Nissan ECO Pedal: vlastní cesta k šetrnosti?

„Aktivní pedál” plynu Nissanu bude řidiči zamezovat v příliš neúsporné jizdě. Jde jen o otravnou pomůcku, nebo užitečnou věc?

Zatímco většina ostatních výrobců se snaží snižovat spotřebu svých vozidel redukováním hmotnosti, zmenšováním objemu agregátů, nebo vylepšováním aerodynamiky, Nissan si zvolil vlastní cestu. Snižování spotřeby nechává na samotném řidiči, jemuž bude při ekonomické jízdě asistovat nový systém ECO Pedal. Celý princip spočívá v elektronickém systému, který sleduje aktuální spotřebu a řidičovou práci s plynovým pedálem. Cílem je, aby řidič dosáhl optimum, při němž je jízda za aktuálních podmínek co nejekonomičtější a podle slov vývojářů, se při použití tohoto systému snižuje celková spotřeba o 5 až 10 procent.

Jak už bylo zmíněno, systém sleduje dva hlavní faktory, dle kterých hned vyhodnocuje, při které poloze plynového pedálu bude jízda co nejšetrnější a kromě toho si systém všímá i další vedlejší údaje. Součástí je třeba podrobní počítaní spotřeby, udání přesné rychlosti, při které bude spotřeba co nejnižší, nebo vypočítá nejvhodnějšího způsobu rozbíhání. Až do této chvíle bychom mohli tento systém označit za celkem benevolentní a užitečný, vždyť je jen na řidiči, zda chce jezdit jen z jakési nutnosti za co nejnižší cenu, nebo si chce chvíle za volantem zpestřit trochu rychlejší a dynamičtější jízdou. To ale při použití tohoto systému nebude možné, protože plynový pedál začne při neekonomické jízdě tlačit zpět do „ekonomické polohy“, avšak i navzdory tomuto tlaku bude možné zatlačit pedál blíže k podlaze (třeba při předjíždění). Jednodušeji řečeno plynový pedál bude působit protikladem tak, abychom jezdili úsporně a motor nevytáčeli, a aby kontrolka ECO na otáčkoměru svítila zeleně. Touto vlastností se systém řadí mezi ty, které vládu řidiče nad vozidlem značně omezují a je jen na každém z nás, zda dovolí, aby mu do řízení „kecal“ nějaký elektronický přístroj.  

Snad nejlepší na celém systému je to, že se dá vypnout a tak, když vás „jízda na spotřebu“ přestane bavit, stačí stlačit tlačítko a opět se můžete stát pánem svého vozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Protivný pedál od Nissanu: horší než tchýně?
Nissan Patrol 2.953
Rok výroby: 2003
Stav: 211 007 km
Cena: 175 000 Kč
Nissan Juke 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 130 600 km
Cena: 194 000 Kč
Nissan Qashqai 1.598
Rok výroby: 2007
Stav: 129 441 km
Cena: 164 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek