Nissan 360 živě: Řídili jsme Leaf Nismo RC, první závodní elektromobil

Okruhový Leaf se snaží ukázat, že i elektromobily mohou být rychlé a vzrušující.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Na startovní čáře
  2. Jízdní dojmy, 2x Video, Technické údaje

Nissan Leaf patrně znáte nebo jste o něm aspoň slyšeli i vy, kterým jsou elektromobily naprosto lhostejné. První sériově vyráběný osobní elektromobil se po nedávném faceliftu začal prodávat už i v ČR, redakční test můžete očekávat v nejbližších týdnech. Leaf s nulovými emisemi v místě provozu je takový dobrý soused – kdyby byl člověk, třídil by odpad, vyjadřoval se kultivovaně a v neděli uklízel odpadky okolo domu. Ostatní by se mu tiše posmívali, ale v duchu by byli rádi, že mají za souseda zrovna jeho.

Leaf má ale i bratrance divočejší nátury. S potentovanými pažemi, chlupatou hrudí a vytrénovanými bicepsy. Jmenuje se Leaf Nismo RC a po několik nezapomenutelných desítek sekund mi dělal společnost na akci Nissan 360 v jižní Kalifornii, kde japonská automobilka představuje novinářům z celého světa šířku svého výrobního programu, hloubku technické kompetence a plány pro nejbližší budoucnost. Leaf Nismo RC je závodní auto.

Tedy, závodní. Ono by vlastně závodit nemohlo, protože neodpovídá specifikaci žádné z existujících závodních sérií. A s plnými bateriemi vydrží maximálně dvacet minut ostrého závodního tempa. My jsme si všimli, že Leafy Nismo RC jezdící na základně El Toro se nenápadně střídaly ještě častěji. Na tom však nezáleží. Ambicí Nissanu bylo tímto konceptem dokázat, že elektrický pohon a požadavky na okruhový závodní speciál se v principu nevylučují.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Leaf Nismo RC kombinuje pohon Leafu s karbonovým monokokem; nastupuje se do něj stejně obtížně jako do „pravých“ závoďáků

Při nasedání rozhodně nemáte pocit, že byste lezli do čehokoli jiného než čistokrevného závoďáku. Když vám otevřou dveře (jsou z karbonu a v ruce neváží skoro nic), musíte překročit pravou nohou práh široký několik desítek centimetrů a potom se sevřít jako mušle, aby zadek vklouzl na sedadlo a hlava nenarazila do nebezpečně nízké trubky ochranného rámu. Nakonec přehodíte přes práh dovnitř levou nohu – a je to.

Já postavou připomínám spíš typického Američana než typického závodníka, proto nástupní proces v mém případě... řekněme, že postrádá eleganci. A vypasené pozadí se vměstná do uzounké anatomické skořepiny tak natěsno, že bych snad ani nepotřeboval bezpečnostní pás. Ale je tu, samozřejmě pětibodový. Asistent mi pomáhá s připoutáním a nasazuje volant.

Karbon, kam se podíváte

Prostředí je čistě závodní. Když se rozhlédnete okolo sebe, vidíte odhalenou strukturu uhlíkových vláken na podlaze, jednoduché „palubce“ i masivních prazích. „Vana“, ve které sedíte, je vyrobená kompletně z karbonu. Za malým, Alcantarou potaženým a v dolní části věnce zploštělým volantem vykukuje sdružený přístroj zobrazující otáčky elektromotoru, předpokládaný dojezd a další provozní údaje.

S lopatkami, boky i stehny pevně zapasovanými do sedačky se cítím stejně nervózní jako na startu opravdového závodu, ačkoliv mě čeká jen jedno kolo mezi kuželkami rozloženými na ploše nepoužívaného letiště. A „pod kapotou“ mám pouhých 109 koní. Synchronní elektromotor i lithium-ion baterie totiž pocházejí ze silničního Leafu. Tady jsou ovšem uloženy mezi kokpitem a zadní nápravou a přes jednostupňovou převodovku roztáčejí zadní, nikoliv přední kola.

Nissan tvrdí, že Leaf Nismo RC má hmotnost rozloženou mezi nápravy v poměru 50:50.

Zajímavosti | Elektromobily | Video | Americká auta | Tesla | Názory

Může elektromobil driftovat? Model S dokázal, že ano

Drobný chlapík na sedadle instruktora prohodí pár povzbuzujících slov a přepne páčku na středovém panelu z polohy N do F. Když uvolním pedál brzdy a jemně ťuknu do plynu, Nismo RC se dá do pohybu. Jemně a téměř neslyšně jako každý elektromobil. Odněkud z útrob se ozývá charakteristické „trolejbusové“ hvízdání.

Auto váží 932 kg, což znamená poměr výkonu hmotnosti asi 117 koní na tunu. Tedy nijak výjimečná hodnota, vždyť i Octavia RS TDI je na tom lépe. Octavia ovšem nemá motor, který by dodával veškerý točivý moment už od nulových otáček.

Následující kapitola
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 136 500 km
Cena: 85 000 Kč
Nissan Micra 1.461
Rok výroby: 2005
Stav: 131 015 km
Cena: 47 000 Kč
Nissan Qashqai 1.995
Rok výroby: 2008
Stav: 68 719 km
Cena: 205 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků