Nezávislé topení - pohodlí k nezaplacení

Nastupovat v mrazivém počasí do studeného interiéru není nic příjemného. Nejen zimomřiví motoristé proto často využívají nezávislé topení.

Vzhledem k výraznému snižování spotřeby paliva spalovacích motorů a zavádění alternativních pohonů budou hrát nezávislá a přídavná topení stále větší roli. Tato topení mohou být teplovzdušná nebo teplovodní, přičemž zdrojem energie mohou být různá paliva, vodík nebo elektrický akumulátor.

Nezávislá topení lze pořídit jako dodatečně montované příslušenství, ale některé automobilky nabízejí pro vybrané typy nezávislé topení také jako výbavu na přání přímo z výroby.

Přínos pro pohodlí, bezpečnost i životní prostředí

Výhody nezávislého topení se neomezují pouze na aspekt komfortu. Důležitým přínosem je rovněž úspora času (není nutné se zdržovat odstraňováním sněhu a námrazy z oken), zvýšená úroveň bezpečnosti (ničím nerušený výhled z vozu, tepelný komfort při řízení) a v případech, kdy je nezávislé topení napojeno na chladicí okruh motoru, také menší opotřebení motoru a zatížení životního prostředí díky menšímu tření a nižším emisím po studeném startu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nezávislé topení zbaví okna námrazy a sněhu do půl hodiny.

V obou případech běželo nezávislé topení po dobu 30 minut před spuštěním motoru a posléze vůz absolvoval 20 minut na válcové zkušebně v normovaném režimu EU. Předehřátý motor Fordu měl o 5 % nižší emise HC + NOx a o 30 % nižší emise CO než motor studený. V případě Golfu byly emise uvedených škodlivin nižší dokonce o 22 %, resp. o 45 %.

Spotřebu paliva nezávislého topení (cca 0,2 litru na jeden topný cyklus) navíc téměř zcela kompenzuje nižší spotřeba předehřátého spalovacího motoru v první fázi po jeho spuštění.

Řešení i pro elektromobily

Speciálně pro elektromobily bylo vyvinuto topení Webasto Thermo Top Evolt, které může být provozováno na bioetanol s účinností 85 % a plynule regulovatelným topným výkonem od 1,5 do 4,6 kW. Průměrná spotřeba při trvalém provozu je 0,4 litru bioetanolu za hodinu. Spotřeba elektrické energie na topení je díky tomu zcela zanedbatelná, takže dojezd vozu je plně zachován i v zimním období. Výhodou je i velmi kompaktní konstrukce a nízká hmotnost 2,1 kg.

Klepněte pro větší obrázek
Topení Webasto Thermo Top Evolt je koncipováno speciálně pro elektromobily.

Automatické zapnutí nezávislého topení je možné realizovat prostřednictvím časového spínače, dálkového ovládání s dosahem až 1000 metrů nebo mobilního telefonu. Moderní nezávislá topení umí ovšem interiér nejen vytopit, ale také vyvětrat, což motoristé ocení v horkých letních dnech.

Klepněte pro větší obrázek
Automatické zapnutí nezávislého topení je možné realizovat prostřednictvím časového spínače, dálkového ovládání nebo chytrého telefonu.
Klepněte pro větší obrázek
Hmotnost topení Webasto Thermo Top Evolt je pouhých 2,1 kg.
Klepněte pro větší obrázek
Topení Webasto Thermo Top Evolt dosahuje na benzin výkonu až 5 kW.
Klepněte pro větší obrázek
Moderní teplovzdušná nezávislá topení, jako je například Eberspächer Airtronic B/D 3 plus pro vozy Volkswagen T5, umožňují precizní regulaci topného výkonu, v případě zmíněného typu v rozmezí od 0,9 do 3 kW, čímž se zamezuje potřebě opakovaného zapínání a vypínání.

 
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2000
Stav: 156 244 km
Cena: 25 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 525 km
Cena: 160 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 7 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků