15
Fotogalerie

Nissan 360 živě: Řídili jsme Leaf Nismo RC, první závodní elektromobil

Kapitoly článku:


Když na semaforu pod cedují Start naskočí zelená a já pořádně propnu pravou nohu v kotníku, je to... Minulý týden jsem testoval Panameru Turbo a pohonem všech kol a systémem Launch Control. Uměla se odpíchnout z místa zatraceně rychle, ale tenhle stodevítikoňový Nissan je pocitově ještě rychlejší. Alespoň na prvních dvaceti metrech. Závodní slicky zatížené hmotou baterií promění okamžitý nástup síly elektromotoru v ohromující teleportační efekt, který vám sestěhuje vnitřnosti v břišní dutině dozadu k páteři a hlavu bezohledně zarazí do opěrky.

O elektromobilech se traduje, že jsou neslyšné, ale v tomhle Leafu ticho rozhodně není. Slyšíte, jak se na pneumatiky lepí drobné kamínky a zase z nich odpadávají, jak vzduch sviští okolo střechy a proplétá se skulinami v karbonové karoserii. Nad tím vším se vznáší bzučení elektromotoru a kvílení hnacího řetězce.

Držím plyn tak dlouho před první šikanu, jak mi odvaha dovolí, ale samozřejmě začnu brzdit příliš brzy, jako se vám to stane vždycky, když po dlouhé době řídíte závodní auto se závodními pneumatikami. Pedál bez posilovače má tuhý chod a naprosto precizní odezvu a řízení je neuvěřitelně strmé, takže Nismo RC se protáhne sekvencí levé a pravé zatáčky způsobem, který dopřeje vaším vnitřnostem rychlý výlet po všech zákoutích břišní dutiny.

Přichází dlouhá levá zatáčka, do které se Nissan hrne trošku přes přední kola, ale stačí je jemně usadit neznatelným povolením plynu a můžete opět akcelerovat naplno. 280 newtonmetrů nepředstavuje pro lepkavé obutí bez vzorku žádnou výzvu. Naznačený drift při brutálním výjezdu ze šikany skončí dřív, než začne, jakmile lepivost gumy zvítězí nad silou elektřiny.

Pokud přece jen překonáte meze přilnavosti, stane se to spíš během rychlé změny směru s razantním přesunem těžiště, kdy se smýknou všechna čtyři kola současně.

Řízení má úžasnou zpětnou vazbu. Díky strmému převodu se protahujete šikanami jen lehkými pohyby předloktí. Volant v počáteční fázi oblouku nejprve tuhne a tuhne, jak roste příčné zatížení pneumatik, než mírné nadlehčení začne signalizovat zárodek nedotáčivosti. Jestli jste někdy řídili staré Porsche, dokážete si ten pocit přesně představit.

Vymezené jedno kolo na krátké trati končí až příliš rychle. Je čas dopřát přihlížejícím další nedůstojnou podívanou, když se nemotorně soukám z karbonové kombky, a utřídit si dojmy. Tento Nissan Leaf bezpochyby nepředstavuje bezprostřední budoucnost motoristického sportu. Stejně jako v silničních elektromobilech je kapacita a hmotnost baterií omezujícím faktorem, který se dosud nepodařilo uspokojivě vyřešit. Ale díky Nismu RS můžeme už teď tušit, že až doba elektrických závodních aut jednou nastane, rozhodně to nebude nuda – přinejmenším pro ty, kdo budou sedět za jejich volantem.

Na akci Nissan 360 jsme si také prohlédli nový levný hatchback Datsun Go a projeli se autem, které samo parkuje, mění jízdní pruhy, dává přednost a vyhýbá se chodcům

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradí Nissan Česká republika.

Technické údaje: Nissan Leaf Nismo RC

Rok
2012
Nejvyšší výkon
80 kW (109 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
2 730 až 9 800 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
280 Nm při 1 až 2 730 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6,9 s
Nejvyšší rychlost
150 km/h
Hmotnost: provozní
932 kg
Rozvor náprav
2 600 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 465 × 1 942 × 1 212 mm
 

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud