Neodpočitatelná DPH u osobních aut bude brzy minulostí, změna prošla sněmovnou

Ekonomické problémy současného světa mají i své pozitivní dopady. V době ekonomického růstu totiž vlády obvykle dělají vše proto, aby jej nedomyšlenými regulacemi zastavily. Nyní, v době ekonomického poklesu se alespoň snaží vrátit věci zpátky do normálu. Je smutné, že k tomu potřebují až takovouto motivaci, ale buďme rádi, že nepotřebují ještě větší...

Poslaneckou sněmovnou českého parlamentu tak dnes prošla mj. novela zákona o dani z přidané hodnoty (DPH), která odstraňuje jednu z největších absurdit českého daňového systému - nemožnost odpočtu DPH u osobních vozů, využívaných pro firemní účely. Na osobní vůz tak bylo pohlíženo jako na specifický vstup, přitom se ale principielně vždy jednalo o náklad plně srovnatelný třeba s osobním počítačem, stolem do kanceláře, tiskárnou nebo papírem do kopírky, u kterých DPH odečíst vždy pochopitelně možné bylo. Tato nesmyslná výjimka byla dále umocněna tím, že odpočet DPH byl umožněn u nákladních vozů a dodávek, více sloužících „pracujícímu lidu”. Jako by snad lékař, právník, nebo obchodník nepotřebovali k výkonu své práce vůz tak, jako opravář praček, zedník nebo dopravce. Kam až situace zašla, víme všichni. Osobních aut, homologovaných jako nákladní, je dnes na trhu nespočet a bylo na čase, aby tomuto stavu, který se hodil snad akorát „mřížkové lobby”, někdo učinil přítrž.

Zjevně socialistické (nikoli sociální) ustanovení, které přežilo všechny české vlády a parlamenty, se tak nyní snad konečně stane minulostí a odpočet DPH bude možný u libovolného firemního auta bez ohledu na jeho typ a cenu. Pokud tuto změnu schválí senát a podepíše prezident, což se obecně předpokládá, vstoupí v platnost již od 1. dubna.

Co všechno tato změna udělá s českým trhem nových aut, můžeme zatím jen domýšlet. Je ovšem na místě očekávat zvýšený zájem o nové vozy, pramenící zejména z odložených firemních nákupů z posledních měsíců. Dá se též čekat významný pokles zájmu o vozy s karosérií kombi, které si spousta zákazníků pořizovala právě kvůli možné „přestavbě” na nákladní vůz a následnému odpočtu. Nižší zájem bude jistě též o takto homologované ojetini nižšího stáří, které budou muset být dále vybaveny mřížkou, která je většině zákazníků na obtíž. A konečně, mírně zřejmě poklesne i zájem o vozy SUV, u nichž byla homologace na nákladní vůz standardem. To vše pochopitelně zahýbe cenami a sekundární efekty mohou být velmi překvapivé.

Možné je ovšem i to, že většinu potenciálních zákazníků již opustila chuť (či možnost) investovat do čehokoli a nestane se téměř nic. Očekávám ale spíše první scénář a velmi dramatické změny na trhu. Uvidíme v dubnu.

Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2010
Stav: 152 891 km
Cena: 160 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 53 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků