Neodpočitatelná DPH u osobních aut bude brzy minulostí, změna prošla sněmovnou

Ekonomické problémy současného světa mají i své pozitivní dopady. V době ekonomického růstu totiž vlády obvykle dělají vše proto, aby jej nedomyšlenými regulacemi zastavily. Nyní, v době ekonomického poklesu se alespoň snaží vrátit věci zpátky do normálu. Je smutné, že k tomu potřebují až takovouto motivaci, ale buďme rádi, že nepotřebují ještě větší...

Poslaneckou sněmovnou českého parlamentu tak dnes prošla mj. novela zákona o dani z přidané hodnoty (DPH), která odstraňuje jednu z největších absurdit českého daňového systému - nemožnost odpočtu DPH u osobních vozů, využívaných pro firemní účely. Na osobní vůz tak bylo pohlíženo jako na specifický vstup, přitom se ale principielně vždy jednalo o náklad plně srovnatelný třeba s osobním počítačem, stolem do kanceláře, tiskárnou nebo papírem do kopírky, u kterých DPH odečíst vždy pochopitelně možné bylo. Tato nesmyslná výjimka byla dále umocněna tím, že odpočet DPH byl umožněn u nákladních vozů a dodávek, více sloužících „pracujícímu lidu”. Jako by snad lékař, právník, nebo obchodník nepotřebovali k výkonu své práce vůz tak, jako opravář praček, zedník nebo dopravce. Kam až situace zašla, víme všichni. Osobních aut, homologovaných jako nákladní, je dnes na trhu nespočet a bylo na čase, aby tomuto stavu, který se hodil snad akorát „mřížkové lobby”, někdo učinil přítrž.

Zjevně socialistické (nikoli sociální) ustanovení, které přežilo všechny české vlády a parlamenty, se tak nyní snad konečně stane minulostí a odpočet DPH bude možný u libovolného firemního auta bez ohledu na jeho typ a cenu. Pokud tuto změnu schválí senát a podepíše prezident, což se obecně předpokládá, vstoupí v platnost již od 1. dubna.

Co všechno tato změna udělá s českým trhem nových aut, můžeme zatím jen domýšlet. Je ovšem na místě očekávat zvýšený zájem o nové vozy, pramenící zejména z odložených firemních nákupů z posledních měsíců. Dá se též čekat významný pokles zájmu o vozy s karosérií kombi, které si spousta zákazníků pořizovala právě kvůli možné „přestavbě” na nákladní vůz a následnému odpočtu. Nižší zájem bude jistě též o takto homologované ojetini nižšího stáří, které budou muset být dále vybaveny mřížkou, která je většině zákazníků na obtíž. A konečně, mírně zřejmě poklesne i zájem o vozy SUV, u nichž byla homologace na nákladní vůz standardem. To vše pochopitelně zahýbe cenami a sekundární efekty mohou být velmi překvapivé.

Možné je ovšem i to, že většinu potenciálních zákazníků již opustila chuť (či možnost) investovat do čehokoli a nestane se téměř nic. Očekávám ale spíše první scénář a velmi dramatické změny na trhu. Uvidíme v dubnu.

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků