Nissan Skyline GT-R (1969 – 2002): Od Prince k Playstationu

Historie legendární Godzilly se píše až do roku 1957 k automobilce Prince. Dnes se GT-R liší od běžné modelové řady Nissanu a jde si vlastní cestou.
Seznam kapitol
  1. Prince Skyline, první závod a ropná krize
  2. Nová generace, Playstation a vlastní cesta
  3. Fotogalerie: Nissan Skyline GT-R

Když se řekne Nissan GT-R, každý si představí vytuněné monstrum s turbodmychadly velkými jako vrata od stodoly, mohutným křídlem a tolika počítači, že by mohly ovládat celé centrum NASA. Jenže vrcholný sportovní model automobilky Nissan nebyl vždy prošpikovaný nejmodernější elektronikou, i když právě ona udělala z běžného sportovního modelu jedno z nejrychlejších aut na světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Prince Skyline 2000GT dojel ve svém vůbec prvním závodě na druhém místě. Začala se tak psát historie legendy, která si prošla obtížným obdobím ropné krize až k dnešnímu modelu GT-R R35

Než se ale Nissan GT-R změnil v symbol počítačové a playstationové generace, musel urazit kus cesty dlážděné problémy, ropnou krizí a šestnáctiletým výpadkem výroby. Přesto je to jedno z nejikoničtějších japonských aut. Ke slávě mu pomohlo i filmové plátno nebo počítačové hry.

Prince Skyline

Prapočátky modelu Nissan Skyline GT-R sahají až k automobilce Prince, která vznikla oficiálně 30. června 1947 jako Tokyo Electric Car Company. Jméno Prince, respektive Prince Motor Company, přijala automobilka v listopadu 1952 na počest nového japonského císaře, prince Akihito.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Poprvé se jméno Skyline objevuje na luxusním sedanu Prince. Odtud vedl krůček k prvnímu závodnímu vozu. Po spojení se značkou Nissan už přichází sedan 2000GT-R

První vůz automobilky Prince, který nesl jméno Skyline, se představil v roce 1957. Jednalo se o luxusně pojatý moderní sedan vyšší střední třídy s pontonovou karoserií, který svým designem tak trochu kopíroval americký styl padesátých let. Později přišla i verze Prince Skyline Sport, což bylo kupé nebo kabriolet s vyšším výkonem a sportovním podvozkem.

Zajímavosti | Retro | Video | Sportovní auta | Nissan | Sport

Video: Nissan vyvenčil legendární modely Skyline GT-R

Model Prince Skyline Sport se na počátku 60. let objevil v celé řadě japonských filmů a získal si popularitu. Ale to automobilku nezastavilo a řekla si, že bude dobré zkusit štěstí na závodní dráze. 

Prince Skyline Sport dostal řadový šestiválec 2,0 l a vedl až k prvnímu modelu, který bychom mohli považovat za duchovního praotce všech Nissanů GT-R. Byl to Prince Skyline 2000GT (S54). Závodní auto dostalo řadový šestiválec 2,0 l s rozvodem OHC (na rozdíl od OHV silniční verze) a spádové karburátory Weber. Dosahovalo výkonu až 130 koní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Sériový vůz Prince Skyline posloužil ke stavbě prvního sportovního a závodního vozu. Zatímco sériový šestiválec 2,0 l měl rozvod OHV, závodní vůz už dostal OHC

Hned ve svém prvním závodě v domácí Velké ceně Japonska dojely prakticky sériové Skyliny 2000GT na druhém až šestém místě za závodním speciálem Porsche 904. Díky tomuto úspěchu se automobilka Prince rozhodla vozy nabídnout k prodeji. Na trhu se pak model prodával jako závodní GT-R (Gran Turismo Racer) a silniční GT-B (Gran Turismo Berlinetta).

V roce 1966 došlo kvůli rozhodnutí vlády ke spojení automobilky Prince se značkou Nissan a i když jméno Prince zaniklo, Nissan dál pokračoval ve vývoji a výrobě původních modelů, převzal některé nápady a technologie a rovněž pohonné jednotky.

První Nissan Skyline GT-R

Už v únoru 1969 se na trh dostala oficiálně první generace sportovního vozu Nissan GT-R, označená interně jako PGC10. Vůz se prodával nejprve jako sedan, později od března 1971 jako kupé KPGC10. Automobilka použila řadový šestiválec S20 o objemu 2,0 l s rozvodem DOHC. Výkon 120 kW (163 k) a točivý moment 177 Nm posílala na zadní kola pětistupňová manuální převodovka. Celkem se vyrobilo jen 1945 prvních Skylinů, kterým se přezdívalo Hakosuka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První generace Nissanu GT-R přišla v roce 1969 nejprve jako sedan, později jako kupé. Druhá generace z roku 1973 doplatila na ropnou krizi, prodalo se jen 197 aut

Druhá generace přišla na trh v lednu 1973, ale prodeje a následně výrobu zle poznamenala první velká ropná krize. Generace označená jako KPGC110 dostala například kotoučové brzdy na všech kolech, nezávislé zavěšení a aerodynamický paket. Při návrhu spoilerů využíval Nissan aerodynamické znalosti značky Prince, která začínala jako výrobce letadel.

Bohužel, Nissan Skyline 2000GT-R druhé generace se vůbec neprodával, neboť atmosféra ropné krize nepřála sportovním vozům a zákazníci se báli dále rostoucích cen paliva. Nakonec Nissan vyrobil pouze 197 aut, takže tento Skyline GT-R patří mezi naprosté vzácnosti. Pak se vlastně až do roku 1989 jméno Skyline GT-R v nabídce Nissanu neobjevilo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nissan Skyline GTS-R vznikl jako homologační speciál. Tehdy (v r. 1987) ještě s pohonem zadních kol naznačil, že nová generace Skylinů GT-R je na spadnutí

V roce 1987 Nissan musel kvůli pravidlům Skupiny A homologovat sériovou produkcí 800 aut modelu Skyline GTS-R generace R31. Auto mělo upravený motor RB20DET ze sériového Skylinu. Motor dostal větší turbo, jinou řídící jednotku, upravené sání i výfuk a větší mezichladič. Výkon dosahoval na 154 kW (209 k), závodní verze ale měla kolem 430 koní. Vůz vyhrál v roce 1989 australský závod Sandown 500.

Následující kapitola
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 136 500 km
Cena: 85 000 Kč
Nissan Micra 1.461
Rok výroby: 2005
Stav: 131 015 km
Cena: 47 000 Kč
Nissan Qashqai 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 68 719 km
Cena: 205 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků