Nissan Leaf: prý ho čeká jen skvělá budoucnost

Rozpaky kolem vozu, který se stal v Evropě Autem roku 2011, trvají. Příliš se neprodává, zákazníky nechává chladnými. Nissan proto chystá velké změny.

Tou hlavní je, že od příštího roku bude Nissan Leaf vyráběn v britském Sunderlandu. Odsud bude proudit do evropských prodejen. Další výraznou změnou bude, že dostane „evropštější“ vzhled. A do třetice – sníží se jeho cena. 

"Zapracujeme na tom autě, aby Evropany zaujalo, více vyhovovalo jejich vkusu,“ řekl Colin Lawther, představitel Nissanu v Evropě.

Leaf sice získal v Evropě prestižní cenu Auto roku 2011, ale kritici mu vyčítali mdlý design, že působí neohrabaně. Další výtky směřovaly k nevelkému dojezdu vozu,  (jen 160 kilometrů na jedno nabití). A pak také k tomu, že v některých případech akceleruje „trhavě“.

Představitelé Nissanu řekli, že na tom se pracuje: dojezd bude zvýšen a motor upraven tak, aby byl rozjezd vždy plynulý.  

Snížené náklady

Nissan zahájil prodeje Leafu na vybraných evropských trzích, kde vlády podporují prodeje elektromobilů, loni. Od února roku 2013 začne vyrábět hatchback Leaf v Sunderlandu. Už ho tedy nebude dovážet z Japonska, ze závodu Oppama. Tento krok sníží cenu vozu o třetinu.

Nejlevnější Leaf stojí  ve Velké Británii 25 990 liber (v přepočtu téměř 800 000 korun), vládní příspěvek činí 5000 liber. Podobně velký Qashqai stojí 16 495 liber (v přepočtu zhruba 500 000 korun).

"Hlavním problémem je vysoká cena,“ přiznal Lawther. "Až se začne Leaf vyrábět ve Velké Británii, cena klesne o třetinu." 

Leaf bude v Sunderlandu vyráběn ve stejném závodě jako Qashqai. Podobně to bude i s bateriemi. 

"Devadesát procent všech částí automobilu bude pocházet z Evropy," řekl Lawther. Z Japonska bude dovážen pouze elektrický motor. Představitelé Nissanu však sdělili, že není vyloučeno, že se ve Velké Británii budou později vyrábět i motory pro Leaf. 

Lawther řekl, že Nissan výrazně ušetří na logistice, na nižších dovozních daních a také se oslabí síla japonského jenu. Také zmínil, že se podstatně zkrátí dobařekl, že objednací čas bude redukován na 6-8 týdnů.

Velké plány, chabé výsledky

Nissan plánuje, že bude ročně vyrábět 250 000 Leafů v závodech rozmístěných po celém světě - v Japonsku, Anglii, severní Americe. Už tento rok sjedou první Leafy z výrobní linky  ve Smyrně v Tennessee.

Prodeje Leafu jsou ale zatím bídné. Nissan letos zatím prodal jen 1733 těchto elektromobilů, přitom cíle na rok 2012 měl mnohem ambicióznější - 20 000 až 25 000.

Klepněte pro větší obrázek
Podle JATO Dynamics Nissan loni prodal v Evropě 1728 Leafů.

Ovšem šéf Nissanu Carlos Ghosn o úspěchu nepochybuje. Řekl, že je stále přesvědčený o úspěchu elektromobilů. "V tom přesvědčení mě posiluje spokojenost těch našich zákazníků, kteří si Leaf již pořídili. A věřím, že se již brzy prodeje nových technologií prudce zvýší. Mám nulové pochybnosti o tom, že by nulové emise nezabodovaly.“

 

Nissan Micra 1.461
Rok výroby: 2005
Stav: 131 015 km
Cena: 40 000 Kč
Nissan Qashqai 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 68 719 km
Cena: 195 000 Kč
Nissan Micra 1.386
Rok výroby: 2006
Stav: 102 563 km
Cena: 75 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek