„Nikdy se nevzdávej,“ říkal Louis Chevrolet. Americká legenda je tu 100 let

Chevrolet oslavil sto let svého trvání. Je celosvětově největší značkou koncernu General Motors s ročním prodejem 4,2 milionů vozů ve 130 zemích.

„Chevy“ píše již sto let jedinečný příběh, který je plný zvratů, jednou je společnost nahoře, podruhé dole. Za tu dobu se Chevrolet stal jednou z ikonických amerických značek. Dnes má stejný zvuk jako Coca-Cola, McDonald´s, Microsoft, Google.

„Značka Chevrolet je dnes v nejlepší kondici za poslední desetiletí,“ řekl Bob Lutz, bývalý předseda představenstva General Motors. „Až v posledních deseti patnácti letech se z ní stala opravdu globální značka. A nyní je to nejrychleji se rozvíjející značka na světě.“

Živoucí příklad

Málokdo si dnes asi uvědomuje, že značka byla pojmenována po skutečné osobě. Tou byl Louis Chevrolet, jeden z nejrychlejších závodníků počátku 20. století. Tento švýcarský emigrant chvíli držel rekord, zajel se svým vozem rychlostí 178 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Dřevní doba. Jedním z prvních úspěšných modelů byl 1928 Chevrolet AB Tourer.

Značka se rychle profilovala, Američany chytla. A to nejen svými vozy, ale i svojí filozofií. Slogany „See the USA in your Chevrolet“ a „Like a Rock“ je oslovily.

Chevrolet se od počátku snažil nabízet vozy za konkurenceschopnou cenu, dbal na to, aby byly stylové a spolehlivé. Corvette – jeden z nejdražších vozů v jeho nabídce – toho byl dobrý příklad. Podobné modely ostatních značek stály dvakrát více.

Součást americké kultury

O značce se zpívá ve více než sto písních. Největší vliv měla pravděpodobně v 50. a 60. letech. V roce 1953 Chevrolet představil model Corvette, dostupnou verzi opravdu ostrého sporťáku.

Klepněte pro větší obrázek
Jak krátce charakterizovat Chevrolet? Postačí jen dvě slova: chrom a svaly. Na snímku je 1963 Corvette Sting Ray.

V roce 1966 se objevilo na scéně Camaro, jedno z „muscle cars“, a zapojilo se do války s podobnými modely Fordu a Chrysleru. V roce 1963 byla značka tak populární, že jedno ze tří aut prodaných v USA bylo Chevrolet.

Ovšem v 80. a 90. letech se to pokazilo. Pro značku nastala doba temna. SUV a nákladní vozy se prodávaly stále dobře, ale prodeje osobních aut padly.

Důvodem bylo to, že GM se zdráhalo investovat do odvážných projektů, které by zaujaly zákazníky. Namísto toho opatrní manažeři vrhali na trh vozy nevýrazné a nudné - třeba modely Chevy Caprice, Monte Carlo a Chevy Lumina. O Caprice se posměvačně hovořilo jako o „přerostlé plážové velrybě“.

Obrat k lepšímu

Během posledních deseti let však došlo k zmrtvýchvstání. Proměnil se styl automobilů. Kritici se třeba rozplývali nad novým modelem Cruze, velebili ho, že konečně má Chevrolet auto, které může úspěšně soupeřit s těmi nejlepšími malými asijskými auty.

Hitem se stal i elektrický automobil Volt s prodlouženým dojezdem. Ten se ještě ani pořádně nezačal prodávat a už byl zvolen severoamerickým osobním automobilem roku. Dokazuje, že Chevrolet je schopen jít s dobou. Tradičně bodují i sportovní a „muscle cars“. Camaro stále probouzí vášně. A „muziku tvrdí“ i SUV a nákladní auta.

Klepněte pro větší obrázek
Chevrolet prodal za sto let více než 200 milionů vozů. Mezi nimi byl i tento model Camaro Transformers z roku 2010. 

Ovšem to neznamená, že by značku Chevrolet nepotkaly problémy i v posledních letech. I na ni dolehla finanční krize z roku 2008. Automobilku postihla více než bylo na první pohled patrné. Zbrzdil se výrazně vývoj nových modelků.  

General Motors ale postupoval razantně. V roce 2009, když koncernu hrozil bankrot, zavřel značky jako Saturn, Saab, Pontiac a Hummer. Mohl se tak více soustředit právě na Chevrolet, jehož vozy činí tři čtvrtiny prodejů koncernu GM a jehož úspěch je pro něj klíčový.

 

 

Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 135 720 km
Cena: 124 000 Kč
Chevrolet Cruze 1.598
Rok výroby: 2009
Stav: 40 056 km
Cena: 129 000 Kč
Chevrolet Orlando 1.796
Rok výroby: 2012
Stav: 71 175 km
Cena: 207 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků