Nemilosrdná přímá úměrnost: stáří aut a počet dopravních nehod

Nemilosrdná přímá úměrnost: stáří aut a počet dopravních nehod

Počet obětí při dopravních nehodách se daří každým rokem snižovat – to je neoddiskutovatelný fakt. Zatímco ještě v roce 1994 zahynulo na českých silnicích při dopravních nehodách hrozivých 1473 lidí, vloni toto číslo činilo 701 osob, což znamenalo nejméně mrtvých za posledních 60 let.

Za první polovinu letošního roku zemřelo na českých silnicích 310 lidí. Optimismus ovšem není ani při těchto číslech na místě. Ve srovnání se zbytkem Evropy patří Česká republika stále mezi čtyři nejhorší země, pokud počet obětí dopravních nehod přepočteme na jednu miliardu ujetých kilometrů.

V Česku na toto množství ujetých kilometrů připadá 17 obětí, v Německu šest, ve Velké Británii dokonce jen 4.

Co dělají ve zbytku Evropy jinak a lépe? Mají přísnější předpisy či lepší úroveň zdravotní péče? Jsou řidiči ukázněnější? Nikoliv. Důležitý a nejpodstatnější rozdíl lze nalézt především ve věkové skladbě vozového parku.

Stárneme!

Průměrné staří motorových vozidel v Česku totiž neklesá, naopak roste. V současné době je dokonce nejvyšší od roku 2007. Zatímco průměrné stáří vozového parku osobních automobilů činí v zemích Evropské unie 8,2 roku, v Česku se už čtvrtý rok drží u hranice 14 let, v současné době dosahuje hodnoty 13,9 roku. To je o půl roku více, než tomu bylo v roce 2000, počet registrovaných osobních aut přitom vzrostl více než o 1,2 milionu.

Pokud bychom do statistiky započítali všechna motorová vozidla, dosahuje průměrné stáří v ČR dokonce téměř 16,5 roku. V Česku je v současné době zaregistrováno 4 608 750 osobních automobilů. Přes 60 procent z nich je starších 10 let, podíl vozidel starších 15 let přesahuje 32 procent a problémem je, že podíl těchto skupin stále roste, a vozový park se tedy dostatečně neobměňuje.

Loni bylo v ČR poprvé zaregistrováno 304 989 osobních vozů – 173 282 nových a 131 707 ojetých z dovozu, přičemž nejpočetnější skupinu dovážených ojetin tvoří vozy právě ve stáří kolem 10 let.

Hodnota obnovy vozového parku novými osobními automobily v roce 2011 tedy činila pouhých 3,85 procenta a dostala se na úroveň roku 2003. V motoristicky vyspělých zemích se přitom tento parametr pohybuje v rozmezí od 8 do 10 procent.

Starší = nebezpečné

Dlouhodobé statistiky ukazují, že řidiči vozidel starších 10 let zaviní polovinu všech dopravních nehod. Podíl na smrtelných nehodách této skupiny vozů činí 65 až 67 procent. Ve starších autech tedy umírá dvakrát až třikrát více lidí než v automobilech novějších a to řidiči starších vozů najezdí třikrát méně kilometrů. A právě zde je zakopaný pes.

V ČR chybí jakákoli koncepce obnovy vozového parku a vlastníci vozidel nejsou nijak motivováni k pořizování aut mladších 10 let, která z hlediska konstrukce, bezpečnostních prvků i vlivu na životní prostředí splňují naprosto jiné, náročnější parametry.

Jak dále?

Česká republika se zavázala, že do roku 2020 sníží počet usmrcených při dopravních nehodách na 35 osob na jeden milion obyvatel, což by v té době měl být průměr EU. V současnosti připadá v ČR na milion obyvatel 67 obětí, Británie se už dnes může chlubit „pouhými“ 31 oběťmi.

Nově jmenované vedení BESIP se nechalo slyšet, že je tento cíl realizovatelný. Určitě ano, pokud se Národní strategie bezpečnosti silničního provozu zaměří na omlazení vozového parku. Pokud ne, budou na českých silnicích lidé dál umírat v počtech, které lze jen těžko akceptovat. A nepomohou ani ta nejlepší preventivně-bezpečnostní opatření.

(Autorem článku je Jiří Střelický z Generali PPF Holding)
 

Zdroj: E15.cz

Ilustrační foto: profimedia.cz
 

Doporučujeme

Články odjinud