci firemní ideologie s honosným názvem Blue Citizenship. Její součástí je podle představitelů Nissanu zajistit kromě snižování emisí a spotřeby surovin rovněž dostupnost automobilu co nejširšímu spektru zákazníků. Japonský výrobce skrze DIS zároveň pokračuje v propagaci svého programu Nissan Green Program 2010, jenž se má vyznačovat pokrokovými technologiemi a tržními službami.

Nissan Qashqai 1.598
Rok výroby: 2007
Stav: 152 135 km
Cena: 145 000 Kč
Nissan Qashqai 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 97 137 km
Cena: 230 000 Kč
Nissan Qashqai 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 104 600 km
Cena: 217 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků