Nissan 300 ZX (1984): úspěšné pokračování velké tradice

V modelovém roce 1984 debutoval zcela nový model Nissan ZX 300 (Z31). Vyráběl se do roku 1989 a pro značku Nissan se stal skutečným prodejním úspěchem.
Seznam kapitol
  1. Pevné základy, Nedbalá elegance, Komfortní interiér, Videa
  2. Bohatá výbava, Adaptivní tlumiče pérování, Technické údaje

Pevné základy

Od premiéry legendárního kupé Datsun 240Z tehdy uplynulo třináct let a pro zájemce o elegantní, moderní, komfortní a sportovně střižené vozy byla připravena zcela nová konstrukce. Typ 240Z se stal počátkem úspěšného tažení a dočkal se řady dalších odvozených modelů, přičemž „řada Z“ slavila již v roce 1983 překročení hranice jednoho milionu vyrobených vozů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jeden z prvních vozů Datsun 300 ZX v testu amerického magazínu Car and Driver

V rámci kategorie sportovních vozů šlo tehdy o rekordní úspěch, ovšem je třeba dodat, že do „řady Z“ výrobce počítal už vozy S 211 Sports (1959) a Fairlady (1960). Typy 300 ZX se v Japonsku prodávaly právě pod jménem Fairlady, přičemž na exportních trzích byly tyto vozy známé pod značkami Nissan i Datsun. Po celou dobu produkce si však automobily Z zachovaly typickou siluetu nízké karoserie s dlouhou kapotou a originální a výraznou stylizací přídě.

Retro | Nissan | Datsun

Datsun 240Z: další čtyřicátník slaví

Objemy motorů se postupně zvyšovaly a od původní hodnoty 1,2 l pokračovaly přes mety 2,0, 2,4 a 2,6 l až k objemu 2,8 l (1978), přičemž alternativně bylo k mání i přeplňování. V roce 1983 byl představen zcela nový 300 Z (Z31), což bylo v roce, kdy automobilka Nissan slavila 50. výročí svého založení. Na počátku kalendářního rolku 1984 pak byl zahájen export luxusních verzí 300 ZX, jež se začaly prodávat i v Evropě. Pod jménem Datsun ZX 300 se novinka v roce 1984 objevila dokonce i na východoněmeckém veletrhu v Lipsku, kde se s ním mohli seznámit i obyvatelé zemí Východního bloku.

Nedbalá elegance

Nový Nissan 300 ZX v roce 1984 zaujal nízkou karoserií (jen 1 310 mm) s dlouhou kapotou a překvapivě jednoduchými liniemi, díky nimž tento vůz nepřipomínal žádnou konkurenci. Zástavba motoru kompaktnějších rozměrů (namísto řadového nastoupil šestiválec vidlicový) umožnila při zachování shodného rozvoru náprav zkrácení přídě o 80 mm a zvětšení prostoru pro cestující. Z téhož důvodu bylo možno dále snížit výšku přídě, což přispělo ke snížení aerodynamického odporu na Cx=0,31.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model 300 ZX nastoupil do prodejů v roce, v němž automobilka Nissan slavila své 50. narozeniny 

Maska chladiče zcela zmizela, přístup vzduchu k sání a chladičům byl koncentrován do nízké mřížky ve spodní části nárazníku, který byl stejně jako ten zadní opticky vestavěn do obrysu karoserie. Výrazným prvkem se stal pár výklopných hlavních světlometů, jež ale nebyly oproti zvyklostem ani při plném sklopení zcela skryty zrakům pozorovatelů.

Přístup k prostoru pro zavazadla byl pohodlný rozměrnou výklopnou stěnou, jež se zdvihala i s celým zadním oknem, standardně doplněným vyhříváním a stěračem s ostřikovačem. Za zvláštní zmínku ale stojí takzvaná „T-střecha“ s dvojicí odnímatelných dílů nad hlavami cestujících. Ukládat je bylo možno do zvláštních schránek v zavazadlovém prostoru a 300 ZX byl zřejmě vůbec jediným automobilem své doby, jenž byl podobným prvkem opatřen standardně.

Komfortní interiér

Dlouhé boční dveře umožňovaly pohodlný přístup k rozměrným a všestranně stavitelným předním sedadlům, samozřejmě při zohlednění nízké stavby celé karoserie. Zadní sedadla byla sice anatomicky náznakově tvarována, ale v duchu formule 2+2 poskytovala pouze omezený jízdní komfort. Bylo možno sklápět je v symetrickém dělení vpřed pro zvětšení objemu zavazadlového prostoru, případně je z vozu zcela vyjmout.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pracoviště řidiče bylo velmi dobře a přehledně vybaveno

Přední sedadla byla standardně opatřena stavitelnými hlavovými opěrkami a tříbodovými navíjecími bezpečnostními pásy. V podélném směru byla posuvná v rozmezí 200 mm, to u řidiče navíc nabízelo úpravu tuhosti přední části sedáku a polštářování bederní opory a okrajů opěráku. Pracoviště řidiče bylo vybaveno navýsost komfortně, takže Nissan 300 ZX budil ve své době tendence k porovnávání s plnohodnotnými vozy třídy GT.

Před dvouramenným volantem se nacházel rozměrný, účinně stíněný přístrojový štít s dominantními, snadno čitelnými stupnicemi tachometru a otáčkoměru doplněnými samozřejmě palivoměrem a teploměrem chladicí kapaliny. Toto řešení patří dodnes k těm nejlépe osvědčeným, 300 ZX navíc již v té době nabízel hned dvojici denních počítadel ujeté vzdálenosti.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Pevné základy, Nedbalá elegance, Komfortní interiér, Videa
  2. Bohatá výbava, Adaptivní tlumiče pérování, Technické údaje
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 116 459 km
Cena: 100 000 Kč
Nissan Micra 1.24
Rok výroby: 2008
Stav: 164 698 km
Cena: 60 000 Kč
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 87 345 km
Cena: 105 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků