Nissan 360 živě: Řídili jsme Leaf Nismo RC, první závodní elektromobil

Okruhový Leaf se snaží ukázat, že i elektromobily mohou být rychlé a vzrušující.
Seznam kapitol
  1. Úvod; Na startovní čáře
  2. Jízdní dojmy, 2x Video, Technické údaje

Nissan Leaf patrně znáte nebo jste o něm aspoň slyšeli i vy, kterým jsou elektromobily naprosto lhostejné. První sériově vyráběný osobní elektromobil se po nedávném faceliftu začal prodávat už i v ČR, redakční test můžete očekávat v nejbližších týdnech. Leaf s nulovými emisemi v místě provozu je takový dobrý soused – kdyby byl člověk, třídil by odpad, vyjadřoval se kultivovaně a v neděli uklízel odpadky okolo domu. Ostatní by se mu tiše posmívali, ale v duchu by byli rádi, že mají za souseda zrovna jeho.

Leaf má ale i bratrance divočejší nátury. S potentovanými pažemi, chlupatou hrudí a vytrénovanými bicepsy. Jmenuje se Leaf Nismo RC a po několik nezapomenutelných desítek sekund mi dělal společnost na akci Nissan 360 v jižní Kalifornii, kde japonská automobilka představuje novinářům z celého světa šířku svého výrobního programu, hloubku technické kompetence a plány pro nejbližší budoucnost. Leaf Nismo RC je závodní auto.

Tedy, závodní. Ono by vlastně závodit nemohlo, protože neodpovídá specifikaci žádné z existujících závodních sérií. A s plnými bateriemi vydrží maximálně dvacet minut ostrého závodního tempa. My jsme si všimli, že Leafy Nismo RC jezdící na základně El Toro se nenápadně střídaly ještě častěji. Na tom však nezáleží. Ambicí Nissanu bylo tímto konceptem dokázat, že elektrický pohon a požadavky na okruhový závodní speciál se v principu nevylučují.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Leaf Nismo RC kombinuje pohon Leafu s karbonovým monokokem; nastupuje se do něj stejně obtížně jako do „pravých“ závoďáků

Při nasedání rozhodně nemáte pocit, že byste lezli do čehokoli jiného než čistokrevného závoďáku. Když vám otevřou dveře (jsou z karbonu a v ruce neváží skoro nic), musíte překročit pravou nohou práh široký několik desítek centimetrů a potom se sevřít jako mušle, aby zadek vklouzl na sedadlo a hlava nenarazila do nebezpečně nízké trubky ochranného rámu. Nakonec přehodíte přes práh dovnitř levou nohu – a je to.

Já postavou připomínám spíš typického Američana než typického závodníka, proto nástupní proces v mém případě... řekněme, že postrádá eleganci. A vypasené pozadí se vměstná do uzounké anatomické skořepiny tak natěsno, že bych snad ani nepotřeboval bezpečnostní pás. Ale je tu, samozřejmě pětibodový. Asistent mi pomáhá s připoutáním a nasazuje volant.

Karbon, kam se podíváte

Prostředí je čistě závodní. Když se rozhlédnete okolo sebe, vidíte odhalenou strukturu uhlíkových vláken na podlaze, jednoduché „palubce“ i masivních prazích. „Vana“, ve které sedíte, je vyrobená kompletně z karbonu. Za malým, Alcantarou potaženým a v dolní části věnce zploštělým volantem vykukuje sdružený přístroj zobrazující otáčky elektromotoru, předpokládaný dojezd a další provozní údaje.

S lopatkami, boky i stehny pevně zapasovanými do sedačky se cítím stejně nervózní jako na startu opravdového závodu, ačkoliv mě čeká jen jedno kolo mezi kuželkami rozloženými na ploše nepoužívaného letiště. A „pod kapotou“ mám pouhých 109 koní. Synchronní elektromotor i lithium-ion baterie totiž pocházejí ze silničního Leafu. Tady jsou ovšem uloženy mezi kokpitem a zadní nápravou a přes jednostupňovou převodovku roztáčejí zadní, nikoliv přední kola.

Nissan tvrdí, že Leaf Nismo RC má hmotnost rozloženou mezi nápravy v poměru 50:50.

Zajímavosti | Video | Americká auta | Elektromobily | Názory | Tesla

Může elektromobil driftovat? Model S dokázal, že ano

Drobný chlapík na sedadle instruktora prohodí pár povzbuzujících slov a přepne páčku na středovém panelu z polohy N do F. Když uvolním pedál brzdy a jemně ťuknu do plynu, Nismo RC se dá do pohybu. Jemně a téměř neslyšně jako každý elektromobil. Odněkud z útrob se ozývá charakteristické „trolejbusové“ hvízdání.

Auto váží 932 kg, což znamená poměr výkonu hmotnosti asi 117 koní na tunu. Tedy nijak výjimečná hodnota, vždyť i Octavia RS TDI je na tom lépe. Octavia ovšem nemá motor, který by dodával veškerý točivý moment už od nulových otáček.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod; Na startovní čáře
  2. Jízdní dojmy, 2x Video, Technické údaje
Nissan Juke 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 130 600 km
Cena: 189 000 Kč
Nissan Qashqai 1.197
Rok výroby: 2014
Stav: 49 407 km
Cena: 330 000 Kč
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 116 459 km
Cena: 105 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků