Nissan prodělá na každé výměně akumulátorů pro Leaf

Nissan musí dotovat výměny opotřebovaných akumulátorů elektromobilu Leaf. Skutečně se takový byznys vyplatí?

Důkladná péče o zákazníky je něco, o čem sní každý kupující nového auta. Ale co teprve taková péče, na které sama automobilka prodělává? Rozdává snad Nissan baterky pro elektromobil Leaf zadarmo? Nikoli, ale jsou tak drahé, že jejich výměnu musí dotovat obě strany.

Divíte se, že akumulátor nemá neomezenou životnost jako nádrž na kapalná paliva, dokud ji někdo neprorazí? Nedivte se, normální akumulátor zpravidla ztratí své původní vlastnosti do pěti let. Vždyť to znáte sami se životností „baterky“ ve vlastním autě. Přibližně každých pět let je potřeba ji vyměnit.

Testy | Elektromobily | Nissan

Test Nissan Leaf: Úhel pohledu  

Nissan dává v USA na akumulátory Leafu záruku v délce osm let nebo 160 000 km. U nás je to jen 5 let a 100 000 km! Zákazník ale přesto musí za nové baterie zaplatit, a teď se něčeho podržte, 5499 dolarů, tedy asi 112 000 korun. A to ještě pod tou podmínkou, že vrátí starou sadu baterií k recyklaci. Za tu Nissan uznává zálohu 1000 dolarů (20 400 korun). Nissan také nabízí pronájem nové sady za 100 dolarů na měsíc, ale to prý zákazníci moc nechtějí.

Samotná výměna pak stojí se servisním kitem ještě asi 225 dolarů, což už se jeví vzhledem k pořizovací ceně akumulátorů jako pakatel. S cenou 270 dolarů ze jednu kWh kapacity jsou baterie pro Leaf až nezvykle levné. Jenže to je právě tím, že automobilka výměny dotuje zákazníkům ze svého.

Video | Elektromobily | Byznys | Nissan

Američané začínají kupovat Leaf, Nissan musí navýšit výrobní kapacitu

Bohužel se nepodařilo zjistit, kolik přesně sada akumulátorů stojí, ale říká se, že podobně velké zařízení při dnešních cenách vyjde na zrhuba čtvrt milionu, tedy přes deset tisíc dolarů. Nissan se tedy při každé výměně baterií pro elektromobil Leaf pěkně prohne.

Z pohledu zákazníka je pak zajímavé si to spočítat. Při maximálním možném nájezdu 160 000 km na jednu sadu baterií tak vlastně stojí každý kilometr v přepočtu 73 haléřů. Ono to ale bude mnohem víc, protože ne každý najede s Leafem až 20 000 km za rok, což je asi maximální reálný roční nájezd v případě tohoto elektromobilu.

Pokud bychom počítali se zárukou do 100 000 km jako na našem trhu a se stejnou cenou nových baterií (oficiální ceny na českém trhu zjišťujeme), dostali bychom se na částku 1,12 korun na kilometr. To už je pomalu víc, než kolik stojí provoz auta na CNG. A pak se nedivme, že zákazníci elektromobily ve velkém pořád nechtějí a automobilky se do jejich vývoje nehrnou.

Elektromobily | Názory

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Nissan Micra 1.461
Rok výroby: 2005
Stav: 131 015 km
Cena: 40 000 Kč
Nissan Qashqai 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 68 719 km
Cena: 195 000 Kč
Nissan Micra 1.386
Rok výroby: 2006
Stav: 102 563 km
Cena: 75 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

23.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků