98
Fotogalerie

Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4 vs. Subaru Forester 2.0D: Auto, nebo to ostatní?

Kapitoly článku:


Chtělo by to větší motor

Ve jménu downsizingu už odešlo do věčných vrakovišť mnoho zajímavých motorů a podle stejného trendu také vypadají nabídky některých automobilek. X-Trail se musí spokojit pouze s naftovou šestnáctistovkou disponující maximálním výkonem 96 kW (130 koní), nic jiného v nabídce zatím není. Ano točivý moment 320 Nm vám dá dojem svižného auta, jakmile se ale vypravíte na dálnice a budete chtít jet i rychle a ne jen na spotřebu, bude vám větší motor scházet.

X-Trail nejede špatně, chybí mu ovšem větší rezerva třeba pro předjíždění. Přeci jen jde o velké a vysoké auto. Přes 160 km/h už se mu příliš nechce, a to jsem v autě seděl sám. Vadila mi také velmi vlažná odezva na plynový pedál a fakt, že do dvou tisíc motor nedělá vůbec nic.

Když například dojíždíte k semaforům na dvojku, už se chystáte vyšlápnout spojku a v tu chvíli skočí oranžová následovaná zelenou a vy se rozhodnete, že pojedete dále, budete se sunout přes křižovatku klidně s pedálem plynu na podlaze, než se ale otáčky dostanou k cca 1800 ot./min, motor nezabere. Vůbec.

forester_vs_xtrail_033.JPGforester_vs_xtrail_039.JPG
Nissan X-Trail má menší a slabší motor, což je při jízdě hodně znát. Výrazné rozdíly ve spotřebě oproti dvoulitru Subaru nečekejte. 

Forester je se svým naftovým boxerem lepší. Daleko lépe reaguje na plyn, motor nastupuje mnohem dříve a auto umí zabrat i v rychlostech vyšších než 160 km/h. Celkově je pro řidiče jízda o dost příjemnější a samozřejmě také dynamičtější. X-Trail by si coby velké SUV určitě zasloužil větší motor. 

Výhodou downsizingu by měla být nízká spotřeba při klidné jízdě. Ve městě jezdil X-Trail zhruba za 6,4 l/100 km, Forester si řekl o 6,6 l/100 km. Překvapivě ale je tohle jediný režim, který zvládl Nissan s nižší spotřebou. Ekologickou jízdu po okreskách s maximální snahou o plynulé cestování zvládla obě auta za 3,6 l/100 km, při dálničních 130 km/h vykázal Forester spotřebu 6,6 l/100 km, X-Trail se dostal na 7,4 l/100 km.

I tohle můžeme přičíst na vrub menšímu motoru. Čím jedete rychleji, tím rychleji stoupá spotřeba. Převést se to ale dá také na zatížení. Až pojedete na dovolenou a bude vás v naloženém autě pět, úspornější bude paradoxně výkonnější Forester.

forester_vs_xtrail_034.JPGforester_vs_xtrail_042.JPG
Menší motor má s velkým autem více práce, takže nečekejte nižší spotřebu. Obzvlášť pokud hodláte využívat přepravní kapacitu Nissanu na maximum. 

Jízda: Nebe a dudy

Dva dny jsem v kuse jezdil s Nissanem X-Trail, než jsem si sedl do Subaru Forester. Když tyto dva dny skončily, zcela otevřeně musím říci, že jsem se za volant Forestera těšil. Z pohledu řidiče je rozdíl mezi těmito automobily doslova propastný.

Kdo teď ale čeká zásadní kritiku na téma X-Trailu, ten bude zklamán, protože se nedočká. X-Trail z pohledu běžného uživatele není vyloženě špatné auto, ale nabral až nebezpečně přímý směr k autům z kategorie „spotřebič“. Jezdím, stejně jako dávám jídlo do lednice, nic jiného mě nezajímá. Hlavně aby to chladilo, respektive jezdilo.

Podvozek není špatný, stabilita v zatáčkách také není špatná, komfort rovněž není špatný. Ale něco navíc? Nečekejte. Záleží už jenom na vás, zda se spokojíte s tím, že se budete pouze přesouvat z bodu A do bodu B, nebo zda vyžadujete něco více.

forester_vs_xtrail_035.JPGforester_vs_xtrail_037.JPG
Obecně nemůžu říci, že by byl X-Trail jízdně špatný, ale řidiči nenabídne prakticky vůbec nic zajímavého. 

Největším rozdílem je řízení. Co předvádí X-Trail je kategorie „playstation bez vibrací“. Nevíte, necítíte, neznáte, jenom točíte. Výhodou je fakt, že ve městě můžete točit pomalu jedním prstem. Nemusíte se vůbec namáhat, což zejména křehké dámy, které mají takto velká auta v oblibě, jistě ocení. 

Forester má řízení diametrálně odlišné. Je tužší a o mnoho citlivější i strmější. Po přesednutí z X-Trailu jsem si musel chvíli zvykat na bezprostřední reakce auta na volant. Zvyknul jsem si ovšem rychle a rád. Forester také přidá ostřejší brzdy a menší náklony karoserie v zatáčkách.

Dalším paradoxem je naladění podvozku. Forester je podstatně tužší. X-Trail se lehce pohupuje (i když by to měl omezit systém Trace Control). Ve Foresteru cítíte, jak přesně kola kopírují nerovnosti silnice. Podvozek Subaru je tuhý, ale je také zároveň pohodlnější.

Své k tomu určitě řekla devatenáctipalcová kola na X-Trailu s nižší pneumatikou, přesto bych se ale odvážil tvrdit, že Subaru zvládá pohlcovat nerovnosti lépe. Ve finále je Forester jízdně zajímavější a pokud vyrazíte třeba na louku nebo polní cestu, určitě bude komfortnější. Všechny body pro Subaru?

forester_vs_xtrail_050.JPGforester_vs_xtrail_055.JPG
Podvozek Subaru je možná tužší, ale také je agilnější. Zvládne pohltit více rázů od nerovností. A auto má navíc ruční brzdu. Jsou případy, kdy se klasická páka hodí. 

Tak jednoduché to nebude. Forester má větší sklon k nedotáčivost. Jakkoliv si za volantem X-Trailu nebudete jisti kvůli větším náklonům karoserie a umělému řízení, ve finále projedete ostřejší zatáčky rychleji. Speciálně pak na mokré silnici, kde se pneumatiky Yokohama Geolandar použité na Subaru neprezentovaly coby nejpevnější spojení mezi autem a vozovkou.

Nedá se nic dělat, stálá čtyřkolka má své nevýhody. Na druhou stranu přesně poznáte okamžik, kdy už jste za hranou a můžete s tím zkusit třeba za pomoci ruční brzdy něco udělat. X-Trail má tlačítko parkovací brzdy, které když zmáčknete při jízdě, neudělá vůbec nic.

V rámci testu došlo i na terén, kde mě X-Trail překvapil. Jak jsem psal v úvodu, určitě patří mezi to lepší, co současná SUV nabízejí. Především díky solidní světlé výšce se nezasekne hned při sjezdu na polní cestu. Osobně si myslím, že při běžném používání zvládne to samé co Forester, Subaru se ale na rozdíl od X-Trailu tváří v terénu jako nerozbitný stroj. X-Trail se rychle rozvibruje a nepůsobí úplně bytelně.

forester_vs_xtrail_044.JPGforester_vs_xtrail_046.JPG
Forester je jízdně zajímavější auto, ale má větší sklon k nedotáčivosti. Poznáte to hlavně při jízdě po mokré silnici. 

Trumf z dílny Nissan: Systémy

Srovnávání se nám trochu zamotalo, ale Nissan má v ruce ještě jeden trumf - elektronické asistenty. Pokud si to budete přát, auto za vás bude samo parkovat, bude hlídat jízdní pruhy, umí sledovat mrtvý úhel, pozná vaši únavu, přečte dopravní značky a nabídne i systém nouzového brzdění. Nic z toho Forester nemá. První elektronické systémy dorazí k evropskému Subaru až příští rok spolu s novou generací Outbacku.

Otázkou ale je, jak velkou to vlastně představuje výhodu. Možná i zde můžeme vidět rozdílné zaměření obou soupeřů. Forester chce být autem pro řidiče, X-Trail i díky těmto systémům hodlá oslovit široké pole zákazníků, kteří si na tyto z jistého úhlu pohledu zbytečnosti potrpí. 

forester_vs_xtrail_061.JPGforester_vs_xtrail_062.JPGforester_vs_xtrail_065.JPGforester_vs_xtrail_086.JPGforester_vs_xtrail_102.JPGforester_vs_xtrail_103.JPG

Subaru

Počátky japonského Subaru jsou v roce 1917 ve firmě vyrábějící vojenská letadla. V 50. letech se přejmenovala na současné Fuji Heavy Industries a v roce 1954 vzniklo první auto. V současnosti nese společnost název Subaru Corporation.

Pro Subaru je typické používání motorů typu boxer a pohon všech kol.

Subaru Impreza • Subaru Levorg • Subaru Outback • Subaru Forester • Subaru XV • Subaru BRZ

Doporučujeme

Články odjinud