Nissan Leaf: prý ho čeká jen skvělá budoucnost

Rozpaky kolem vozu, který se stal v Evropě Autem roku 2011, trvají. Příliš se neprodává, zákazníky nechává chladnými. Nissan proto chystá velké změny.

Tou hlavní je, že od příštího roku bude Nissan Leaf vyráběn v britském Sunderlandu. Odsud bude proudit do evropských prodejen. Další výraznou změnou bude, že dostane „evropštější“ vzhled. A do třetice – sníží se jeho cena. 

"Zapracujeme na tom autě, aby Evropany zaujalo, více vyhovovalo jejich vkusu,“ řekl Colin Lawther, představitel Nissanu v Evropě.

Leaf sice získal v Evropě prestižní cenu Auto roku 2011, ale kritici mu vyčítali mdlý design, že působí neohrabaně. Další výtky směřovaly k nevelkému dojezdu vozu,  (jen 160 kilometrů na jedno nabití). A pak také k tomu, že v některých případech akceleruje „trhavě“.

Představitelé Nissanu řekli, že na tom se pracuje: dojezd bude zvýšen a motor upraven tak, aby byl rozjezd vždy plynulý.  

Snížené náklady

Nissan zahájil prodeje Leafu na vybraných evropských trzích, kde vlády podporují prodeje elektromobilů, loni. Od února roku 2013 začne vyrábět hatchback Leaf v Sunderlandu. Už ho tedy nebude dovážet z Japonska, ze závodu Oppama. Tento krok sníží cenu vozu o třetinu.

Nejlevnější Leaf stojí  ve Velké Británii 25 990 liber (v přepočtu téměř 800 000 korun), vládní příspěvek činí 5000 liber. Podobně velký Qashqai stojí 16 495 liber (v přepočtu zhruba 500 000 korun).

"Hlavním problémem je vysoká cena,“ přiznal Lawther. "Až se začne Leaf vyrábět ve Velké Británii, cena klesne o třetinu." 

Leaf bude v Sunderlandu vyráběn ve stejném závodě jako Qashqai. Podobně to bude i s bateriemi. 

"Devadesát procent všech částí automobilu bude pocházet z Evropy," řekl Lawther. Z Japonska bude dovážen pouze elektrický motor. Představitelé Nissanu však sdělili, že není vyloučeno, že se ve Velké Británii budou později vyrábět i motory pro Leaf. 

Lawther řekl, že Nissan výrazně ušetří na logistice, na nižších dovozních daních a také se oslabí síla japonského jenu. Také zmínil, že se podstatně zkrátí dobařekl, že objednací čas bude redukován na 6-8 týdnů.

Velké plány, chabé výsledky

Nissan plánuje, že bude ročně vyrábět 250 000 Leafů v závodech rozmístěných po celém světě - v Japonsku, Anglii, severní Americe. Už tento rok sjedou první Leafy z výrobní linky  ve Smyrně v Tennessee.

Prodeje Leafu jsou ale zatím bídné. Nissan letos zatím prodal jen 1733 těchto elektromobilů, přitom cíle na rok 2012 měl mnohem ambicióznější - 20 000 až 25 000.

Klepněte pro větší obrázek
Podle JATO Dynamics Nissan loni prodal v Evropě 1728 Leafů.

Ovšem šéf Nissanu Carlos Ghosn o úspěchu nepochybuje. Řekl, že je stále přesvědčený o úspěchu elektromobilů. "V tom přesvědčení mě posiluje spokojenost těch našich zákazníků, kteří si Leaf již pořídili. A věřím, že se již brzy prodeje nových technologií prudce zvýší. Mám nulové pochybnosti o tom, že by nulové emise nezabodovaly.“

 

Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 116 459 km
Cena: 100 000 Kč
Nissan Micra 1.24
Rok výroby: 2008
Stav: 164 698 km
Cena: 60 000 Kč
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 87 345 km
Cena: 105 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků