Nesnáze TPCA (1): klesl zisk a tržby, vyrobí i méně aut

Kolínské automobilce Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA) v loňském roce klesl zisk před zdaněním o tři čtvrtiny na 371 milionů korun. Tržby šly dolů nižším tempem, o jedenáct procent na 39,7 miliardy. Výši čistého zisku firma neuvedla.

„Hlavní příčiny jsou jednak nižší výroba a stejné fixní náklady, jednak pokles prodejní ceny našich vozů a také to, že skončilo odepisování předvýrobních investic,“ řekl novinářům prezident TPCA Satoši Tačihara.

Kolínská TPCA loni vyrobila 270 705 vozů modelů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Ve srovnání s rokem 2010 to bylo o 8,5 procenta méně. Výsledky výroby také ovlivnil pokles prodejů malých vozů na klíčových trzích západní Evropy.

Ze tří modelů vyráběných v Kolíně se přitom Toyota Aygo nejvíce prodává v Itálii, Peugeot 107 v Nizozemsku a Citroën C1 ve Francii.

Neradostné prognózy

Výhled pro letošní rok je nižší než loni, podle dřívějších neoficiálních informací automobilka sníží výrobu o pětinu na 221 tisíc vozů.

„Letos nás ovlivní přetrvávající nejisté vyhlídky  evropské ekonomiky a nedůvěra trhů, která se odráží v prognózách automobilového průmyslu. Konkurence v segmentu malých vozů bude přitvrzovat,“ uvedl již dříve Tačihara.

Firma proto pracuje na vývoji nového modelu, bližší informace k němu zatím TPCA nezveřejnila.

Byznys | Toyota | Peugeot | Citroën

TPCA: Vůz s pořadovým číslem 2 000 000 dostalo město Kolín

Další dvě tuzemské automobilky naopak prodeje aut v loňském roce zvýšily. Mladoboleslavská Škoda Auto loni vyrobila 673 127 vozů, což je o sedmnáct procent meziročně více. Z výrobních linek nošovického Hyundaie sjelo loni přes 251 tisíc vozů, což představuje meziročně nárůst o čtvrtinu.

Krátká historie

Společný podnik automobilek Toyota a PSA Peugeot Citroën vznikl v roce 2002,
výroba začala o tři roky později. Do vybudování podniku firma investovala devatenáct miliard korun. V té době to byla největší zahraniční investice v ČR, k jejímuž umístění přispěl i příslib investičních pobídek státu až 3,5 miliardy korun. Podle údajů CzechInvestu po spuštění výroby přispěla firma k HDP v České republice jedním procentním bodem.

Pobídky využila TPCA z poloviny

Ze třiapůlmiliardové investiční pobídky českého státu využila zatím TPCA necelou polovinu, sdělil prezident společnosti Satoši Tačihara. Do roku 2016 může ještě čerpat slevu na dani z příjmu. Podle analytika KPMG Jana Linharta je výše pobídky jen malou částkou oproti celkové devatenáctimiliardové investici. „Fungující závod této velikosti nemůže být výhodné stěhovat pouze kvůli daňovým prázdninám,“ řekl deníku E15 Linhart na častý dotaz, zda firma zamýšlí po skončení daňových prázdnin republiku opustit.

Zdroj: E15.cz
 

 

Citroën Berlingo 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 162 147 km
Cena: 129 000 Kč
Citroën Xsara Picasso 1.587
Rok výroby: 2006
Stav: 154 108 km
Cena: 45 000 Kč
Citroën Berlingo 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 190 478 km
Cena: 110 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků