Nemilosrdná přímá úměrnost: stáří aut a počet dopravních nehod

68 komentářů

poop
21. května • 13:58

Dobrý den, jak se Vám zdá tato nabídka? http://www.aktualnivozy.cz/osobni/opel-1-7-cdti-enjo... ...

Postřeh
3. března • 7:26

Co se tady píše postrádá logiku.
To, že více než 60% dopravních nehod způsobí auta starší než 10 let není divné když jejich majitelé tvoří více než 60%. Řidiči co více najezdí mají větší zkušenosti. Nejedná se zde o nějaký velký důkaz toho, že mít auto starší 10-ti let je větší risk než nové auto. Všichni ale víme že je důležité mít technický stav auta v pořádku ať je nové či staré a že starší auto představuje větší risk, nicméně to co se říká v tomto článku postráda hlavu a patu.

n
3. ledna • 13:57

né každý má peníze3-[

Kamil
23. prosince • 14:05

Tvl co chtějí obměňovat?? Staci se podivat jak nas vlada oškubava o prachy, platy jsou v ČR směšný a vzít auto při dnešní nejistotě na splátky, to je spiš cesta do pekel, exekutoři řadi jak černa ruka. Kdyby řidiči silnějšich aut jezdili tak jak maji, umrtnost mohla byt nižší. Ja sam používam starši škodovky Favorit, Forman (žiju na vesnici, kde provoz neni tak hrozny) Dalsi vec je servis novych vozu - ne všichni na to maji aby ten servis a dily zaplatili

Patejl
19. září • 21:37

Konecne neco poradneho! Kazdy obcan dostane zpatky dane za 5-10 let, abychom si mohli koupit bezpecna auta a polovina nemusela jezdit v 10+ let starych sunkach.
Idiocie interpretu statistik je neskutecna.

Dusan
19. září • 17:22

Je to nejaka doba, kedy som chodil na hodiny matematiky, ale pokial cca 60% aut sposobi cca 60% nehod, nevidim tu vacsinu. Clanok je debilny, tendencny, EU-ritolezecky a jeho cielom je masaz oviec pred dalsou regulaciou.

NKVD
17. září • 22:41

To by mne zajimalo, co je na me E46 z roku 1999 tak supernebezpecne, kdyz ma devet pytlu, absolutne zadnou korozi a je v perfektnim technickem stavu. Ted abych se bal vyjet z garaze, ze kdybych nahodou drcnul do kontejneru nebo pri jizde mi na auto spadla vetvicka, tak by se mi to BMW zmuchlalo jak krabicka sirek, protoze neni z roku 2002, coz prece jsou nova a bezpecna auta

NKVD
17. září • 22:41

To by mne zajimalo, co je na me E46 z roku 1999 tak supernebezpecne, kdyz ma devet pytlu, absolutne zadnou korozi a je v perfektnim technickem stavu. Ted abych se bal vyjet z garaze, ze kdybych nahodou drcnul do kontejneru nebo pri jizde mi na auto spadla vetvicka, tak by se mi to BMW zmuchlalo jak krabicka sirek, protoze neni z roku 2002, coz prece jsou nova a bezpecna auta

Co dělají ve zbytku Evrop
17. září • 21:25

Co dělají ve zbytku Evropy jinak a lépe?
No například tam nemají tak rozbujelou dopravní buzeraci jak u nás, nemají tam změnu povolené rychlosti co 50metrů a další lesy značek, který snad ani nejdou sledovat....no a....maj třeba lepší silniční a dálniční síť.........Třeba pitomé Polsko. Místo megalomanských a předražených dálnic jsou tam hlavní tahy většinou tříproudé vždy tak po 5 km se prostřídají pruhy 2+1 a 1+2 tajke nemusíte předjíždět couravý kamion kde se dá a v klidu si počkáte pár km když víte že se za chvilku před něj bezpečně dostanete.....

Martin
17. září • 18:41

a co treba se zacit snazit aby silnice zacaly vypadat jako v Anglii.....?

Lyssor
17. září • 13:17

Tak fajn pane autore, postavíme proti sobě vaši superhypernovou Fábii a já nominuji takřka 70 let starý PzKpfw VI Ausf B Königstiger. rozjedeme je proti sobě a uvidíme kdo bude víc v bezpečí....

Q
17. září • 11:32

jako obvykle tendencni clanek.. demagogie, prekrucovani faktu.ciste matematicky by nam to nevyslo, tak to zaobalime do nejakych kecu a otocime.
A jinak, pokud bych se mel ridit prisne vasim vyjadrenim stare=spatne a nebezpecne, nove=dobre a bezpecne.. tak schvalne - jak dopadne celni stret 30 let stare 815ky nalozene piskem a 30 minut stareho passata se vsemi ruznymi bezpecnostnimi vychytavkami? Ze to neni fer, ze porovnavam jabka s hruskami? ze prekrucuji vase prohlaseni? a nedelate nahodou vy presne to same?a mimochodem, nez me napadnete ze jezidm nejakou popelnici, na nove nemam tak zavidim a prskam - jezdim vyssi stredni se vsema tema elektronickyma vychytavkama a pytlema, stari 3 roky. Presto bych si nedovolil polozit rovnitko mezi stare=spatne. podle me deset let stara Sklasse bude daleko lepsi nez deset minut stara fabie v holobytu. problemem neni totiz auto. problemem je jeho ridici jednotka situovana mezi volantem a sedackou. ten ma vedet, jake ma auto, kde ma svoje limity ridic a kde a auto a chovat se podle toho.
ale ono je daleko jednodussi delat takove clanky, oni lidi pak lepe prijmou dalsi zdaneni, treba dan za auto, ze?

Standa
17. září • 8:45

Starší = nebezpečné ? No to je blábol.... Proč o provozu na silnicích píšou lidé, kteří autem nejezdí? Když vezmu nějaká čísla o nehodách, tak není problém z nich udělat jakýkoliv výsledek podle své libosti nebo politického zadání. Zase zpracování ovcí na objednávku, aby nadšeně bečely při dalším utahování šroubů a zvyšování daní.

Vasil Ujec
14. září • 9:51

jaka je odborna kvalifikace pana Jiřího Střelickeho z Generali PPF Holding, aby vypoustel na motoristicky web moudra, jako: "Starší = nebezpečné" nebo "auta mladší 10 let z hlediska konstrukce, bezpečnostních prvků i vlivu na životní prostředí splňují naprosto jiné, náročnější parametry.tohle je PR clanecek a uvedena tvrzeni jsou lzi, prinejlepsim polopravdy..Zaprve: neexistuje zadna prima souvislost mezi autem jako takovym a teorii, ze ze ridici aut starsich 10 let bouraji vice. Lide, kteri toho moc nenajezdi si kupuji levna auta a casteji s nim bouraji. Ktery 80 lety duchodce s najezdem 2000km rocne ma kazdy rok fungl novou stredni tridu ? Neni to tedy "chyba" auta, ale fenomen skupiny ridicu, ze tato kategorie vice boura na pocet najetych km nez treba generace 30ti letych firemnich zastupcu, kteri ve flotilovych Superbech a Passatech kazdorocne nakrouti po dalnicich 50tkm a po trech letech ta auta hodi totalne vyzdimana do bazaru.
Pokud presadime 80 leteho starecka z jeho oblibeneho stareho auta do fungl noveho passatu, tak chudak ani nenastartuje.
Tak nechte laskave starecky na pokoji. Zadny z nich se nestane tricatnikem jen proto, ze ho presadite do noveho auta.Zadruhe, neni pravda, ze auta deseti let jsou konstrukcne lepsi jen proto, ze jsou mladsi. Mozna kdyz se to veme v prumeru, tak jo a to jeste s deseti otazniky.
Vyvoj aut postupuje tak, ze veskere novinky se objevuji nejdriv v luxusni tride, pak stredni a tak dale a tak dale a teprve s mnohaletym opozdenim to dojde az do miniaut.
Treba airbag zacal davat Mercedes do w126 uz v roce 1981 , tedy pred 31 lety.
Protoze Mercedes ma sve vlastni normy a vlastni metodiky, ktere hluboce prevysuji, to co po nem zada legislativa.
Naproti tomu takove Felicie umoznila montaz airbagu az v roce 1996 a to bylo jeste jen za priplatek. A to rozhodne Felicie nebylo to nejhorsi, co se dalo koupit, byly tu k mani taky Tavrije, Moskvice... V te dobe mel Mercedes ve W140 jako standard celni a bocni airbagy, ESP bylo standard pro 6litr V12, pro V8 a V6 za priplatek, o tom, ze mely ABS, automatickou klimu s vnitrni cirkulaci a detekci skodlivin a extra vybavu dlouhou jak telefonni seznam snad nemusim mluvit. ESP maji miniauta povinne teprve od letoska a spousta automobilek spechalo s homologaci, aby ESP nemuselo mit. Takze asi tak k tem 10 let "mladym" autum a jejich konstrukcni vyspelosti.A konecne zatreti: nova auta jsou az na cestne vyjimky downsizovana, tedy povetsinou s poddimenzovanymi motory. Takove motory zari v EU testech normovane spotreby a proto se to nekomu muze zdat ekologicke. Pravda je, ze poslednich 10 let realna spotreba neklesa, naopak zacina stoupat. Kvuli ruznym EKO udelatkum, homologacim, zvyseni hmotnosti karoserii a vyssim odberum komfortni vybavy mame vyssi realne spotreby nez v devadesatych letech.
Takze ekologicnost soucasnych aut je taky trosku pofiderni. Nelze poprit, ze pokrok zde je, ale opet je to z deseti otazniky a rozhodne nelze davat rovnitko nove=ekologicke. Podobne jako nejde dat rovnitko nove=bezpecne

Antiautomat
13. září • 9:42

Ludia, ale to je strasne!
Ako je to mozne ze ste si povinne nekupili kazdy rok NOVE auto?!
Ak nemate NOVE auto, ste proste vrah, nezodpovedny clovek a nakoniec, vobec nie ste 'in' - proste MUSITE mat vsetky mozne 'modre pohyby', 'zelene ciary' a akonahle Vam v aute chyba airbag na g.le (co by novy a nesmierne dolezity bezpecnostny vynalez), potom MUSITE, ale MUSITE okazite bezat do autosalonu a hned a zaraz zalozit svoj byt, zobrat si dalsi uver (nech to stoji co to stoji), nezalezi ako a co, ale jednoznacne NOVE auto MUSITE mat!
Ako je to mozne ze necitate katalogy, ako je mozne ze sused ma zelenejsiu karu, ako je mozne ze nejdete s dobou (aj keby ste mali chrapat pod mostom)?!
Pochopte ze musite byt 'in', skratka pochopte konecne ze musite mat kazdy rok novu karu co by zmysel celeho Vasho zivota a jediny Vas zivotny ciel. Uvedomte si ze ste Vase spravanie, co by uzivatela rok a pol starej kary je maximalne nezodpovedne, uvedomte si ze nemate pravo uzivat to Vase rok a pol stare auto (pred rokom novo kupovane tak vychvalovane super moderne a super ekologicke auto), inak ste proste vrah a zaskodnik, okamzite nastup do autosalonu, podpisujte uver aj na vase spodky, ale hlavne kupte si nove auto!
No a je uplne jednoznacne, ze sused, ktory sa sice o svoju 10rocnu koktafku vzorne stara a ma ju v perfektnom stave, ale nema NOVE auto, je uplny ignorant, clovek bez zodpovednosti, nicitel prirody vobec nema na ceste co hladat, najpepsie zaviest povinne poplatok 10.000euro rocne pre kazdeho majitela takeho auta a dalsich +10.000 euro naviac za kazdy rok, on si to NOVE auto skratka bude MUSIET kupt a bol by v tom cert keby EU toho nestastnika k tomu nejak nedonutila

JirkaK
12. září • 6:58

Nejlepší motivací pro změnu průměrného stáří ze 14 let, jako je u nás, na 8 let jako je v Německu, bude zvýšení platů na cca trojnásobek jako je v Německu. Potom bude na nová auta mít daleko víc lidí.
A potom bych především domácí automobilce doporučil vyrábět auta, kterým se nerozpadávají motory ještě v záruce. To je taky ohromná motivace ke koupi nového vozu!
A pokud někdo přemýšlí nad tím, proč je tady hodně nehod v přepočtu na ujeté km, ať se zamyslí nad stavem silnic u nás. Nejen že většina silnic nižších tříd viděla naposledy nový asfalt za komunistů a od té doby se jen záplatuje, ale i u těch nových a opravovaných jsou občas místo křižovatek doslova pasti.

Kenny
11. září • 1:58

To je PR pikačovina jak mraky !!! Sám mám vůz co měl nedávno dvacetiny a cítím se v něm několikanásobně bezpečněji než ve služební O II. ve které jsem se první 3 měsíce docela bál než jsem si na ni nějakým způsobem zvykl. Nedejbože když jsem jednou musel chytit dokonce fungl novou Ibizu. Je to jen a jen o lidech. Dírka na MP3 nebo LEDky bezpečnosti nic nepřidávají, brr auta mladší 10 let, s tím na mě nechoďte.

Noclaf
11. září • 20:51

Citit se muzes, statistika to nepotvrzuje. Pletes dojmy s pojmy.
Viz. testy starych amerik - masivni auta, kde se "citis bezpecne" - presto to jsou v porovnani s modernima autama pojizdny rakve.

Kenny
12. září • 23:34

Noclaf: Testy? Jaké testy? Myslíš pány novináře co si tu pletou traktor s bagrem a umí akorát kopírovat z Youtube? :-D Dyť to má vypovídací hodnotu jak bych já popisoval japonskou literaturu :-/ Myslím, že většina motoristických novinářů si ani sama neumí vyměnit olej. To jsou takové holčičí dřísty z blesku. V podstatě prodloužené PR automobilek, nic víc. ....Ale jo, viděl jsem, jenže jsis odpověděl sám, ameriky. Americká auta nejsou bezpečná ani dnes. Ameriku (byť vypadají impozantně jj a nemají složitou techniku) bych nechtěl, brrr 3-[

milo
10. září • 14:04

Autor je buď lhář nebo blb - nevím co je horší.

aragorn
10. září • 14:42

obavam sa najhorsieho... blby lhar :)

marcelo
10. září • 13:31

Výsledky EuroNCAP (náraz ze předu/ze zadu):SAAB 9-3 z roku 2002 = 13/16
Toyota Avensis z roku 2003 = 14/16Audi A4 z roku 2001 = 12/16
Audi A4 z roku 2008 = 14,4/16Citroen C5 z roku 2001 = 13/16
Citroen C5 z roku 2008 = 14,6/16Ford Mondeo z roku 2002 = 10/16
Ford Mondeo z roku 2008 = 15,3/15,8Honda Accord z roku 2000 = 12/14
Honda Accord z roku 2008 = 14,5/15,4Renault Laguna z roku 2001 = 15/16
Renault Laguna z roku 2007 = 15,9/15Opel Vectra z roku 2002 = 12/16
Opel Insignia z roku 2008 = 15,2/16Škoda Superb z roku 2003 = 9/15
Škoda Superb z roku 2008 = 14,8/16Nějaký pokrok tam je, ale bezpečná jsou i ta 10 let stará auta, dokonce Laguna z roku 2001 má lepší resp. téměř stejný výsledek jako současný Superb.

marcelo
11. září • 7:04

Ale fuj ! To druhé číslo je samozřejmě hodnocení nárazu z boku a ne zezadu. Se omlouvám za "překlep".

josephko
10. září • 12:52

Myslím si, že nemožno spochybniť základnú tézu - že v priemere sú nové autá bezpečnejšie ako tie staré. Treba pritom samozrejme vždy porovnávať porovnateľné - favorit vs nová Fabia, Golf II. vs. Golf VI. Nemá zmysel porovnávať 18-ročný veľký Saab (ktorý bol bezpečnosťou v dobrom zmysle slova priam posadnutý), a novú Fabiu - o niekoľko tried menšie auto.
Empiricky si túto tézu možno overiť veľmi jednoducho - každý deň dávajú v nejakej TV nejakú vážnu nehodu. A ak jej účastníci išli v škode 120 alebo vo Favorite, záchranárom už zvyčajne stačia len biele plachty.
A ešte jeden - vedecký dôkaz: štatistika. Počet mŕtvych je najnižší za 50 rokov. Pred 50 rokmi vodiči celkovo najazdili možno desatinu kilometrov čo dnes. Ešte pred 35 rokmi bolo auto veľkou vzácnosťou. Na parkovisku pred naším panelákom sa dal v pohode hrať futbal a bez problémov tam sused na obed odparkoval valník Tatru 148 aj s prívesom. A teraz? Je problém prejsť pomedzi autá aj s osobákom.

Honza
11. září • 0:53

v článku se jasně píše, že řidiči starších aut "zaviní" více nehod. O tom, v jakých autech lidi umírají se tam nepíše.

StormBringer
10. září • 13:36

Milý josephko, obávám se, že tvůj příspěvek je stejně demagogický jako článek. Proč bych proboha měl srovnávat jen například nového Saaba se starým Saabem nebo novou Škodovku se starou, když pro zákazníka základním kritériem je cena. Totiž pokud někdo provozuje 20 starého Saaba, pak je to buď z lásky k tomu konkrétnímu typu nebo prostě, a to je pravděpodobnější, si nového (odhlédněme od faktu že dnes ho nemůže mít ani kdyby si ho dovolit mohl) nemůže dovolit. A já teď postavím vedle sebe Saab 9000, který se dá v dobrém stavu pořídit výrazně pod 100 000 a novou Fabii, která se pod 200 000 asi ve skutečnosti pořídit nedá. Mě stát tvrdí že nové je lepší, proto mě jako zájemce o ojetinu diskriminuje ekovýpalným a rozsáhlou kampaní placenou z mých daní. Shodneme se na tom, že Saab je nejen levnější, ale i bezpečnější, ovšem média se ve mě snaží vyvolat dojem opačný. Jde tedy skutečně o zvýšení bezpečnosti na silnicích? Mě tyto propagandistické žvásty, které zazněly v článku opravdu rozčilují, protože bez rozlišení hází například toho Saaba 9000 do stejného pytle s Favoritem. A počet mrtvých je nejnižší za 50 let. Proč? Protože přestávají jezdit staré škodovky, moskviče, žiguly, favority a felície a spousta lidí si koupila ojeté auto vyšší třídy ze západu...

josephko
10. září • 21:09

Na začiatku článku tvrdíš jedno a na konci článku druhé. Nepoznám nikoho, kto by predal 15-ročné auto a kúpil si 20-ročné (samozrejme nerátam veteránistov, pretože to je úplne iná kategória motoristov). Ak niekto predá staré auto, tak nie je až tak podstatné, či si kúpi fungel nové alebo 4-ročné ojazdené, dôležité je, že si kúpi NOVŠIE.
A ešte raz sa vrátim k tomu, čo som napísal. Ak chceš porovnávať bezpečnosť automobilov, zober si auto nejakej značky a veľkosti a porovnaj ho s autom rovnakej značky a veľkosti spred 10 alebo 20 rokov.
Nikto ti nekáže, aby si si miesto 20-ročného Saaba kúpil novú škodovku. Nakoniec, keď sa ti páči, môžeš jazdiť aj na 50-ročnom Saabe 96. Neexistuje žiadny predpis, ktorý by ti to zakazoval a predpokladám, že ani existovať nebude.
Celý článok bol jednoducho o tom, že čím je menší priemerný vek automobilov v určitej krajine Európy, tým tie autá budú bezpečnejšie. A nie je za tým žiadna demagógia. Skúška správnosti: Ak by boli 2 porovnateľné štáty - v jednom by bol priemerný vek áut 20 rokov a v druhom 5 rokov, kde by autá boli bezpečnejšie a kde by bolo menej nehôd? Dúfam, že toto nechce nikto spochybniť.

lethal924
11. září • 9:57

Samozrejme ze to chci zpochybnit! V jinych zemich (napriklad Britanie zminena v clanku) vetsinu ridicu ani nenapadne delat takove prasarny jako se deji bezne tady u nas. Stari aut s tim nema moc co delat. Budu to opakovat donekonecna - nejdulezitejsi bezpecnostni prvek auta se nachazi mezi volantem a sedackou!

StormBringer
10. září • 22:10

1. Žádného rozporu si nejsem vědom. Čti pozorněji.
2. Před devíti lety jsem prodal cca. čtyřletou Felícii a pořídil si svého prvního Saaba. Měl tenkrát 13 let. Od té doby mám druhého, měl jsem i jedno 25 let staré Volvo. Ve všech případech jsem si oproti Felícii polepšil. Navíc jezdím v zaměstnání velmi současnými vozy a stejně nejsem přesvědčen o jejich faktické nadřazenosti.
3. Že mi to nikdo nezakazuje? A co tyhle kampaně a ekovýpalné? Šrotovné? Snaha útočit na mé ekologické cítění? Jenže to je v pořádko, moje 18 let staré auto má řízený emisní systém a oficiálně plní Euro I, dle měření i Euro II, ovšem protože na jeho místě nemuselo být neekologicky vyrobeno auto jiné, myslím že z morálního hlediska můžu být v klidu víc než ten co si pořídí auto nové.
4. Zajímal by mě průměrný věk automobilů například v Dánsku nebo v Norsku a statistika úmrtnosti na silnicích. Tyto země ze statistik zastánců nových aut za každou cenu "podivně" vypadávají. Takže je to demagogie.

josephko
11. září • 11:48

Nezvyknem sa hádať o bezvýznamných blbostiach, teraz urobím výnimku. Ja obhajujem tézu, že novšie autá rovnakej značky a veľkosti sú bezpečnejšie ako tie stará, ty zase stále hovoríš, že problém je medzi pedálmi a volantom. Stručne zhrnuté - ja o voze a ty o koze.
Nie každý má v obľube švédske autá. A keď sa zovšeobecňuje, tak sa berú do úvahy predovšetkým štatistické údaje. Burani na cestách budú, či sa tu bude jazdiť na 20-ročných šunkách alebo fungel nových autách. Ale je rozdiel, či taký buran do teba narazí, a ty sedíš v novom aute alebo 15-ročnom aute tej istej značky. Čo by si vtedy bral - sedieť v 18-ročnom Saabe 9000 alebo novom Saabe 9-5?
Nerozumiem, ako niekto dokáže spochybniť aj takúto elementárnu tézu - že novšie autá sú v priemere bezpečnejšie ako staré. To, že sa správaš mierne odlišne ako zvyšok populácie, je absolútne v poriadku, pretože si štatistický výnimka potvrdzujúca pravidlo - a nehľadaj v tom ani špetku sarkazmu - myslím to úplne vážne.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
lethal924
11. září • 13:04

To ze novy golf bude bezpecnejsi nez stary golf tu nikdo nezpochybnuje. Takovy poznatek ma ovsem informacni hodnotu podobnou tvrzeni, ze kamen je tvrdy. To vime vsichni. My se bavime o tom, ze ne VSECHNY nove auta jsou bezpecnejsi nez stare, jak to tvrdi clanek. Bavime se o tom, ze podle clanku by mel clovek radsi vyplaznout 200k za novou Fabii, nez za starsiho, ale bezpecnejsiho Saaba. A to je jen priklad, takovych srovnani by se nasla spousta. Tim zpochybnujeme pravdivost a nezaujatost clanku, nikoliv tveho tvrzeni.Clanek je zamereny na to, aby si lide ze strachu z nebezpecnosti starych aut kupovali novejsi auta, tudiz utraceli vice penez. Reklama jako kazda jina.

josephko
12. září • 9:02

Ľudia takéto reklamy či antireklamy vôbec nepotrebujú. Ja si tiež zásadne kupujem len zánovné autá, kde za cenu malého auta v základnej výbave kúpim väčšie a bezpečnejšie auto s plnou výbavou. A to nové, ktoré si niekto kúpi, bude nové len počas jednej jazdy - z autosalónu domov. Potom už bude ojazdené.
Ale veľa ľudí uvažuje inak - alebo skôr presne opačne. Chcú mať auto nové (s nezaprdenými sedačkami), aj keď to bude len holátko. Ako niekto neznesie, aby si kupoval šaty v second hande (napr. ja), tak inému je proti srsti jazdiť na aute, ktoré už mal niekto predtým. A samozrejme je tu aj otázka záruk a ďalších bonusov.
Takéto články nemajú na myslenie ľudí vplyv. Kto si kupuje ojazdené auto, vie prečo, a kto nové, tiež vie prečo. A darmo budeš niekomu vysvetľovať výhody jedného či druhého riešenia. 90 % ľudí sa aj tak zariadi podľa svojho.
Robil som prednášky o počítačoch nezamestnaným. A keď som ako vsuvku uviedol otázku, že aká cesta autom stojí 20 až 30 tisíc korún (prvá cesta z autosalónu domovu - kvôli poklesu ceny auta), tak sa smiali od ucha k uchu. Že vraj s takýmto myslením si nikdy auto nekúpim. A potom niekomu vysvetľuj výhody ojazdeného auta.

jersey
11. září • 13:38

Přesně! Akorát že to je horší než normální reklama, protože se na tom podílí i organizace placené z mých daní. A nabádají mě k neekonomickému a neekologickému chování.

jersey
11. září • 12:05

A ty sezeneš 9-5 za cenu 9000? :-D Bravo! Já seženu ovšem ojetou 9-5 za cenu nové Fabie. Čo je bezpečnější? A teď mudruj!

Kaacz
10. září • 17:16

Mno a ještě je k tomu zajímavé to, že kdyby tu jezdily samé ty papírové vozy, tak to taky není žádná tragédie, při těch rychlostech, kterou to jezdilo. Problém nastane až při střetech papíráků s obrněnými vozy nové "bezpečnější" generace. A takhle se auta stále jen více a více obalují pancířem .. a jsou těžší a tím pádem ekologicky horší. Proč ? protože je jednodušší mít obrněné auto než přimět řidiče, aby nejezdili jako hovada.

jersey
10. září • 18:32

Operuješ s něčím co dřív nebylo a nyní už opět není pravda. V 90tých letech se vyráběla řada automobilů, které co se týče reálné bezpečnosti (na hvězdičky kašlu, zajímá mě spíš statistika IIHS-HLDI) obstojí velmi dobře dodnes a přitom nebyla na svou velikost nijak těžká. No a dnes, posledních pár let, se zaplaťpámbu vracíme ke zdravému rozumu dle kterého auto velikosti Fabie nemusí nutně vážit stejně jako Volvo 740...

Fantomas
10. září • 10:00

Takovéhle záměrně matoucí články nemám vůbec rád. Překrucují realitu pro něčí potřebu a téměř vždy je to přípravná fáze pro negativní motivaci a represivní postupy "řešení problémů".
Takže moje rada: S tímhle jděte do háje.

jersey
10. září • 10:45

Jo, chtějí nám dát najevo, že máme přejít na auto.cz... :-P

Fantomas
10. září • 11:58

Zrovna jsem si říkal proč já sem vlastně chodím číst takovéhle články. Rozhodně nechci být hned v pondělí ráno otrávený a naštvaný, to si můžu pustit zprávy v televizi. Chci se dozvědět něco zajímavého a přínosného, chci si přečíst něco, co mi zlepší náladu a vnese do života trochu pohody.

mařen
10. září • 13:01

4tu proto, abych věděl, jak blbý může být v tomto státě redaktor :-D

StormBringer
10. září • 12:43

Přínosné je aspoň to, že zde snad nezazněl jediný souhlasný hlas k té goeblesárně.

lethal924
10. září • 10:54

spise poukazali, at uz chtene ci nechtene, ze nemame cist E15.cz :-)

10. září • 9:48

A kde je teda ta motivace k nákupu novějšího auta? To má bejt ekovýplný, který zabraňuje přeprodeji starejch pleček nebo že PČR staví na silniční kontroly nejčastěji auta starší 10 let? Popřípadě vidina častější technické, dražší servis, vyšší cena havarijka? Stát nemá co motivovat, od toho jsou prodejci a automobilky.

jersey
10. září • 9:50

Cituji: "Stát nemá co motivovat, od toho jsou prodejci a automobilky."A odkud myslíš, že vzešla tahle promo akce? :-D

Rover623
10. září • 9:41

Prokázalo to již mnoho studií a tedy lze velmi věrohodně říct, že největší podíl na nehodovosti u nás má katastrofální stav komunikací, na ten se totiž navazují největší problémy. Poškozená až téměř zničená auta vlivem stavu vozovky, nesoustředění se řidiče na provoz ve snaze nespadnout s autem do díry přes kterou se pašuje elektronika z Číny. Vybočení vozidla při vjezdu do takové díry atd. Naprosto zmatečné a zbytečné dopravní značení tomu také nepřispívá. Světelná signalizace umístěná naprosto zbytečně na místech kde není třeba (v Plzni jsou v úseku dlouhém 50m 4 semafory). Nakonec bych si nechal lahůdku českých luhů a hájů a tou jsou kruhové objezdy kde není vidět na druhou stranu (tak nebezpečnou kravinu neuvidíte nikde na světě, dokonce ani v Rusku).Tohle není o autech ani o řidičích (víceméně), ale o podmínkách ve kterých musíme jezdit a k tomu si ještě přidejte PČR, která místo postihování skutečně nebezpečných řidičů se raději otáčí na dálnici za někým kdo jede po úplně prázdné komunikaci 150km/h nebo stojí s radarem za nesmyslně umístěnou značkou "40" a pokutuje ty co jedou 50km/h

Zdeněk
10. září • 9:16

Jestli ono to není spíše tím, že lidé, kteří mají staré auto jsou spíše starší, nemají na nové a nemají ani peníze na provoz. Takže prostě jezdí velmi málo a řídit prostě zapomínají. :-/ :-/ :-/

baboon
10. září • 17:30

Ad Zdeněk:
Před delší dobou jsem tu v kteromsi příspěvku psal - v krátkosti zopakuji - že dělím motoristy na tři skupiny:
1/ Ti, kdož mají na nové auto, chtějí jej, líbí se jim, a tak si jej koupí ...
2/ Ti, kterým se nové auto také líbí, chtěli by jej, ale nemají na něj, proto si koupí ojetinu dle stavu svých úspor ...
3/ Ti (včetně mne), kterým nová auta a cokoliv z poslední doby leze krkem, nikdy by si nové auto nekoupili, proto jezdí ve starších a starých. Až doslouží moje Felda, začnu shánět Favorita, Ladu 2107, apod. protože m.j. měly ještě karburátor. Není nás mnoho, ale jsme ...Toť tedy reflexe k poznámce p. Zdeňka ... Na provoz Felicie ještě mám a řídit po víc než milionu ujetých km jístě nezapomínám :-) ...

Mulder
12. září • 17:06

"Není nás mnoho, ale jsme ..." +1

baboon
10. září • 9:13

Jezdím hodně přes 30 let, poslední nehodu jsem měl v r. 1983, v autě z r. 1975. Další léta jsem k běžnému provozu používal vozy, až na výjimky staré 30 až 50 let. Bez nehody z vlastní viny.
S článkem nesouhlasím - jen během prázdnin jsem byl přímo ohrožený na silnici důchodcem vysokého věku mnohokrát - a vozový park? Od Škody 100 přes 120, Lady, Favority, M.B. tř. A, Yaris až po nejnovější Fabii, plnou "bezpečnostních" systemů. Vina je jinde: v řidičích. Jezdím Felicií r. 2000 - tedy nebezpečně starým autem, které je dle eurodiktátorů nutné sešrotovat a nahradit čímsi robotisovaným, co mi za dva roky klekne. Tady pomohou důsledné lékařské prohlídky a osvěta, zaměřená na řidiče nejstarší generace, aby sami odevzdali klíčky od vozu či doklady - tak, jak to udělal můj táta, když poznal, že přestává vidět. A jezdil tehdy zánovním mercedesem, tedy bezpečným vozem. Když pojedu v běžném provozu s předválečnou Tatrou 57, musím myslet na to, že má lankové brzdy, akcelerace se měří podle kalendáře, a budu se držet okresních a méně frekventovaných silnic, příp. pojedu vpravo u svodidel. A do velkoměst se vydám busem, či odstavím auto na kraji města.
To by podle mne mohl být začátek řešení problemu - ale restrikce a nesmyslné srovnávací statistiky nestačí. Každý musí začít u sebe.

Martin
10. září • 8:18

1. Takže můj Golf IV je podle redakce nebezpečné auto?
2. Průměrný věk aut u nás je 14 let, pokud tedy vezmeme auta starší 10 let, tak jich bude někde kolem 64% (beru-li že rozložení aut po 1 roce věku mezi auty věku 14-0 let je rovnoměrné, pak výpočtem 10/14*50 = 36% aut je mladších 10 let, 100-36=64% aut je starších 10 let). Potom údaj, že auta starší 10 let způsobí 65-67% nehod, je-li jich cca 64% je naprosto nijaký.
Obdobně můžu třeba říct, že auta starší 5 let (je jich cca 5/14*50 = 18%, 100-18=82%) způsobí 82% nehod a je proto potřeba omladit vozový park.
To vážně zkoušíte kolik čtenářů neumí počítat?

Vana666
10. září • 8:38

jen drobná opravička - auta starší než 10 let způsobí jen 50% nehod, píšou to výslovně v článku, takže stará auta jezdí oproti průměru bezpečněji. Přesto článek tvrdí opak.
Jinak souhlas, stejnou úvahou bychom došli k závěru že auta starší než jeden den zaviní prakticky 100% všech nehod. Je to všechno jen demagogie.

IO
10. září • 8:36

Podiel aut nad 10r je v clanku napisany (= 60%) a zapricinia 50% nehod, z coho je 65-67% smrtelnych... podla mna to maju napisane spravne...

Kaacz
10. září • 16:58

Ne, autor to děsně motá bez ladu a skladu a je to debil. Jedna věc je, kdo nehodu způsobil .. a druhá věc je, jak dopadnou lidi na obou stranách nehody. Takže se často stává, že nehodu způsobí debil v novém obrněném 2Tunovém autě a mrtví jsou pak všichni v těch starých neobrněných autech. A naopak, když způsobí nehodu vlastník starého papíráku, skoro neohrozí ty 2tunové mazlíky. Takže to není žádná přímá úměra z pohledu viníků nehod.
Bohužel trend doby je takový, v USA důchodci si kupují kamiony, aby se jim nic nestalo, když náhodou přehlédnou jiné auto. Kam to dospěje? Budeme všichni jezdit ve vojenských obrněných vozech aby jsme přežili jízdu na silnici?

IO
11. září • 10:41

Podstatne je ale to, ze ludia v starsich autach umieraju vyrazne viac, ako v modernejsich...

...
20. září • 23:20

Ergo je třeba všechny přesvědčit k nákupu nového euroauta, na čemž vydělá stát, prodejci a finanční firmy jen proto, aby se logicky umíralo zcela stejně, jen v novějších autech. Bravo.

jersey
10. září • 8:07

Nemilosrdná je pouze omezenost a zjevná zaujatost autora. Mám 18 let starého Saaba 9000 (i když jezdím i s novějšími auty). Měl bych ho nechat sesrotovat a koupit si novou Fabii? Bien merci, takovou nehodu, tedy 20 let starý Saab vs nová Škodovka jsem už viděl.

lethal924
10. září • 7:12

Tyhle články jsou prachsprostá propaganda na ospravedlnění ekovýpalného a podobných nesmyslů, či podporu novodobého přístupu k autům jako spotřebnímu zboží

Vana666
10. září • 6:51

Proboha kde je ta přímá úměra ? Řidiči aut starších než 10 let zaviní sice polovinu nehod, ale průměrné stáří aut je přitom mnohem vyšší než 10 let. Z toho přece jasně vyplývá, že výrazně nadpoloviční počet nehod naopak zaviní řidiči aut mladších než je průměr !! Takže závěry by měly být zcela opačné.Kdyby autor článku dosahoval alespoň průměrné inteligence, takový nesmysl by nemohl nikdy vypustit. Anebo jsou všechno jen účelové demagogické kecy a klasicky se spoléhá že nadpoloviční většina ovčanů nepoužije vlastní rozum a slepě jim uvěří.

drozden
10. září • 8:22

Je to napsano dost nestastne, ale pokud jsem tomu porozumel spravne (coz neni jiste), tak se novinar snazi predat tyto skutecnosti:Auta starsi nez 10 let:
* predstavuji ~ 60 % vsech vozidel
* jsou po prepocteni na najezd disproporcialne zastoupeny mezi auty ucastnicimi se smrtelnych nehod (maji z celku zhruba 33 % autokilometru ale ucastni se 65 % smrtaku, ergo zbyvajicich 40 % mladsich aut ma celkove 67 % najezdu ale ucastni se 35 % smrtaku). Prave tohle je problematicky bod, protoze ceteris paribus by tohle skutecne bylo fundemantelni zjisteni stran bezpecnosti provozu. Nas svet ale idealni neni a autor mylne predpoklada, ze tuhle skutecnost nemuze vysvetlit jinou intervenujici promenou - coz je zjevne blbost, je napriklad pravdepodobne, ze mladsi auta najedou mnohem vice na dalnici, kde je celkove mensi nehodovost a tim 'zkresli' statistiku.
* 'prima umera' je roztomila. Je fakt jen velmi malo pravdepodobne, ze primka mezi dvema body nebude mit zadny sklon a ergo nebude 'ukazovat' primou umeru.
* zbytek o neexistenci koncepce obnovy vozoveho parku je sice mozna pravdivy, ale evidentne ucelovy; chran buh, aby si snad prosty lid kupoval auto, ktere chce a na ktere ma!

Kaacz
10. září • 17:06

No bylo by ještě zajímavé zjistit. jestli v případě těch 40% mladších aut "účastní se % smrťáků" znamená opravdu účast na jakékoli nehodě jimi způsobenými či je to jen číslo, v kolika % vznikne smrťák přímo v tom jejich autě. Samozřejmě že v těch nových obrněncích je úmrtnost nižší.
Protože si fakt myslím, že v případě nehody, kdy viník má moderní obrněné auto a poškozený nějakou starou papírovou šunku, bude smrťák vždy na straně poškozeného. A to se stává často. A dávat těmto vlastníkům starých aut za vinu smrťák, za který mohou právě ti majitelé těch moderních "bezpečných" aut je tak trochu morbidní.
Z čehož mi vyplývá, že náhradou starých papírových šunek se ty smrťáky jen přesunou do méně obrněných nových šunek. Celý článek je hovadina, pitvá se v důsledcích a ne příčinách.

drozden
10. září • 20:34

Nakolik tomu rozumim ja je pasivni bezpecnost rozhodujici do te miry, do ktere lze bezpecne lidske telo decelerovat. Takze pokud v nehode novy Golf X stary Passat (predpokladam zhruba stejne hmotnosti) zemrou lide v Passatu a ne Golfu, tak by pravdepodobne novejsi auto pomohlo, protoze vetsina modernich aut uz v prezitelnych rychlostech poskytuje pri celnim narazu slusnou ochranu a lide tak neumiraji v dusledku zraneni od volantu a podobne. Ve vyssich rychlostech sice mozna ano, ale tam uz by zemreli tak jako tak, je tam zasadni problem s poskozenim vnitrnich organu v dusledku pretizeni. Podle meho nazoru by kompletni 'omladeni' vozoveho parku asi do urcite miry pomohlo, z tech dat to ale samozrejme nevyplyva.

Wlasta
10. září • 7:51

To nejsou demagogické, ale přísně účelové kecy. EU by rádo přihrálo peníze pro STK - auto starší 6 let na STK každý rok. Obnova vozového parku = peníze - pro automobilky, pro pojišťovny a pro stát. Že je to neekonomické a neekologické? hlavně, že to sype.
Kdy byli redaktoři co k čemu, tak se dočteme, že TECHNICKÉ ZÁVADY na autech starších 10 let byly příčinou dopravních nehod v xy %. Ono v podstatě ani ta prasklá brzdová hadička z důvodů zpuchření není primárně technická závada, ale následek hlouposti řidiče.
A ještě jedna skupina řidičů zde nebyla uvedena - mlaďoši, kteří neumí řídit, ale za levný peníz si koupí starou šunku, pokud možno "nadupanou".

Honza
10. září • 1:13

Nevím, je-li to právě jen stářím auta. Je jasné, že starší auto nemá tak vyspělé bezpečnostní systémy a je v něm obecně větší úrazu při nehodě.
Pokud se píše "zaviní", pak není problém v autech, ale v řidičích. Jako první mne napadá to, že ve starších autech jezdí řidiči, kteří toho málo najedou a tak jim starší auto "stačí". Tím pádem jsou méně zkušení a víc bourají.

Josef II
11. září • 0:01

Jak snadné, že? Obávám se, že takhle jednoduše vidět tenhle nemalý problém o něčem svědčí.

Honza
11. září • 0:45

Nevím, zda ze zjednodušeného vidění obviňuješ mne, nebo autora článku - ale protože odpovídáš na můj původní příspěvek a ne na mou opravu - předpokládám, že obviňuješ mne. Ano, psal jsem to hluboko po půlnoci, což na hlubokomyslné úvahy není moc dobrá doba.

To, co jsem chtěl říci je, že obnovou vozového parku se problém nezkušených řidičů nevyřeší - to je jen mystifikace výrobců a dovozců aut. Kdo málo jezdí ve starém autě, bude málo jezdit i v novém. Ekonomické pozadí stáří vozového parku a malou potřebu na mobilitu v Česku si teď - zase po půlnoci - netroufám rozebírat.

Milan
13. září • 22:21

Naopak, všichni ti elektroničtí asistenti v moderních autech činí auta blbu vzdornými. Jen třeba kolik nehod zavidí malý odstup od vozidla před sebou co moderní asistence řeší. Usnutí za volantem, vyjetí z pruhu, kluzká vozovka... s tímhle už si auta taky celkem poradí.
Každopádně je tu další skupina, která úmrtí zaviní či se obětí stane, kdy vědomitě přeceňují své schopnosti, rychlostní limity, nepřizpůsobení stavu vozovky, machrování či alkohol. A těch je bohužel stále naprostá většina...
Takže jak to vyřešit? Přísnější postihy za takovýto zrůdnosti!! Ale postihovat ty co si to skutečně zaslouží a né buzerovat slušné lidi. Například technickými každý rok nebo zastavovat jen auta staršího data! Jo když na první pohled je to vrak, proč ne, ale mnohem více řidičů v moderních autech jsou větší grázlové než kliďasové ve starším, protože to starší ani rychle jezdit neumí :D

Hejhi
19. září • 11:40

Myslíš, že když si koupím např. Dacii Logan v základu tak mi tam bude pomáhat nějakej elekronickej asistent? Elektronika v autech naopak víc nehod způsobí než kolika zabrání.

Honza
10. září • 1:21

Napsal jsem to trochu zmateně ... chtěl jsem říci, že obměna vozového parku to nevyřeší. Kdo málo jezdí bude mít skoro stejnou šanci nabourat i ve fungl novém autě.

Doporučujeme

Články odjinud