Milí čtenáři, kontrolní otázka: kolik Nissanů Leaf bylo podle vás dodáno americkým zákazníkům v prosinci 2010? Připomeňme, že vůz se tváří jako první dostupný a masově prodejný elektromobil a získal v kampani předcházející jeho vstupu na trh přes 20 000 předobjednávek jen od amerických zákazníků.
Pokud přemýšlíte nad odpovědí v řádu tisíců kusů, jste na omylu. Že by to tedy byly stovky? Ne, bylo přesně 19 (devatenáct) vozů. Takto vypadá masový prodej elektromobilů v praxi...
Důvodem přitom není nezájem zákazníků. Ti by stále rádi svůj Leaf dostali, automobilka jim jej ale není schopna v rozumném čase dodat. Internetem se začaly šiřit všemožné teorie příčiny tohoto stavu od preference japonských zákazníků až po opakované opravy již vyrobených vozů v amerických docích, důvody ale budou zřejmě prostší, jakkoli nemají daleko k těm druhým zmíněným. Nissan dnes dle vyjádření svého zástupce nemá Leafy ani v Japonsku, ani v docích, nemá je nikde - zkátka není s to větší počet Leafů vyrobit. Jako důvody automobilka mj. uvádí i to, že chce dodat zákazníkům co nejlépe fungující produkt. To mezi řádky naznačuje i to, že Nissan stále pracuje na vývoji a do opravdu masové výroby se za jeho současného stavu nechce pouštět.
Realita ale může být jakákoli, od Nissanu jsme se žádného jasného a věrohodné vysvětlení nedočkali, všechna vyjádření příliš voní po marketingu. Můžeme tedy přidat i vlastní konspirační teorii - Nissan prostě tak velké množství Leafů prodávat nechce, pojal jejich nabízení více jako marketing než jako obchod a prodělává i na každém vyrobeném kuse. Tedy ne jen na dřívějších nákladech na vývoj, které by nyní mohl do většího množství vyrobených exemplářů rozpustit, ale i na průběžných nákladech souvisejících s výrobou. Větší prodeje pak znamenají jen větší ztráty a tomu je radno se bránit, i když současná situace jméno Nissanu i Leafu začíná spíše poškozovat...
Ať už je důvodem současného stavu cokoli, otálení s dodávkami zákazníky od jejich zájmu zrazuje. Část z nich již své objednávky zrušila, jiní uvažují o koupi Fordu Focus Electric, který byl představen tento týden a zdá se být Leafu roven. Jedině čas ale ukáže, jak vážně to Nissan s Leafem myslel a jak budou na budoucí stav reagovat již dnes rozhořčení zákazníci...
Nissan Leaf je sice autem roku 2011, ve své garáži jej ale zatím přivítala jen hrstka vyvolených...