Nissan EXA - kouzlo variability

Automobil, který by v jedné konstrukci slučoval přednosti všech druhů karoserií, zůstane navždy jen snem. Nissan se přesto o něco takového pokusil s typem EXA.

Označení EXA se na produktech japonské automobilky Nissan objevilo poprvé v roce 1982. Tehdy se jednalo o dvoudveřové kupé s módními výklopnými předními světlomety, které patřilo do modelové řady s kódovým označením N12 (Pulsar).

Zajímavější je ovšem následující generace s kódovým označením KN13 respektive KEN13. Tyto vozy nesly v Japonsku a Austrálii název Nissan EXA, zatímco v Severní Americe se prodávaly pod názvem Pulsar NX.

Nissan EXA byl na japonský trh uveden v říjnu 1986 a v nabídce vydržel až do roku 1991.

Kupé, kombi nebo kabriolet

K dispozici byly dvě základní verze EXA Coupé a EXA Canopy, obě s 2+2místným interiérem. V obou případech měl Nissan EXA stejně jako předchůdce dvoudveřovou karoserii s výklopnými hlavními světlomety.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Nissan EXA Coupé a Nissan EXA Canopy.

Výměnné panely byly vyrobeny z kombinace plechu a skla, plátna a vinylu (Softback), nebo laminátu a skla. Některé použité stylistické prvky, zejména tvarové řešení zádě kupé a zadních světlometů, prozrazují inspiraci konceptem Nissan NX-21 z roku 1983. Ten však měl vzadu místo klasického pístového motoru plynovou turbínu a do interiéru se nastupovalo velkými bočními dveřmi výklopnými vzhůru.

Velkosériová technika

Vozy Nissan EXA byly zpočátku poháněny výhradně čtyřválcem 1,6 litru s výkonem 88 kW (120 k) v kombinaci s pětistupňovou mechanickou nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Později nabídku doplnila větší jednotka 1,8 litru vyladěná na 93 kW (127 k).

Již z toho je patrné, že Nissan EXA vyráběný výhradně s pohonem předních kol nikdy neměl žádné sportovní ambice.

Klepněte pro větší obrázek

Podvozek s 13“ nebo 14“ koly spoléhal vpředu na vzpěry McPherson, zatímco zadní kola byla zavěšena na svislých vzpěrách s dvojicemi příčných ramen. Hřebenové řízení pracovalo s hydraulickým posilovačem. Zpomalení vozidla měly na starosti kotoučové brzdy s vnitřním chlazením vpředu a v závislosti na modelu a trhu bubnové nebo kotoučové brzdy vzadu.

Pozoruhodný čtyřmístný vůz byl postaven na rozvoru 2430 mm a měl vnější rozměry 4230 x 1680 x 1295 mm. Pohotovostní hmotnost japonské verze základního modelu byla 1060 kg, australské provedení s motorem 1,8 litru vážilo 1145 kg. 


 

Nissan Juke 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 130 600 km
Cena: 189 000 Kč
Nissan Qashqai 1.197
Rok výroby: 2014
Stav: 49 407 km
Cena: 330 000 Kč
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 116 459 km
Cena: 105 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků