Nepřezout zpět na letní pneumatiky může být velmi nebezpečné

Posledním březnovým dnem končí pro motoristy povinnost mít na voze namontovány zimní pneumatiky. Mnoho řidičů však nepřezouvá v domnění, že tak ušetří finanční prostředky za nákup letních pneumatik. Zimní pneumatika se však pro provoz v letních měsících nehodí. Zhoršuje brzdnou dráhu, hrozí vyšší riziko defektu a také zvyšuje spotřebu paliva. Podle zjištění AutoESA nepřezouvá zimní pneumatiky až třetina řidičů.

„V loňském roce jsme zaznamenali, že až třetina zákazníků, kteří u nás zakoupili v zimních měsících vozidlo na zimních pneumatikách, v létě nepřezouvá“, říká Tomáš Svoboda z AutoESA a vysvětluje: „Našim klientům jsme totiž v létě nabídli zvýhodněnou servisní kontrolu klimatizace. Přibližně třetina vozidel však přijela na tento servis na zimních pneumatikách“.  Řada motoristů prostě nepřezouvá ze zimních pneumatik zpátky na letní. Zdůvodňují to především finančními důvody. Podle Svobody však motoristé tímto způsobem žádné peníze neuspoří. Naopak -  zhoršují se jízdní vlastnosti auta, prodlužuje se brzdná dráha a tím se zhoršuje celková bezpečnost provozu. Zimní pneumatiky totiž ve vyšších teplotách nefungují pořádně a jejich používání je podobný hazard jako jízda na sněhu na letních. Na zimních pneumatikách totiž automobil mnohem hůře brzdí. Nezávislé testy ukazují, že průměrná zimní pneumatika má vedle letní pneumatiky na suché vozovce při teplotě 20°C zhruba o 6 metrů delší brzdnou dráhu ze 100 km/h. Nezdá se to moc, ale v momentě, kdy auto na letních už stojí, jede auto na zimních gumách rychlostí ještě 37 km/h!

Zimní pneumatiky také zvyšují spotřebu paliva. Jejich speciální dezén má vyšší valivý odpor a tím roste spotřeba paliva. Rozdíl může činit i několik desetin litru na 100 km, a tedy zvýšené náklady na kilometr jízdy. Nepříjemným jevem je i vyšší hlučnost zimních pneumatik a tím nižší komfort posádky auta. Hlavním důvodem, proč přezouvat zpátky na letní, je však bezpečnost. „Ovladatelnost na zimních pneumatikách je v letních teplotách výrazně horší, hrozí i přehřátí pneumatiky a její defekt,“ varuje Tomáš Svoboda z Auto ESA. Zejména na dálnici při vyšší rychlosti se zimní pneumatiky v létě silně přehřívají a hrozí jejich prasknutí.

Pozor však při nákupu pneumatik. Důležité je dát si pozor nejen na správný rozměr a odpovídající specifikaci, ale také pohlídat si stáří pneumatiky. Někteří obchodníci jsou totiž schopni prodat pneumatiku, která ležela několik let ve velkoskladu. Pneumatika přitom postupem času ztrácí své vlastnosti. Na pneumatice je výrobní štítek, zpravidla čtyřciferný, který určuje týden a rok výroby. Například číslo 4012 značí pneumatiku vyrobenou 40. týden v roce 2012.

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků