Německo diskutuje: Omezit rychlost ve městech na 30 km/h?

Levicová opozice v Německu navrhuje, aby se ve městech omezila rychlost automobilů na 30 kilometrů v hodině. Od snížení maximální povolené rychlosti z dosavadní padesátky si slibuje větší bezpečnost v ulicích a méně hluku i emisí oxidu uhličitého.

Vláda a největší autoklub ADAC jsou ale proti; jednotný názor nemá ani policie.

„V městském provozu by měla být předepsána třicítka jako nová nejvyšší povolená rychlost. Na hlavních tazích by měla platit výjimka a rychlost 50 kilometrů v hodině by tam měla být zřetelně vyznačena,“ přiblížil plány opozice na regulaci rychlosti dopravy ve městech dopravní expert sociálních demokratů (SPD) Sören Bartol.

Toto opatření podporuje také jeho kolegyně z názorově spřízněné strany Zelených Kirstin Lühmannová, podle níž bude provoz při nižším tempu plynulejší, zmírní se agresivita některých řidičů a zvýší se naopak jejich pozornost.

„Rychlost 30 kilometrů v hodině jako pravidlo ve městech ochrání chodce a cyklisty, zejména děti, neboť se na polovinu zkrátí brzdná dráha,“ dodal předseda dopravního výboru Spolkového sněmu Anton Hofreiter za Zelené.

Šnečí tempo by nikdo nerespektoval, míní ADAC

Německý ministr dopravy Peter Ramsauer však tuto myšlenku striktně odmítl. „Já chci mobilitu umožňovat, ne jí bránit. Dokud budu ministrem dopravy, žádný takový všeobecný rychlostní limit nebude,“ prohlásil Ramsauer, který ve vládě zastupuje konzervativní bavorské křesťanské socialisty.

Stejné stanovisko zaujal i vlivný autoklub ADAC, podle něhož by takové opatření mělo za následek „šnečí tempo“ na silnicích ve městech a řidiči by limit nerespektovali. Některé menší autokluby ho naopak podpořily.

Rozhodovat by se o návrhu mělo jen lokálně

Stejně nejednotná je v názoru na zavedení třicítky v německých městech i tamní policie. Zatímco představitelé největších policejních odborů GdP návrh přivítali, konkurenční odborová organizace DPolG podporuje omezení rychlostí jen tam, kde je to nutné, nikoli obecně. V různých internetových anketách se proti snižování povolené rychlosti vyslovila také většina Němců.

Tuto debatu prozatím ukončily politické špičky SPD, které se k návrhu vlastních dopravních odborníků postavily zády. O úpravách rychlosti ve městech mají podle nich rozhodovat lokální činitelé, a ne spolkoví politici.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 88 195 km
Cena: 349 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 250 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků