Nesnáze TPCA (1): klesl zisk a tržby, vyrobí i méně aut

Kolínské automobilce Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) v loňském roce klesl zisk před zdaněním o tři čtvrtiny na 371 milionů korun. Tržby šly dolů nižším tempem, o jedenáct procent na 39,7 miliardy. Výši čistého zisku firma neuvedla.

„Hlavní příčiny jsou jednak nižší výroba a stejné fixní náklady, jednak pokles prodejní ceny našich vozů a také to, že skončilo odepisování předvýrobních investic,“ řekl novinářům prezident TPCA Satoši Tačihara.

Kolínská TPCA loni vyrobila 270 705 vozů modelů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Ve srovnání s rokem 2010 to bylo o 8,5 procenta méně. Výsledky výroby také ovlivnil pokles prodejů malých vozů na klíčových trzích západní Evropy.

Ze tří modelů vyráběných v Kolíně se přitom Toyota Aygo nejvíce prodává v Itálii, Peugeot 107 v Nizozemsku a Citroën C1 ve Francii.

Neradostné prognózy

Výhled pro letošní rok je nižší než loni, podle dřívějších neoficiálních informací automobilka sníží výrobu o pětinu na 221 tisíc vozů.

„Letos nás ovlivní přetrvávající nejisté vyhlídky  evropské ekonomiky a nedůvěra trhů, která se odráží v prognózách automobilového průmyslu. Konkurence v segmentu malých vozů bude přitvrzovat,“ uvedl již dříve Tačihara.

Firma proto pracuje na vývoji nového modelu, bližší informace k němu zatím TPCA nezveřejnila.

Byznys | Toyota | Citroën | Peugeot

TPCA: Vůz s pořadovým číslem 2 000 000 dostalo město Kolín

Další dvě tuzemské automobilky naopak prodeje aut v loňském roce zvýšily. Mladoboleslavská Škoda Auto loni vyrobila 673 127 vozů, což je o sedmnáct procent meziročně více. Z výrobních linek nošovického Hyundaie sjelo loni přes 251 tisíc vozů, což představuje meziročně nárůst o čtvrtinu.

Krátká historie

Společný podnik automobilek Toyota a PSA Peugeot Citroën vznikl v roce 2002,
výroba začala o tři roky později. Do vybudování podniku firma investovala devatenáct miliard korun. V té době to byla největší zahraniční investice v ČR, k jejímuž umístění přispěl i příslib investičních pobídek státu až 3,5 miliardy korun. Podle údajů CzechInvestu po spuštění výroby přispěla firma k HDP v České republice jedním procentním bodem.

Pobídky využila TPCA z poloviny

Ze třiapůlmiliardové investiční pobídky českého státu využila zatím TPCA necelou polovinu, sdělil prezident společnosti Satoši Tačihara. Do roku 2016 může ještě čerpat slevu na dani z příjmu. Podle analytika KPMG Jana Linharta je výše pobídky jen malou částkou oproti celkové devatenáctimiliardové investici. „Fungující závod této velikosti nemůže být výhodné stěhovat pouze kvůli daňovým prázdninám,“ řekl deníku E15 Linhart na častý dotaz, zda firma zamýšlí po skončení daňových prázdnin republiku opustit.

Zdroj: E15.cz
 

 

Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 140 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 170 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků