Nissan: elektrické řízení „by wire“ v sérii již v roce 2013

Už během příštího roku hodlá koncern Nissan v sériové produkci vybraných modelů Infiniti zavést plně „elektrifikované“ řízení předních kol.

Mechanická vazba mezi volantem a řídicími koly je neodmyslitelnou součástí prakticky každého dopravního prostředku současnosti. U automobilů se během desítek let vystřídala řada systémů od pastorku s maticí po takřka dokonalý hřebenový mechanizmus a druhá půle dvacátého století se stala svědky zavádění nejrůznějších posilových prostředků snižujících síly na volantu a usnadňujících manévrování.

Testy | Zajímavosti | Život řidiče | Technika | Sportovní auta | Hybridy | Fascinace | Palivo | Infiniti

Test: Infiniti M35h - elektrikář rekordman

V současnosti již, až několik výjimek, byly klasické kapalinové posilovače nahrazeny nerůznějšími kombinacemi čerpadel a elektroniky, které citelně snižují odběr výkonu z pohonné jednotky. Právě posilovače řízení do značné míry ovlivňují jízdní vlastnosti a řiditelnost vozu a věnujeme se jim i v každém testu na AutoRevue.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Schéma klasického řízení s mechanickou vazbou mezi volantem a koly

Pro výrobce jde totiž vždy o ladění kinematiky pohybu předních kol v rámci dynamických změn s účinkem a dávkováním energie ze strany posilovače, jehož výsledkem mohou být prakticky jen kompromisy mezi ovladatelností vozu v nejrůznějších provozních podmínkách, ovládacími silami na volantu, odezvami od přejížděných nerovností a požadavky na spotřebu energie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
K bezpečnosti provozu tohoto systému má posloužit kombinace trojice řídicích jednotek a mechanického spojení volantu s řídicími koly skrze spojku

Hlavně z důvodu snižování emisí v posledních letech světové automobilové koncerny vábí možnost zrušit mechanické vazby mezi ovládacími prvky okolo řidiče a komponenty pohonu a ovládání vozidla a nahradit je pouze toky digitálních informací s řízením „by wire“. Tyto snahy nejsou ničím novým a odehrávají se na různých polích, připomeňme například brzdy „po drátu“ Sensotronic u vozů Mercedes-Benz E-Class (W211), od nichž bylo v tichosti upuštěno ve prospěch konvenční soustavy již v rámci faceliftu v roce 2006.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Novinka se má ve vozech Infiniti objevit již v průběhu příštího roku

Mechanické vazby pochopitelně nesou celou řadu problémů a energetických ztrát, ale řidiči nabízejí jakous takous jistotu, že se mu podaří zachovat si nadvládu nad svým vozem za všech okolností. Na druhou stranu se v dohledné době neobejdeme bez dalšího odmazávání těchto vazeb ve prospěch čistě elektronických systémů, jež nabízejí dokonale naprogramované reakce, přesnost a střídmost ve spotřebě energie. Ovšem za předpokladu, že se nic nepokazí…

Již v průběhu roku 2013 hodlá koncern Nissan do běžné produkce vypustit několik modelů své špičkové značky Infiniti, jež nabídnou plně elektronické řízení kol bez mechanické vazby s volantem. Výrobce slibuje kromě snížené spotřeby paliva především rychlejší reakce na pokyny řidiče, přesnější odezvy a odstranění rázů od nerovností vozovky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pokyny volantem jsou peváděny v elektronické signály

Systém Nissanu využívá soustavy celé řady komponent včetně snímače pohybů volantu, řady řídicích jednotek, kamery usnadňující zachovávání jízdy v přímém směru či spojky, která v případě selhání systému zajistí přechod ke konvenčnímu řízení s mechanickou vazbou. Snímače sil na volantu posílají informace k primární, ztrojené řídicí jednotce, jež přenáší impulzy k elektromotorům upravujícím úhel natočení kol.

Odezvy na pokyny řidiče mají být podstatně rychlejší než u konvenčních přímých systémů. Zároveň se do volantu nepřenášejí žádné vlivy od zvlněné vozovky a při nárazech bočních větrů vůz díky kameře sám udržuje jízdu v požadovaném směru, což má prakticky zamezit nutnosti drobných korekcí směru jízdy. Riziko selhání celého systému má být sníženo instalací hned trojice paralelních řídicích jednotek, a i kdyby k němu mělo přeci jen dojít, stále zůstává záloha v podobě mechanického spojení volantu s předními koly skrze spojku. Sepnutí této spojky je ovšem opět řízeno čistě elektronicky...

Nissan Micra 1.461
Rok výroby: 2005
Stav: 131 015 km
Cena: 40 000 Kč
Nissan Qashqai 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 68 719 km
Cena: 195 000 Kč
Nissan Micra 1.386
Rok výroby: 2006
Stav: 102 563 km
Cena: 75 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

včera | Stanislav Kolman | 3 příspěvky
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků