Nissan: elektrické řízení „by wire“ v sérii již v roce 2013

Už během příštího roku hodlá koncern Nissan v sériové produkci vybraných modelů Infiniti zavést plně „elektrifikované“ řízení předních kol.

Mechanická vazba mezi volantem a řídicími koly je neodmyslitelnou součástí prakticky každého dopravního prostředku současnosti. U automobilů se během desítek let vystřídala řada systémů od pastorku s maticí po takřka dokonalý hřebenový mechanizmus a druhá půle dvacátého století se stala svědky zavádění nejrůznějších posilových prostředků snižujících síly na volantu a usnadňujících manévrování.

Testy | Zajímavosti | Život řidiče | Technika | Sportovní auta | Fascinace | Hybridy | Palivo | Infiniti

Test: Infiniti M35h - elektrikář rekordman

V současnosti již, až několik výjimek, byly klasické kapalinové posilovače nahrazeny nerůznějšími kombinacemi čerpadel a elektroniky, které citelně snižují odběr výkonu z pohonné jednotky. Právě posilovače řízení do značné míry ovlivňují jízdní vlastnosti a řiditelnost vozu a věnujeme se jim i v každém testu na AutoRevue.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Schéma klasického řízení s mechanickou vazbou mezi volantem a koly

Pro výrobce jde totiž vždy o ladění kinematiky pohybu předních kol v rámci dynamických změn s účinkem a dávkováním energie ze strany posilovače, jehož výsledkem mohou být prakticky jen kompromisy mezi ovladatelností vozu v nejrůznějších provozních podmínkách, ovládacími silami na volantu, odezvami od přejížděných nerovností a požadavky na spotřebu energie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K bezpečnosti provozu tohoto systému má posloužit kombinace trojice řídicích jednotek a mechanického spojení volantu s řídicími koly skrze spojku

Hlavně z důvodu snižování emisí v posledních letech světové automobilové koncerny vábí možnost zrušit mechanické vazby mezi ovládacími prvky okolo řidiče a komponenty pohonu a ovládání vozidla a nahradit je pouze toky digitálních informací s řízením „by wire“. Tyto snahy nejsou ničím novým a odehrávají se na různých polích, připomeňme například brzdy „po drátu“ Sensotronic u vozů Mercedes-Benz E-Class (W211), od nichž bylo v tichosti upuštěno ve prospěch konvenční soustavy již v rámci faceliftu v roce 2006.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Novinka se má ve vozech Infiniti objevit již v průběhu příštího roku

Mechanické vazby pochopitelně nesou celou řadu problémů a energetických ztrát, ale řidiči nabízejí jakous takous jistotu, že se mu podaří zachovat si nadvládu nad svým vozem za všech okolností. Na druhou stranu se v dohledné době neobejdeme bez dalšího odmazávání těchto vazeb ve prospěch čistě elektronických systémů, jež nabízejí dokonale naprogramované reakce, přesnost a střídmost ve spotřebě energie. Ovšem za předpokladu, že se nic nepokazí…

Již v průběhu roku 2013 hodlá koncern Nissan do běžné produkce vypustit několik modelů své špičkové značky Infiniti, jež nabídnou plně elektronické řízení kol bez mechanické vazby s volantem. Výrobce slibuje kromě snížené spotřeby paliva především rychlejší reakce na pokyny řidiče, přesnější odezvy a odstranění rázů od nerovností vozovky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pokyny volantem jsou peváděny v elektronické signály

Systém Nissanu využívá soustavy celé řady komponent včetně snímače pohybů volantu, řady řídicích jednotek, kamery usnadňující zachovávání jízdy v přímém směru či spojky, která v případě selhání systému zajistí přechod ke konvenčnímu řízení s mechanickou vazbou. Snímače sil na volantu posílají informace k primární, ztrojené řídicí jednotce, jež přenáší impulzy k elektromotorům upravujícím úhel natočení kol.

Odezvy na pokyny řidiče mají být podstatně rychlejší než u konvenčních přímých systémů. Zároveň se do volantu nepřenášejí žádné vlivy od zvlněné vozovky a při nárazech bočních větrů vůz díky kameře sám udržuje jízdu v požadovaném směru, což má prakticky zamezit nutnosti drobných korekcí směru jízdy. Riziko selhání celého systému má být sníženo instalací hned trojice paralelních řídicích jednotek, a i kdyby k němu mělo přeci jen dojít, stále zůstává záloha v podobě mechanického spojení volantu s předními koly skrze spojku. Sepnutí této spojky je ovšem opět řízeno čistě elektronicky...

Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 136 500 km
Cena: 85 000 Kč
Nissan Micra 1.461
Rok výroby: 2005
Stav: 131 015 km
Cena: 47 000 Kč
Nissan Qashqai 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 68 719 km
Cena: 205 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků