Němci mění auta za kola, benzin řeší politici

Němci objevili veřejnou dopravu. Na vině je razantní zdražení pohonných hmot, které začalo vloni a nyní prolomilo u benzinu psychologickou hranici 1,7 eura za litr. Předchozí důležitá meta 1,5 eura padla v lednu.

V roce 2011 jel podle statistik každý Němec v přepočtu 134krát autobusem nebo vlakem. Tento trend se prohlubuje, napovídají letošní data. Z řidičů, kteří zůstali věrní cestování za volantem, se čerstvě dvě třetiny přiznaly, že se snaží jet co nejúsporněji. Dalších 28 procent vyměnilo auto za jízdní kolo.

Federální antimonopolní úřad, který neuspěl v tažení proti velkým společnostem BP/Aral, Jet, Shell a Total pro podezření z cenových úmluv, rozjíždí novou ofenzivu. Po stížnostech malých čerpacích stanic prověří, zda blok „velkých“ nevnucuje konkurenci pravidla hry včetně cen.

Horní parlamentní komora uvažuje o zavedení cenové brzdy pro pohonné hmoty, ozývají se i návrhy na zvýšení paušálu pro cestovné za prací.

Obavy německých ekonomů a politiků se naplnily: bezprostředně před Velikonocemi dosáhly ceny benzinu dalšího rekordu. Nejžádanější druh Super E5 se vyšplhal v průměru na 1,71 eura za litr, psychologická meta padla v úterý a pokořena zůstala i včera. Analytici se navíc obávají, že další cenový růst bude následovat.

Klepněte pro větší obrázek
V Evropě je nejdražší benzin v Nizozemsku (1,83 eura) a nejlevnější v Polsku (1,38). V Česku stojí 1,49 eura.

Benzin Super E10 s povinnou desetiprocentní příměsí biolihu se pohybuje pod touto hranicí a prodává se za zhruba 1,68 eura. Nafta, jež se po skoku na rovněž psychologickou hladinu 1,5 eura v závěru února chvíli šplhala výše a zase padala, stojí od úterý 1,53 eura.

Jako důvod pro tento nepříznivý vývoj uvádějí experti a trhy stále vyšší pořizovací ceny ropy. V Rotterdamu, který je největším parketem pro obchodování s touto strategickou surovinou a jejími produkty, stoupla cena tuny benzinu Super na 1214 dolarů. Barel severomořské ropy Brent, zásadní pro dodávky do Evropy, vyšel včera na 124,50 dolaru.

Vliv na náklady na ropu a její deriváty má i oslabení kurzu eura vůči dolaru, které prodražují konečné ceny a programuje další šroubování ukazatelů u čerpacích stanic. 

Zvrátit nepříznivý vývoj se snaží němečtí politici. Spolková rada, horní komora parlamentu, požaduje zákonem danou cenovou brzdu, jež povolí jen jedno zvýšení cen denně a nařídí jeho zveřejnění na internetu. Proti je ADAC, největší automotoklub ve Spolkové republice. Svaz s 18 miliony členy poukazuje na porušování pravidel volné hospodářské soutěže.

Podezření, že něco není úplně v pořádku už teď, má antimonopolní úřad. Posvítit si chce na pět velkých ropných koncernů, a to z důvodů poškozování konkurence u menších pump. Ty si stěžují na cenové požadavky větších hráčů, kteří je svými požadavky za dovezený benzin a naftu nutí, aby brali od řidičů ještě vyšší marže, než mají oni sami.

Zdroj: E15.cz

Foto: profimedia.cz
 
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek