Němci mění auta za kola, benzin řeší politici

Němci objevili veřejnou dopravu. Na vině je razantní zdražení pohonných hmot, které začalo vloni a nyní prolomilo u benzinu psychologickou hranici 1,7 eura za litr. Předchozí důležitá meta 1,5 eura padla v lednu.

V roce 2011 jel podle statistik každý Němec v přepočtu 134krát autobusem nebo vlakem. Tento trend se prohlubuje, napovídají letošní data. Z řidičů, kteří zůstali věrní cestování za volantem, se čerstvě dvě třetiny přiznaly, že se snaží jet co nejúsporněji. Dalších 28 procent vyměnilo auto za jízdní kolo.

Federální antimonopolní úřad, který neuspěl v tažení proti velkým společnostem BP/Aral, Jet, Shell a Total pro podezření z cenových úmluv, rozjíždí novou ofenzivu. Po stížnostech malých čerpacích stanic prověří, zda blok „velkých“ nevnucuje konkurenci pravidla hry včetně cen.

Horní parlamentní komora uvažuje o zavedení cenové brzdy pro pohonné hmoty, ozývají se i návrhy na zvýšení paušálu pro cestovné za prací.

Obavy německých ekonomů a politiků se naplnily: bezprostředně před Velikonocemi dosáhly ceny benzinu dalšího rekordu. Nejžádanější druh Super E5 se vyšplhal v průměru na 1,71 eura za litr, psychologická meta padla v úterý a pokořena zůstala i včera. Analytici se navíc obávají, že další cenový růst bude následovat.

Klepněte pro větší obrázek
V Evropě je nejdražší benzin v Nizozemsku (1,83 eura) a nejlevnější v Polsku (1,38). V Česku stojí 1,49 eura.

Benzin Super E10 s povinnou desetiprocentní příměsí biolihu se pohybuje pod touto hranicí a prodává se za zhruba 1,68 eura. Nafta, jež se po skoku na rovněž psychologickou hladinu 1,5 eura v závěru února chvíli šplhala výše a zase padala, stojí od úterý 1,53 eura.

Jako důvod pro tento nepříznivý vývoj uvádějí experti a trhy stále vyšší pořizovací ceny ropy. V Rotterdamu, který je největším parketem pro obchodování s touto strategickou surovinou a jejími produkty, stoupla cena tuny benzinu Super na 1214 dolarů. Barel severomořské ropy Brent, zásadní pro dodávky do Evropy, vyšel včera na 124,50 dolaru.

Vliv na náklady na ropu a její deriváty má i oslabení kurzu eura vůči dolaru, které prodražují konečné ceny a programuje další šroubování ukazatelů u čerpacích stanic. 

Zvrátit nepříznivý vývoj se snaží němečtí politici. Spolková rada, horní komora parlamentu, požaduje zákonem danou cenovou brzdu, jež povolí jen jedno zvýšení cen denně a nařídí jeho zveřejnění na internetu. Proti je ADAC, největší automotoklub ve Spolkové republice. Svaz s 18 miliony členy poukazuje na porušování pravidel volné hospodářské soutěže.

Podezření, že něco není úplně v pořádku už teď, má antimonopolní úřad. Posvítit si chce na pět velkých ropných koncernů, a to z důvodů poškozování konkurence u menších pump. Ty si stěžují na cenové požadavky větších hráčů, kteří je svými požadavky za dovezený benzin a naftu nutí, aby brali od řidičů ještě vyšší marže, než mají oni sami.

Zdroj: E15.cz

Foto: profimedia.cz
 
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 21 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků