Kapitoly článku:
Nové míry
Qashqai stojí na nové platformě označené jako CMF, kterou vyvinul Nissan ve spolupráci s automobilkou Renault. Ve srovnání s končící generací je novinka delší, nižší, širší, má větší rozvor náprav a Nissan avizuje také nižší hmotnost. Přesná čísla jsou následující: druhá generace se protáhla o 47 mm, na šířku narostla o 20 mm, z výšky ubrali inženýři patnáct milimetrů a naopak na rozvoru přidali 16 mm. Zvětšoval se také rozchod kol (vpředu o 20 mm, vzadu o 10 mm).
Co se hmotnosti týká, uvádí Nissan rozdíl 40 kg, přičemž samotný vůz by měl být lehčí o 90 kg, zatímco 50 kg zpátky přidá nová výbava související s rozšiřováním elektronických asistentů.
Přímé srovnání ukazuje, jak moc se Qashqai posunul kupředu. Stará generace stále nevypadá špatně, ale ta nová je někde trochu jinde.
Nižší hmotnost potvrzuje také pohled do tabulky technických údajů. Například stará naftová jedna-pětka má v kolonce pohotovostní hmotnosti jako minimální uvedené číslo 1418 kg, u nové generace to je 1365 kg. V případě výkonnější dieselové jedna-šestky se bavíme o 1498 kg původně, u druhého vydání to je 1418 kg.
Z nových rozměrů těží cestující. Ti dostali nad hlavou navíc 10 mm, před koleny těch zadních se objevilo dalších 15 mm. S objemem zavazadleníku je to trochu složitější. Tisková zpráva uvádí jako maximum 430 litrů, což by měl být nárůst o 20 l v porovnání s předchozí generací. Jinde ale můžete najít údaj 369 litrů, přičemž představitelé Nissanu nakonec potvrdili, že českého trhu se bude týkat třetí hodnota: 401 litrů.
Interiér je prostorný a přední sedačky výborně tvarované. Zadní sedák je ale možná až příliš nízko.
Asi tušíte, že bude záležet na tom, zda je v zavazadelníku rezerva, případně jaká. Co je důležité, to je fakt, že Nissan nechce pro český trh provedení pouze se sadou na lepení (u SUV je to docela pochopitelné), takže se nás velmi pravděpodobně hodnota 430 litrů týkat nebude. Když už jsme u zavazadelníku, můžeme zmínit, že se páté dveře vyklápějí o 150 mm výše než tomu bylo dosud.
O designu nového Qashqaie se píše v tiskových zprávách kde co. Zcela nezpochybnitelný je ovšem fakt, že Qashqai s generační obměnou velmi prokoukl. Z obyčejného, byť docela dobře vypadajícho crossoveru, se stal na pohled moderní a dynamický vůz. Samozřejmostí jsou diody, a to dokonce včetně světlometů kompletně složených z LED. Vrcholné výbavy pak používají devatenáctipalcové disky, které autu náramně sluší. Jsou kola na fotkách.
Devatenáctipalcová kola auto sluší, ale posádka dobře ví o každé nerovnosti. Komfortnější šestnáctky samozřejmě nevypadají na autě zdaleka tak dobře.
Zapracovalo se také na aerodynamice. Výsledný údaj má hodnotu 0,32, u verzí kombinujících naftový motor a manuální převodovku najdete v masce aktivní klapky. Ty se v rychlostech nad 30 km/h uzavírají. Otevřou se, pokud je potřeba motor více chladit.
Interiér téměř bez problémů
První dojmy z interiéru? Stejně jako o designu nelze říci nic jiného, než že Nissan udělal velký skok kupředu. Všechno vypadá velmi solidně, vše je maximálně přehledné a jak nad tím vlastně tak přemýšlím, v prvních momentech jsem nehledal vůbec nic. Veškeré ovládací prvky jsou při ruce.
Palubní deska je opět výrazně lepší. Kromě kvalitnějších materiálů potěší také například výše umístěný multimediální systém.
Qashqai bude bodovat určitě místem. Vpředu nelze mít výhrady ani k prostoru, ani k tvaru sedaček jako takových. Strávili jsme v nich nejvíce tři hodiny v kuse a vypadají, že budou velmi pohodlné také na dlouhé cesty. Aby také ne, když Nissan údajně použil k jejich konstruování postupy z NASA. Vzadu rovněž není problém s prostorem, ovšem nesmíte mít v autě obří panoramatické okno. To ubírá z prostoru pro hlavu a vyšší postavy (cca 190 cm) už se začínají hlavou dotýkat.
Na první pohled se zdá, že Nissan získal onen zmiňovaný centimetr nad hlavou cestujících tím, že sedáky umístil níže. Poznáte to hlavně v případě, že budete cestovat ve druhé řadě. Nohy o sedák prakticky opřít nemůžete. Je to škoda, posaz mohl být pohodlnější.
Zavazadelník je z kategorie tak akorát. Nissan udává, že v kombinaci s různým sklápěním zadních opěradel lze docílit až šestnácti různých variant uspořádání. Je to dáno tím, že namísto druhého falešného dna použili konstruktéři dělenou desku. V praxi tudíž máte vrchní díl rozdělený na dva kusy. Osobně si myslím, že to je spíše detail, i když přepážka v zavazadelníku se hodí. Po sklopení zadních opěradel vznikne zcela rovná plocha (pokud máte dvojici desek v horní pozici).