Neodpočitatelná DPH u osobních aut bude brzy minulostí, změna prošla sněmovnou

Ekonomické problémy současného světa mají i své pozitivní dopady. V době ekonomického růstu totiž vlády obvykle dělají vše proto, aby jej nedomyšlenými regulacemi zastavily. Nyní, v době ekonomického poklesu se alespoň snaží vrátit věci zpátky do normálu. Je smutné, že k tomu potřebují až takovouto motivaci, ale buďme rádi, že nepotřebují ještě větší...

Poslaneckou sněmovnou českého parlamentu tak dnes prošla mj. novela zákona o dani z přidané hodnoty (DPH), která odstraňuje jednu z největších absurdit českého daňového systému - nemožnost odpočtu DPH u osobních vozů, využívaných pro firemní účely. Na osobní vůz tak bylo pohlíženo jako na specifický vstup, přitom se ale principielně vždy jednalo o náklad plně srovnatelný třeba s osobním počítačem, stolem do kanceláře, tiskárnou nebo papírem do kopírky, u kterých DPH odečíst vždy pochopitelně možné bylo. Tato nesmyslná výjimka byla dále umocněna tím, že odpočet DPH byl umožněn u nákladních vozů a dodávek, více sloužících „pracujícímu lidu”. Jako by snad lékař, právník, nebo obchodník nepotřebovali k výkonu své práce vůz tak, jako opravář praček, zedník nebo dopravce. Kam až situace zašla, víme všichni. Osobních aut, homologovaných jako nákladní, je dnes na trhu nespočet a bylo na čase, aby tomuto stavu, který se hodil snad akorát „mřížkové lobby”, někdo učinil přítrž.

Zjevně socialistické (nikoli sociální) ustanovení, které přežilo všechny české vlády a parlamenty, se tak nyní snad konečně stane minulostí a odpočet DPH bude možný u libovolného firemního auta bez ohledu na jeho typ a cenu. Pokud tuto změnu schválí senát a podepíše prezident, což se obecně předpokládá, vstoupí v platnost již od 1. dubna.

Co všechno tato změna udělá s českým trhem nových aut, můžeme zatím jen domýšlet. Je ovšem na místě očekávat zvýšený zájem o nové vozy, pramenící zejména z odložených firemních nákupů z posledních měsíců. Dá se též čekat významný pokles zájmu o vozy s karosérií kombi, které si spousta zákazníků pořizovala právě kvůli možné „přestavbě” na nákladní vůz a následnému odpočtu. Nižší zájem bude jistě též o takto homologované ojetini nižšího stáří, které budou muset být dále vybaveny mřížkou, která je většině zákazníků na obtíž. A konečně, mírně zřejmě poklesne i zájem o vozy SUV, u nichž byla homologace na nákladní vůz standardem. To vše pochopitelně zahýbe cenami a sekundární efekty mohou být velmi překvapivé.

Možné je ovšem i to, že většinu potenciálních zákazníků již opustila chuť (či možnost) investovat do čehokoli a nestane se téměř nic. Očekávám ale spíše první scénář a velmi dramatické změny na trhu. Uvidíme v dubnu.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2006
Stav: 169 839 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2005
Stav: 141 253 km
Cena: 95 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

dnes | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků