Nissan 300 ZX (1984): úspěšné pokračování velké tradice

V modelovém roce 1984 debutoval zcela nový model Nissan ZX 300 (Z31). Vyráběl se do roku 1989 a pro značku Nissan se stal skutečným prodejním úspěchem.
Seznam kapitol
  1. Pevné základy, Nedbalá elegance, Komfortní interiér, Videa
  2. Bohatá výbava, Adaptivní tlumiče pérování, Technické údaje

Pevné základy

Od premiéry legendárního kupé Datsun 240Z tehdy uplynulo třináct let a pro zájemce o elegantní, moderní, komfortní a sportovně střižené vozy byla připravena zcela nová konstrukce. Typ 240Z se stal počátkem úspěšného tažení a dočkal se řady dalších odvozených modelů, přičemž „řada Z“ slavila již v roce 1983 překročení hranice jednoho milionu vyrobených vozů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jeden z prvních vozů Datsun 300 ZX v testu amerického magazínu Car and Driver

V rámci kategorie sportovních vozů šlo tehdy o rekordní úspěch, ovšem je třeba dodat, že do „řady Z“ výrobce počítal už vozy S 211 Sports (1959) a Fairlady (1960). Typy 300 ZX se v Japonsku prodávaly právě pod jménem Fairlady, přičemž na exportních trzích byly tyto vozy známé pod značkami Nissan i Datsun. Po celou dobu produkce si však automobily Z zachovaly typickou siluetu nízké karoserie s dlouhou kapotou a originální a výraznou stylizací přídě.

Retro | Nissan | Datsun

Datsun 240Z: další čtyřicátník slaví

Objemy motorů se postupně zvyšovaly a od původní hodnoty 1,2 l pokračovaly přes mety 2,0, 2,4 a 2,6 l až k objemu 2,8 l (1978), přičemž alternativně bylo k mání i přeplňování. V roce 1983 byl představen zcela nový 300 Z (Z31), což bylo v roce, kdy automobilka Nissan slavila 50. výročí svého založení. Na počátku kalendářního rolku 1984 pak byl zahájen export luxusních verzí 300 ZX, jež se začaly prodávat i v Evropě. Pod jménem Datsun ZX 300 se novinka v roce 1984 objevila dokonce i na východoněmeckém veletrhu v Lipsku, kde se s ním mohli seznámit i obyvatelé zemí Východního bloku.

Nedbalá elegance

Nový Nissan 300 ZX v roce 1984 zaujal nízkou karoserií (jen 1 310 mm) s dlouhou kapotou a překvapivě jednoduchými liniemi, díky nimž tento vůz nepřipomínal žádnou konkurenci. Zástavba motoru kompaktnějších rozměrů (namísto řadového nastoupil šestiválec vidlicový) umožnila při zachování shodného rozvoru náprav zkrácení přídě o 80 mm a zvětšení prostoru pro cestující. Z téhož důvodu bylo možno dále snížit výšku přídě, což přispělo ke snížení aerodynamického odporu na Cx=0,31.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model 300 ZX nastoupil do prodejů v roce, v němž automobilka Nissan slavila své 50. narozeniny 

Maska chladiče zcela zmizela, přístup vzduchu k sání a chladičům byl koncentrován do nízké mřížky ve spodní části nárazníku, který byl stejně jako ten zadní opticky vestavěn do obrysu karoserie. Výrazným prvkem se stal pár výklopných hlavních světlometů, jež ale nebyly oproti zvyklostem ani při plném sklopení zcela skryty zrakům pozorovatelů.

Přístup k prostoru pro zavazadla byl pohodlný rozměrnou výklopnou stěnou, jež se zdvihala i s celým zadním oknem, standardně doplněným vyhříváním a stěračem s ostřikovačem. Za zvláštní zmínku ale stojí takzvaná „T-střecha“ s dvojicí odnímatelných dílů nad hlavami cestujících. Ukládat je bylo možno do zvláštních schránek v zavazadlovém prostoru a 300 ZX byl zřejmě vůbec jediným automobilem své doby, jenž byl podobným prvkem opatřen standardně.

Komfortní interiér

Dlouhé boční dveře umožňovaly pohodlný přístup k rozměrným a všestranně stavitelným předním sedadlům, samozřejmě při zohlednění nízké stavby celé karoserie. Zadní sedadla byla sice anatomicky náznakově tvarována, ale v duchu formule 2+2 poskytovala pouze omezený jízdní komfort. Bylo možno sklápět je v symetrickém dělení vpřed pro zvětšení objemu zavazadlového prostoru, případně je z vozu zcela vyjmout.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pracoviště řidiče bylo velmi dobře a přehledně vybaveno

Přední sedadla byla standardně opatřena stavitelnými hlavovými opěrkami a tříbodovými navíjecími bezpečnostními pásy. V podélném směru byla posuvná v rozmezí 200 mm, to u řidiče navíc nabízelo úpravu tuhosti přední části sedáku a polštářování bederní opory a okrajů opěráku. Pracoviště řidiče bylo vybaveno navýsost komfortně, takže Nissan 300 ZX budil ve své době tendence k porovnávání s plnohodnotnými vozy třídy GT.

Před dvouramenným volantem se nacházel rozměrný, účinně stíněný přístrojový štít s dominantními, snadno čitelnými stupnicemi tachometru a otáčkoměru doplněnými samozřejmě palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny. Toto řešení patří dodnes k těm nejlépe osvědčeným, 300 ZX navíc již v té době nabízel hned dvojici denních počítadel ujeté vzdálenosti.

Následující kapitola
Nissan Micra 1.386
Rok výroby: 2006
Stav: 102 563 km
Cena: 75 000 Kč
Nissan Juke 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 130 600 km
Cena: 189 000 Kč
Nissan Qashqai 1.598
Rok výroby: 2007
Stav: 129 441 km
Cena: 164 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 54 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků