Nissan: elektrické řízení „by wire“ v sérii již v roce 2013

27 komentářů

Zelí
31. října • 9:06

Stačí vzpomenout loňskou havárii slavného érbasu, který bez příčiny spadnul z desetikilometrů do moře a piloti mohli kniplovat jak chtěli, protože vlastně řízení jde po drátech a soft si dělá co uzná za vhodné. Výsledek přes 250 mrtvých a slavný érbas dělá, že je všechno OK. Není ...... Do toho krámu bych nesednul i kdyby mi za to platili.

JirkaK
31. října • 13:18

Někdy to ani nemusí být vyloženě porucha. Stačí vzpomenout na dvě havárie z televizního pořadu o leteckých katastrofách. V prvním případě dělali piloti na leteckém dni ve Francii s letadlem kraviny a přivedli ho na samou hranici pádové rychlosti nízko nad zemí. Když potom ale chtěli přidat, nevěděli že řízení "by-wire" bude na plný plyn a plné stoupání reagovat se zpožděním, protože konstruktéři to holt "nějak" ošetřili. Letadlo potom pláclo do lesa. Ve druhém případě ruský pilot posadil za klipl na chvíli svého syna. Jenže ten se opřel o knipl a zkusil s ním zahýbat. Sice byl zapnutý autopilot, ale nikdo nevěděl, že tím se řízení částečně přeplo z autopilota na manuál a nikde se to nesignalizovalo.
To jsou další dvě velké nebezpečí řízení "by-wire". Že jeho konstruktér buď na nějakou situaci pozapomene, nebo ji naopak ošetří víc než by měl. V obou případech potom v mezní situaci způsobí havárii, která by se při klasickém řízení nestala.
Jinak o fatální závadě mechanického řízení u auta, tedy že by například praskla za jízdy hřídel mezi volantem a převodkou, jsem nikdy v životě neslyšel.

echo zulu
3. listopadu • 20:24

Fatálna nehoda, kde za jazdy praskol hriadeľ volantu: Ayrton Senna da Silva, Rothmans(?) Williams Renault(?), Imola, VC San Marina, 1. 5. 1994. Česť jeho pamiatke.

Vzpomínka
31. října • 15:06

Mechanickou závadu na řízení jsem jednou zažil. Kdysi jsme vezli starou Škodu Octavia r.v. 1963 na STK a na cestě jsem musel v jedné zatáčce otočit volantem asi 4x doprava, než to začalo odbočovat. Běžně to reagovalo ihned bez problémů. Na STK žádnou závadu nenašli, ale když jsme s tím pak chtěli zatočit do garáže, tak to zase nešlo. Kola stála na místě i když se volantem otočilo doleva či doprava. Byla to vadná hardy spojka, která spojovala hřídel volantu a převodku řízení. Náhradní hardy spojku jsme pak vymontovali z podobného řízení staré Š1202 na nějakém vrakovišti.
Zkrátka i na mechanickém řízení se může něco vlivem únavy materiálu pokazit. Těžko odhadovat, zda dřív rupne nějaký drátek v moderní elektronice nebo pružný kus plastu (silonu) mezi dvěma kusy železa, jak to bylo u starých Škodovek.

peten
31. října • 16:58

Na Wartburgu 353 sa roztrhla gumova spojka na hriadeli volantu. Mala funkciu podobnu ako kardanovy kriz. Roztrhla sa vsak iba ciastocne, nasledkom toho Wartburg pri odbocovani vpravo isiel namiesto toho dolava do stredu cesty. Esteze brzdy fungovali, skoro som sa pri to pos... . Oproti isiel autobus.

P. Kočí
29. října • 19:14

Kdysi k řízení stačily opratě a povely jako hot, čehý, prr a hyjé. Kdypak se asi dopracujeme k tomuto tradičnímu hlasovému ovládání i u elektrického řízení? ;-)

Vana666
30. října • 7:06

Až bude mít řídicí jednotka v autě inteligenci koně

JirkaK
29. října • 12:16

Za sebe jen můžu říct, že TOHLE NE!!!!
Tohle je přesně ta hranice, za kterou nejsem ochotný jít.
Především nevěřím spolehlivosti podobného systému. Jak je to elektronické, nikdo nikdy neví, kdy to vypadne a přestane fungovat, nebo kdy to někam zatočí samo. Opravy?
Dobrý den, pane servis. mě to auto na chvilku přestalo zatáčet, málem jsem se zabil.
Dobrý den pane. Tak jsem to vaše řízení projet testerem. Žádná chyba tam v registru uložená není. Tak jsem zkusil přehrát softwér a snad to bude dobrý
Druhá věc je právě ten zmíněný přenos od kol. Ten je velice důležitý, jezdit bez toho abych na volantu zpětně cítil po čem jedu a co se děje, včetně těch děr v silnici, je šílenství. Tím se řízení auta mění na počítačovou hru.
A také si vzpomeňte, jak u e-plynu vesměs každý nadává na pomalé nebo "divné" reakce motoru na pedál. A se slzou v oku vzpomíná na staré systémy, kdy byl mezi pedálem a škrtící klapkou jen bowden.

lethal924
6. listopadu • 12:56

Souhlasím. I ten bowden na autě mám:-) Jediné co mám v autě elektrické jsou okna, ale i ty bych nejradši přehodil na švihadla. Ano, mám staré auto, ale má skvělé jízdní vlastnosti a nejpohodlnější sedačky. Je radost jej řídit i se v něm vézt. Té dokonalé odezvy co se mi od něj dostává bych se nikdy nevzdal. Pokud bych někdy měl kupovat jiné auto, můj limit by byl rok 2000, jenže odspodu. novější auto ani za nic - přehoněné motory, spousta kazivých součástek navíc... Potřebuju aby mi auto za jízdy masírovalo bradavky? NE. Potřebuju aby se v něm pohodlně sedělo, pěkně a lehce jelo, topilo či klimatizovalo, navíc maximálně hrálo a navigovalo, což dnes obstará každý telefon

x
29. října • 14:46

Takových už bylo, kteří říkali, že za tuhle hranici už nejdou... Čistě elektronické řízení už mají podstatně složitější věci než auta a spolehlivost se nesnížila, naopak je možné komunikační trasy, řídicí elektroniku i samotné aktivní prvky mnohem lépe zálohovat.A hlavně nedělejte, že mechanika je bezporuchová. Není a také není úplně vždy snadná diagnostika problému. Moc dobře si pamatuju problémy, které na autě řešil můj táta a hlavně jakým způsobem občas hledal závadu. Automechanik nic nenašel (ani za flašku drahýho chlastu) a tak na chalupě auto rozebíral skoro do šroubku, aby našel místo, kam zatékala voda.To, co předvádí Nissan, je celkem předvídatelná cesta, která je vidět všude. Řízení aut bude čím dál více automatizované, zpětná vazba bude mizet (bude to vyhodnocovat elektronika a ta také bude řešit problémy - navíc podstatně rychleji než člověk), postupně zmizí i nutnost řidiče (viz google car). A ač jsem celkem nadšený řidič a rád se projedu po silnicích, kde si zakroutím volantem, tak tuhle cestu velmi vítám. Už aby to byla běžná věc a bylo na silnicích klidněji - většina lidí totiž stejně řídit neumí a ani to nechce umět. Nechtějí řešit nějakou zpětnou vazbu. Automatika to zvládne mnohem lépe než oni. Nemluvě o tom, že velká část tras, které jezdím, je zoufale nudných - přesun po dálnici, poskakování v zácpě, ježdění do obchodu. Tyhle jízdy milerád svěřím automatu.Neočekávám, že to bude okamžitě dokonalé. Bude to zpočátku trpět dětskými nemocemi jako každá nová technologie zavedená do masového provozu, ale je to jednoznačně směr, kterým auta půjdou.A mimochodem - když jsem byl mnohem mladší řidič, tak jsem taky říkal, že nejlepší řízení je bez posilovače a že posilovač je jenom pro slečinky, co neutáhnou volant při parkování. Byl to hodně hloupý názor.

Fantomas
29. října • 15:02

Zajímavý pohled na věc - srovnávat zatékání vody s řízením, které člověk neovládá, jen mu dává pokyny.
Přeju vám, aby vaše budoucí elektronicky ovládané auto nikdy fatálně neselhalo a vy až občas přesednete do klasického auta, abyste nezapomněl, že zase řídíte vy a ne automat ;-)

x
29. října • 15:16

Nechte si demagogii od cesty a začněte myslet. Až mi ukážete, že mechanika nemá žádné nečekané fatální závady, tak se můžeme začít bavit, co vy na to?A jen na okraj - nesedejte nikdy do moderních letadel. Jsou řízeny elektronicky.

JirkaK
30. října • 8:14

Ano, to jsem přesně čekal kdy to někdo vytáhne. Koneckonců, už se to tady mockrát probíralo :-D
Dopravní letadlo má totiž proti osobnímu autu pár zásadních rozdílů.
Především ten jeho řídící systém je trojitě zálohovaný. To znamená, že v něm jsou tři naprosto nezávislé řídící systémy a každý z nich samostatně zajistí plnou ovladatelnost letadla i při výpadku zbylých dvou.
Řídící systém velkého dopravního letadla je sranda v ceně desítek milionů dolarů. Mechanické řízení auta nestojí víc jak deset - dvacet tisíc. Elektronické řízení se bude muset vejít zhruba do stejné ceny, jinak je neprodejné.
A především - letadlo prochází tvrdým systémem pravidelných kontrol po každém letu, případně po určitém počtu letových hodin. Při sebemenším podezření se komponenty mění za nové. Starší auto zpravidla nevidí servis i několik let.
Pokud jde o sedání do dopravního letadla, v něm jsem nikdy neseděl a pravděpodobně nikdy sedět nebudu. Zato jen a pouze já sám rozhoduju o tom, jaké auto si koupím nebo nekoupím. a když říkám, že auto s elektronickým řízením si nikdy nekoupím, tak to prostě znamená že si ho nikdy nekoupím, i kdybych měl na sklonku života jezdit třicetiletým klasickým autem.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
lethal924
6. listopadu • 13:02

Tricetiletym autem jezdim ted. Na sklonku meho zivota tomu autu bude doufam aspon 60 let :-D

Vana666
29. října • 16:30

x: Bylo by hodně naivní si myslet, že elektronika v takových případech funguje jen tak sama od sebe. Tohle elektronické řízení bude nepochybně obsahovat mnohonásobně více mechanických prvků (hydromotory, ventily, regulátory tlaku, různá čidla apod.) než klasické mechanické řešení s jedním pastorkem a jedním hřebenem. A zajímalo by mě jaké fatální závady vlastně má mechanické řízení.

Fantomas
29. října • 15:43

Mám si nechat demagogii, ale ta vaše je v pořádku? U letadla si neumím představit, že by pilot tahal lankem třeba za výškovky. U letadla když je problém, tak je vážný bez ohledu na způsob ovládání. Auto je ale přece něco úplně jiného a můj názor je, že i když něco selže, u mechanického ovládání se dá vždycky něco dělat a řidič ví, že to může nějak ovlivnit. Ale co chcete dělat v případě poruchy v autě, které žádné mechanické propojení ovládacích prvků nemá a vy víte, že nemůžete dělat nic?

Fantomas
29. října • 13:23

Souhlas, výstižně popsáno.
Jen dodám, že pro mě ta hranice už byla překročena před několika lety. Například Mercedes dodával do některých svých modelů elektronicky řízené brzdy. Taky docela sebevražedný systém a jestli se nepletu, v tichosti od toho zase upustil.

Pilot
29. října • 11:46

.. se mi vybavuje úvodní příběhové video z Fallouta I, kde byla reklama na auto s komentářem - "100% analog" ... .. už se to blíží ...... :-)

Stan
29. října • 20:02

Bohužel se to vzdaluje, blíží se "100% digital" :-D
Fallout je dobrej, to zase jo B-]

josephko
29. října • 8:17

Nevzbudzuje to vo mne veľa dôvery. A tie výhody považujem skôr za nevýhody. Ako napríklad odstránenie rázov od kolies. Naopak si myslím, že je dobré, ak vodič aj na volante pocíti, že vbehol do jamy a nabudúce bude dávať lepší pozor.
Jazdiť s pocitom, že elektronika zlyhá v tom najmenej vhodnom okamžiku, nie je moc príjemné. Ak niečo funguje dokonale, tak sú to Murphyho zákony. Jeden z najznámejších: "Ak sa niečo pokaziť môže, tak sa to pokazí. Ak sa niečo pokaziť nemôže, pokazí sa to tiež".
Keď sa hackeri dokážu nabúrať do kardiostimulátora a zapríčiniť smrť jeho nositeľa, tak nebude žiadny problém nabúrať sa do elektronického riadenia. Takže nevhodných ľudí sa už nebude treba zbaviť výbušninou pod autom, ale úpravou softvéru elektronického riadenia. :-D

Ev Lo
29. října • 10:52

To ja bych byl za odstraneni razu a pohybu volandu od kol rad, ale to umel i citroen XM, otazka jestli k tomu doda nisan taky takovy podvozek, ktery v citroenu zvladli a filtroval razy velmi dobre. Neco mi rika, ze i kdyz by chteli, tak to dnesnimi bezpecnostnimi stardy neprojde.

Vana666
29. října • 7:01

Mohl bych vědět v čem spočívají ony energetické ztráty konvenčních mechanických systémů (s elektrickým posilovačem) a proč konkrétně by měl být nový systém úspornější ?
Stejně tak by mě zajímalo co je příčinou zmíněné "pomalé odezvy" mechanického ovládání.

Fantomas
29. října • 9:15

Elektronika zatočí ještě dřív, než řidič pohne volantem :-)

Vana666
29. října • 9:25

Taky by mě zajímalo, jestli tohle vynikající řešení už používají například ve WRC nebo F1. Jeslti je to tak dobré, musí to přinést aspoň pět vteřin na kolo :-/

Pilot
29. října • 11:41

.. tak třeba fly-by-wire se používá od dob F-16 ..
.. ale nevím no, .... možná že za příplatek bude force feedback ... :-D

viper
29. října • 9:45

Zlaté DIRAVI u Citroenu SM nebo CX B-]

asdfgh
29. října • 15:35

B-]

Doporučujeme

Články odjinud